Őrző-védők helyett tartalékos haderőt

Magyarországon a honvédség békelétszáma azonos a mozgósítási létszámmal, ez a világon egyedülálló. Egyebek között ezért volna szükség kiképzett tartalékosokra. Október 30-ig az Országgyűlés elé terjeszti megvalósíthatósági tanulmányát az a parlamenti bizottság, amely az önkéntes tartalékos sereg működését hivatott meghatározni – nyilatkozta lapunknak Simicskó István. A KDNP képviselője maratoni küzdelmet folytatott azért, hogy az ügy eljusson ebbe a stádiumba: mintegy nyolcéves folyamat előzte meg az önkéntes seregről szóló indítványt.

2008. 07. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A parlament tavaszi ülésszakának utolsó napján az öt pártból négy támogatta a bizottság felállítását. Simicskó István egyelőre nem tudja, mely pártok milyen arányban képviseltetik majd magukat a grémiumban, ugyanis a kormány hatásköre, hogy a bizottságot létrehozza. Kifejezte reményét, hogy a kormány az ellenzéki pártok szakértőit is meghívja, s jelezte: ha beindul az előkészítő munka, szakértői egyeztetésekre is szükség lesz. Hozzátette: egyértelmű elmozdulást tapasztalt a pártok hozzáállásában a zárószavazáskor. – Aki a biztonságról felelősséggel igyekszik gondolkodni, tudja azt, a biztonsággal nem akkor kell foglalkozni, amikor a baj a nyakunkon van, tudja, hogy nincsen hadsereg tartalék nélkül – fogalmazott a KDNP-s politikus. Azt is megjegyezte, hogy a NATO döntései a tartalékos haderőnek egyre nagyobb szerepet szánnak, enélkül nem működhet hatékonyan az ország védelme.
A polgári kormány nemzetbiztonsági államtitkáraként Simicskó már 2001 októberében javasolta egy, az amerikai Nemzeti Gárdához hasonló nemzetőrség felállítását. Az alakulat terve a Fidesz 1998-as választási kampányában is szerepelt. Nem csupán katonai veszélyeztetettségre kell felkészülni, hiszen bármilyen veszély jöhet: a honvédségnek vannak feladatai, amelyek nem csak katonai természetű kihívások kezelésére vonatkoznak, ilyenek a természeti és ipari katasztrófák, a mentési munkálatok, a katasztrófavédelem segítése, az objektumok védelme. Mindezeknek nem tud eleget tenni egy létszámában igen „liliputira” zsugorodott, pusztán hivatásos és szerződéses katonákból álló honvédség, amelynek jelentős erői ráadásul külföldön vannak lekötve – érvel a tartalékos seregért évtizedes harcot vívó képviselő.
Simicskó István emlékeztetett: összesen két harcoló dandárja maradt – elméletileg – a magyar honvédségnek, Tatán és Debrecenben. Ezek az erők országvédelmi feladataikat is igen csekély mértékben tudnák ellátni, hiszen megszűntek olyan hagyományos fegyvernemű kultúrák, mint a tüzérség vagy a rádiófelderítő alakulatok, s lehetetlen helyzetbe kerültek például harckocsizó alakulataink. Ezért is van szükség kiképzett tartalékosokra, hiszen „ha bármilyen baj van, a lehető legkisebb mértékben kell a magyar állampolgárokat terhelni honvédelmi kötelezettségükkel”. A KDNP-s képviselő felidézte, hogy megszüntették a sorkatonai szolgálatot 2004-ben, s az általános hadkötelezettséget is. Ez utóbbi azt jelenti, hogy a potenciális hadköteleseknek semmiféle adatközlési, tájékoztatási megjelenési kötelezettsége nem maradt. Alkalmassági vizsgán sem kell részt venniük, a katonai nyilvántartási rendszer gyakorlatilag felborult – jellemezte a kialakult helyzetet. – Elég kockázatos folytatni azt a felelőtlen biztonságpolitikai tevékenységet, melyet az elmúlt években láttunk a kormányzat részéről, hiszen a mozgósítási rendszer egy esetleges támadás esetén nem működne – hívta fel a figyelmet Simicskó. Ezt azzal támasztotta alá, hogy nincs naprakész katonai nyilvántartás és nincs tartalékos rendszer.
– A parlament által jóváhagyott határozati javaslat éppen azt a célt fogalmazza meg, hogy ezt a tartalékos rendszert kell újraéleszteni, felépíteni – szögezte le a képviselő, aki szerint 5-10 ezer fő tartalékos állomány kellene, hogy kiegészítse a most nagyjából 23 ezer főben maximált létszámú hadsereget (ebből majdnem tízezer az adminisztratív állomány – a szerk.).
– A kormányzatnak meg kell állapodnia a munkáltatókkal abban, hogy ha foglalkoztatnak tartalékos katonákat, igazolt hiányzásnak tekintsék azt a néhány napot, melyet például a kiképzéssel, gyakorlatokkal tölt az önkéntes. A közösség érdekében, a társadalom biztonsága céljából ez vállalhatónak tűnik a munkaadók részéről, emellett az államnak is kompenzálnia kell azt a céget (például adókedvezményekkel), amely ilyen munkavállalókat foglalkoztat – idézett osztrák és brit példákat az ellenzéki politikus.
A civil szervezetek feladata, hogy kiegészítő jelleggel segítsék az állami szerveket. – Én nem szeretném, ha a biztonság garanciális tényezői magánhadseregek, civil biztonsági őrző-védő kft.-k, rt.-k és félkatonai szervezetek lennének, mert ez anarchiához vezet – fogalmazott Simicskó István. – Nem civil gárdákat kell szervezni, hanem az államnak kell úgy működnie, hogy a biztonság tartható legyen a legutolsó faluban is, mind a külső vagy a belső veszélyekkel szemben – hangoztatta.
(A Simicskó Istvánnal készített interjúnkat elolvashatja a www.mno.hu weboldalon.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.