Szétporladó szociális biztonság

Kerékgyártó T. István
2008. 07. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben Magyarországon már csaknem minden ötödik forintot szociális támogatásokra, a gyermekekről és a rászorulókról való gondoskodásra fordít az állam, az elégedetlenség ennek ellenére egyre nő. S a szemünk előtt zajló társadalmi reálfolyamatok megannyi ellentmondásával kell szembesülnünk. Nyilván nem függetlenül attól, hogy mérhetetlenül nagyra nőttek a jövedelmi és vagyoni különbségek, amelyek roppant nagy indulatokat váltanak ki. És az is egyértelmű, hogy a mindent átható válság a gazdaság, a társadalom és politika működési módjából ered. Még ha igaz is az, hogy a kiteljesedő szociális válság eseményei a szokásosnál is jobban felborították a reálfolyamatok és értelmezésük közti összefüggést, ami egyébként különösebben nem erős. Így történhet meg, hogy a válság vesztesei és nyertesei ezt a tényt a megszűnt társadalmi mobilitás eredményeként is értékelik. Az infláció viszont folyton erősödik, ami elsősorban a fogyasztást terhelő adók, illetve a gyógyszer, az energia, a közlekedési támogatások csökkentésének következménye. És még nem beszéltünk a foglalkoztatás bizonytalanságának mélyüléséről, a béreket terhelő elvonások emelkedéséről, az alapszükségleteket érintő javak és szolgáltatások zavarba ejtő drágulásáról. A szociális biztonság megállíthatatlan szétporladása ugyanakkor mindenképp összefügg a létbiztonság, a munkabiztonság végzetes megrendülésével, amihez óhatatlanul csökkenő reálbérek és -jövedelmek társulnak. Elvileg, persze, a személyiség egyre jobban rákényszerülne arra, hogy saját életét – annak esélyeivel és kockázataival együtt – önmaga alakítsa ki. Viszont egyáltalán nem mindegy, hogy a biztonság hiánya milyen mértékű, kivált, ha a társadalom több mint kétharmadának nincs lehetősége mérlegelni a döntéseket.
De mivel a gazdasági fejlődés rendszerváltás utáni növekedési forrásai mára teljességgel kimerültek, jószerével a szociális biztonság nyomokban sem lelhető fel. Valóban kár akár arra csak utalni is, hogy a magyar gazdaság elveszítette a korábban birtokolt előnyök nagy részét. Sem a képzett munkaerőre, sem a fejlett infrastruktúrára nem vonatkozik ez, legfeljebb a vállalati menedzsment szakmai felkészültségére, bizonyos fajta szakmai jártasság megszerzésére. Csakhogy ha a munkaerőpiac egyensúlya tovább romlik (hiszen például az állami szektorból elbocsátottakat a versenyszektor nem tudja átvenni), a foglalkoztatási teher növekedése miatt keresletről sem beszélhetünk. S ehhez hozzá kell tennünk, hogy bár a munkanélküliségi ráta tovább emelkedik, ennek ellenére bizonyos területeken akut munkaerőhiány okozza a termelés bárminemű bővítését. És ha a többség (mely kétségkívül erős államot akar) a jelenleginél jóval nagyobb biztonságot szeretne is, ez az igény egyre nehezebben finanszírozható. Nap mint nap éles cezúra keletkezik a versenyképes és a versenyre sarkallt, illetve az átlag alatti jövedelmű társadalmi csoportok között.
Míg az előbbiek sokallják a terheket, addig az utóbbiak egyáltalán nem tartják a jövedelmeket az emberhez méltó élethez elegendőnek. Vagyis olyan csapdahelyzet jön létre, amiben a létbiztonsághoz igénybe kell venni a feketegazdaság javait is. Ám a vita abban rejlik, hogy az állam gazdasági szerepe a jövőben kimerül-e a tőke szabad mozgásának biztosításában, a rászorultság elvét kiszélesítő szociálpolitikában, vagy éppen az állam szociális szerepvállalásából nem engedő, a hazai piacra a közép- és kisvállalkozásokra épülő, azokat kezdeményező, keresletélénkítő megoldásokban. Mindkettővel szemben áll a foglalkoztatási szempontot képviselő fejlesztő állam, amely a képzésből, az oktatásból és a nehezen mobilizálható képzetlen személyek munkaerőpiacra juttatásából indul ki. Megint csak vitathatatlan, hogy az államra nemcsak a végzetesen leszakadó csoportoknak, hanem millióknak van szüksége, hiszen több százezren vannak, akik a közhatalom gyakorlásában, működtetésében nem vesznek részt, ugyanakkor nem tagjai a pénzügyi-gazdasági érdekköröknek. Viszont élethelyzetük nagy- mértékben függ az állam szolgáltatásaitól, teljesítményétől. Így nemcsak a társadalom alatti rétegek, hanem ha mások is kikerülnek a hagyományos kötődésekből, gondoskodási viszonyokból, s kizárólag magukra, jó esetben munkaerő-piaci sorsukra hagyatkoznak, az állam szociális szerepvállalása aligha csökkenhet. Ameddig a strukturális munkanélküliség és a strukturális szegénység következtében lassan a társadalom kétharmada puszta vegetálásra kényszerül (holott ennél többre lenne szükség), nem is várhatunk mást. Már 3,5 millióan élnek a létminimum küszöbén, illetve alatta, s hozzávetőlegesen napi ötszáz–ezer forint, vagy annál is kevesebb összeg 1,2 állampolgárt érint, előbb-utóbb várható, hogy a társadalom alatti egységes társadalom jön létre.
A szétporladó szociális biztonság kapcsán újra érdemes utalni a hazai szegénység jellegzetes csoportjaira, így például a kisnyugdíjasokra, az elmagányosodott öregekre, a falusi nyomorgókra, a tanyán felejtettekre, a tartósan munkanélküli szakképzetlenekre, és folytathatnánk a sort. Olyanokról van szó, akik a lehetséges társadalmi életesélyek állandó vesztesei, s akiknek kapcsán nem, vagy aligha beszélhetünk az emberi méltósággal még összeegyeztethető életkörülményekről. Merthogy a harmadik világ kisebb-nagyobb nyomora terjedőben van idehaza is, s a túlélő fogyasztás stratégiája sehová sem visz.

A szerző szociológus, egyetemi oktató

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.