Süllyesztőbe került számveszőszéki jelentések

Nemhogy felelősségre vonás, általában érdemi vizsgálat sem követi az Állami Számvevőszék által feltárt jogsértéseket – mutatja az elmúlt évek gyakorlata. A számvevők megállapításai rendre következmények nélkül maradnak, sőt: az elmúlt hetek eseményei azt mutatják, hogy a kritikák tudomásulvétele helyett azok vitatása, és a korábban példa nélkül álló kormányzati ellentámadás válik egyre gyakoribbá.

Munkatársunktól
2008. 07. 31. 13:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Új gyakorlat kezd körvonalazódni az Állami Számvevőszék (ÁSZ) által feltárt jogsértések kormányzati fogadtatásánál. A számvevői kritikákra már nem csak látványosan semmitmondó válaszok érkeznek, az érintett szaktárcák és állami vállalatok több esetben a megállapított mulasztások tényét sem fogadják el. Az ÁSZ megállapításainak eddig sem volt látványos következménye: a visszaéléseket és szabálytalanságokat érdemi vizsgálat általában nem követte, felelősöket pedig a számvevőszéki javaslat ellenére sem találtak az ellenőrzött állami cégeknél. Az elmúlt években bevett gyakorlat most nemcsak hogy tovább folytatódik, de a független szakemberek több hónap alatt elvégzett munkáját sokszor kétségbe is vonják az érintettek. A hallgatás, vagy a visszautasítás nem véletlen, hiszen a számvevők sokszor súlyos szabálytalanságokat rögzítenek: indokolatlan vagyonvesztés az állam kárára, áttekinthetetlen ingatlangazdálkodás, az ország számára előnytelen szerződések megkötése, megalapozatlanul kifizetett pénzek tanulmányokra, jutalmakra és külső tanácsadókra, valamint a vagyonértékelés hiánya a privatizációk során.
A hiábavaló számvevői munkát jól szemléltetik a MÁV-nál időről időre lefolytatott ellenőrzések. 1993 óta összesen négy alkalommal vizsgálódott az ÁSZ a vasúttársaságnál, és minden esetben szinte ugyanazokkal a hiányosságokkal szembesítette a – 17 év alatt csaknem 1700 milliárd forintnyi költségvetési támogatásban részesült – vállalat vezetését, illetve a felügyeletét ellátó minisztériumokat. A kritikák leggyakrabban a drága hitelfelvételekre vonatkoztak: a vasúttársaságot időnként 40 százalékos kamatokkal terhelt kölcsönnel finanszírozták, a felvett pénzt pedig sokszor rossz célokra, pazarlóan költötték el. A vasúttársasággal kapcsolatban legutóbb napvilágot látott jelentés ezenkívül rögzíti a MÁV Cargo Zrt. célszerűtlen kiárusítását, az országgyűlési kontroll kijátszását, valamint az állam számára indokolatlanul vállalt kötelezettségeket is. A számvevők azt is sérelmezték, hogy a MÁV felügyelőbizottsága hiába állapított meg szabálytalanságokat, a tulajdonos mégsem intézkedett megfelelően. A kritikákra Veres János pénzügyminiszter kétsoros levélben válaszolt az ÁSZ-nak, leszögezve: a jelentés kapcsán „további észrevétele nincsen”. Volt észrevétele azonban Heinczinger Istvánnak, a MÁV Zrt. vezérigazgatójának, aki a szabálytalanságok nyilvánosságra hozatala után azonnal sietett közölni: több ponton nem értenek egyet az ÁSZ kritikáival. A vezérigazgató az állami vagyonról szóló törvény kijátszását is tagadta, mondván: a MÁV Cargo értékesítését minden szempontból a privatizációs törvény szerint bonyolították le.
Hasonló ellentámadás fogadta a Bajnai Gordon felügyelte Nemzeti Fejlesztési Ügynökségről június végén közzétett számvevői jelentését. Ebben az ÁSZ többek között a lassú elbírálást, a kifizetések késését, a területi egyenlőtlenségeket, és a kormány által választott kiemelt programok jogi hátterének rendezetlenségét állapította meg. Indokolatlanul magasnak találták a szakemberek a tanácsadói és kommunikációs kifizetéseket, és célszerűtlennek a sikerdíjak megállapításának módszerét is. Bajnai a jelentés tudomásulvétele és az abban megfogalmazott javaslatok teljesítése helyett azonban ellentámadásba lendült, arra hivatkozva, hogy az ÁSZ tárgyi tévedéseket szerepeltetett a dokumentumban, és félrevezetően alkalmazta az esélyegyenlőség fogalmát is.
A vizsgálat és felelősségre vonás nem csak most maradt el, ilyesmi a korábban feltárt visszaélések kapcsán sem történt. Mint ahogyan arról lapunk beszámolt, a számvevők az elmúlt esztendőkben is számos jogsértésre hívták fel a figyelmet, ezek azonban rendre következmények nélkül maradtak. Az eddigi legnagyobb értékű privatizáció, a ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. 2005-ös eladása kapcsán a számvevők arra hívták fel a figyelmet, hogy az értékesítés megindításakor nem állt rendelkezésre sem vagyonértékelés, sem átvilágítás. A kifogások között szerepelt az is, hogy a 464,5 milliárd forintos vételárból csupán 60 milliárd forintot fordítottak az államadósság csökkentésére, a bevétel többi része folyó kiadásokra ment el. A számvevők – több másik magánosításhoz hasonlóan – itt is kiugróan magasnak minősítették a tranzakció kapcsán kifizetett sikerdíjakat.
Elmaradt a vagyonértékelés az Antenna Hungária eladásakor, ennek hiányában pedig a vevő által ajánlott ár elfogadásához nem volt viszonyítási alap. Felelős itt sem akadt, csakúgy mint a repülőtér magánosításánál.
Jogkövetkezmények nélkül maradtak a hét nagy állami agrárcég kiárusításánál tapasztalt viszszaélések is. A számvevők itt elsősorban az értékesítési technikát és a privatizációs tanácsadók tevékenységét kritizálták. Nem akadt felelőse a Bábolna Zrt.-nél és leányvállalatainál végbement, több mint húszmilliárd forintos vagyonvesztésnek sem. Az ügyletért felelős Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Zrt. felügyelőbizottsága itt ugyan megvizsgálta a vagyonvesztések okait, ám nem talált olyan mulasztást, amely alapján személyi felelősségre vonást kezdeményezett volna. Történt ez annak ellenére, hogy a feltárt ügyeknél az ÁSZ szerint számos esetben nem tartották be a törvényeket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.