Lócsont, tetűpor és sok cukor a joghurtokban

Egészséges, könnyű és finom. Így kínálják azokat a magyar boltokban kapható gyümölcsjoghurtokat a hazai piacon, amelyekről megdöbbentő megállapításokat tett a napokban a Tudatos Vásárlók Egyesülete. Ezeknek a termékeknek egy jelentős részében állításuk szerint ló- és marhacsontból, illetve állati kötőszövetekből származó zselatint, továbbá egy élősködő tetűfaj nőstényének porítmányából kivont színezéket találtak a környezetvédők. A diétás joghurtként árult finomságok pedig a zöldek vizsgálata szerint tele vannak cukorral. Az egyik forgalmazó által felkért Tej Terméktanács későbbre ígért választ a kritikákra.

2008. 10. 25. 19:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bizonyára sokan emlékeznek még arra a jelenetre, amikor Zinadine Zidane, a francia labdarúgó-válogatott csapatkapitánya mellbe fejelte Marco Materazzit, az olasz válogatott kiválóságát. Ezzel a franciák el is vesztették a világbajnokság döntőjét, hiszen a világhírű focistát kiállították a durva szabálytalanságért.
Zidane persze ezek után sem maradt kenyérkereset nélkül, nemrég például vaskos díjazásért elvállalta a Danone cég „nagyköveti” posztját 2015-ig. A környezetvédők egy része szerint találó választás egy példátlan szabálytalanságról elhíresült sportolót megtenni a francia cég reklámarcának. A francia társaságot ugyanis csak Magyarországon kétszer is megbírságolták tízmillió forintra, amikor gyógyhatásúnak, illetve egészséges összetevőkben dúskálónak mutatta be az általa forgalmazott egyszerű gyümölcsjoghurtokat. Ezenkívül felmerült a Danone-nal kapcsolatban az is, hogy szabálytalanul reklámozott egészségügyi intézményekben, ásványvizében naftalint, tejtermékeiben guargumit sejtettek, de ezeket a vádakat megcáfolta a társaság.
A legvérlázítóbbnak azonban azt tartották hazánkban, amit a győri kekszgyárral művelt a cég, az üzemben folytatott leépítések
miatt többször bojkottra szólították fel a helyiek a vásárlókat. Hasonló akcióba kezdtek Lengyelországban is a civilek, szintén egy kekszgyár bezárása miatt. A napokban pedig a Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) ugrott neki a Danone termékeinek, ahogyan kritika alá vonta több más cég joghurtjait is, miután vizsgálatnak vetette alá ezeket a finomságokat.
A TVE tesztjében tizenöt gyümölcsjoghurtot vagy „annak látszó élelmiszert” értékelt. A vezető piaci márkák közül tizenhárom gyümölcsjoghurt, egy gyümölcsízű joghurt („Könnyű és finom”) és egy tejtermék (Danonino) került a civil szervezet nagyítója alá. Az egyesület három bio minősítésű és négy, fogyókúrázóknak szánt terméket is bevont a vizsgálatba.
A termékeket a TVE tizenegy (környezetvédelmi, táplálkozástani és fogyasztóvédelmi) szempont alapján értékelte. A szempontok között szerepelt egyebek között, hogy a termék tartalmaz-e aromát, édesítőszert, élőflórát, mekkora a cukortartalma, feltüntették-e rajta a tápértéket, milyen messziről szállítják, milyen a csomagolása. A TVE szempontjai alapján első helyen a Zöldfarm biojoghurt, második helyen a Cserpes Műhely joghurtja, harmadik helyen pedig a német Andechser Natur biojoghurt végzett. A vizsgált termékek közül a TVE szerint a legkevésbé szerencsés választás a Zott által forgalmazott Jogobella light és a Herba által terjesztett Müller 0,1 százalékos joghurtja, illetve a Seraph 0,1 százalékos gyümölcsjoghurt, valamint a Danonino tejtermék volt.
Mivel a joghurt a fogyókúrázók kedvelt terméke, a termékek szénhidráttartalmát laboratóriumi vizsgálattal mérette be a TVE. Különösebb szabálytalanságot ebből a szempontból nem találtak, de a zöldek elgondolkodtatónak tartják, hogy a magyar áruházakban a polcokra került 100 grammos, tehát nem egészen egy pohár mennyiségű termékekben átlagosan másfél teáskanál cukornak megfelelő szénhidrát található.
Ezek közül egyben, a fogyókúrázóknak ajánlott Müller 0,1 százalék „diétás” joghurtban 2,1 teáskanálnyi cukrot találtak a laborban.
A TVE vizsgálata megállapítja, hogy mindezek alapján ezek a termékek inkább az édességek közé illenek, s kevésbé az egészséges élelmiszerek közé. Emellett a reklámokban azt sem szeretik felsorolni, hányféle vitatott hatású élelmiszer-adalékanyag (így több esetben kármin vagy aszpartám) kerül még a joghurtos pohárba az alapanyagokkal együtt. A teszt során fény derült arra, hogy számos pirosas színű gyümölcsjoghurtban (például Müller 0,1 százalék, Activia, Könnyű és Finom) előfordul az E120-szal jelölt kármin nevű színezék. Ez az anyag, amelyet a fügekaktuszokon élősködő bíbortetű nőstényeinek porítmányából vonnak ki, allergiás reakciókat válthat ki. A gyümölcsjoghurtok azért sem olyan egészségesek, mint amilyennek a reklámokban bemutatják ezeket, mert a bennük található gyümölcsöket a hozzáadás előtt hőkezelik, így azok aroma- és vitamintartalma lecsökken. Sok gyümölcsjoghurtban pedig olyan zselatint találtak, amely a húsipar és a bőrgyártás melléktermékeként, a szarvasmarha és a ló csontjából, illetve kötőszövetéből előállított anyag.
A zöldek felmérése alapján a vizsgált termékek közül a legtöbb hulladékot termelő csomagolása a Danonino tejkészítménynek volt. Azon túl, hogy 50 grammonként külön dinómintás dombornyomású pohárban árulják a terméket, még a gyerekeket célzó, fogyasztásösztönző állatfigurás műanyag jégkrémes pálcika is található a csomaghoz ragasztva, külön műanyagba csomagolva.
A TVE vizsgálta a joghurtokat forgalmazó vállalatok környezetvédelmi teljesítményét is. Ez alapján kiderült, hogy számos cég elkövetett szabálytalanságokat, például szennyvízkezelési vagy zajterhelési bírságokkal sújtották ezeket a társaságokat. A forgalmazók társadalmi teljesítménye kapcsán pedig a TVE a legtöbb problémára a Danone-nal kapcsolatban bukkant. A cég ugyanis hazai és nemzetközi viszonylatban is kirívóan sok kritikát kapott a sajtótól, a hatóságoktól és civil szervezetekről egyaránt. Az egyesület megjegyzi azt is: a Danone és a Zott forgalmazóját fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartás miatt többször is megbírságolta a versenyhivatal.
Lapunk több érintett forgalmazót is megkeresett az ügyben, de lapzártánkig nem érkezett reakció. Mamusits Pétertől, a Danone magyarországi kommunikációs tanácsadójaként is működő Noguchi & Peters Communications Kft. képviselőjétől megtudtuk: a forgalmazók nevében a Tej Terméktanácshoz fordultak, de „szakmailag megalapozott választ” csak későbbiekben adhat ez a szervezet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.