Olaj ömlött Ecsernél

Tíz méter magasra spriccelt a kőolaj Ecser közelében, az M0-s autóút 44-es kilométerénél tegnap délelőtt, amikor egy, a Mol engedélye nélkül dolgozó munkagép tereprendezés közben megrongálta a Barátság I. olajvezetéket. A kármentesítés költségei a munka megrendelőjét terhelik.

2008. 10. 25. 19:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Engedély nélkül dolgozó munkagép sértette meg tegnap a Barátság I. olajvezetéket Ecser mellett, az M0-s autóút 44-es kilométerénél. A kőolaj tíz méter magasra spriccelt a csőből, körülbelül egyhektárnyi területen folyt szét, helyenként kisebb-nagyobb tavak keletkeztek. Kétszáz méteres körzetben biztonsági zónát alakítottak ki, a helyszínre érkező monori tűzoltók homokbuckákkal akadályozták meg, hogy az olaj tovább terjedjen, és elérje az autóutat. – A baleset a környékbeli házakat nem veszélyeztette – tájékoztatta lapunkat Dobson Tibor, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője.
A Barátság I. nyomvonala mentén és vonzáskörzetében csak a Mol engedélyével lehet területrendezést végezni. – Az M0-s melletti magánterület tulajdonosa viszont a társaság tudta nélkül fogott a munkához – közölte lapunkkal Somlyai Dóra, a Mol magyarországi kommunikációs igazgatója. Hozzáfűzte: szerencsére a Szlovákia és Magyarország közötti szakaszon tegnap nem volt szállítás, így viszonylag kevés kőolaj és a szokásos 14-15 barnál kisebb, 7 bar nyomás volt a vezetékben. Az elsődleges adatok szerint azonban így is több száz köbméter kőolaj kifolyhatott. A Mol munkatársai megnyitották a szakaszonként elhelyezett csatlakozótartályokat, hogy csökkentsék a nyomást. A szétfolyt olajat összegyűjtik, tartálykocsikba szivattyúzzák, és a finomítóba szállítják, ahol tisztítás után újra feldolgozzák. Ilyen esetekben a vállalat feladata az, hogy mihamarabb elvégezze az elsődleges kármentést és megjavítsa a sérült vezetéket. Minden egyéb tennivaló és költség – közöttük a környezeti károk elhárítása és a teljes helyreállítás – már a sérülést okozó munkálatok megrendelőjét terheli. A társaságot ért kárt és költségeket a Mol később jogi úton téríttetheti meg vele. A távirati iroda úgy értesült, a megsérült vezeték csupán tíz centiméter mélyen volt a talajban.
Benkus Károly, a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség munkatársa szerint a kőolaj nem okozott komoly környezeti károkat, a baleset közelében nincs élő víz, így vélhetőleg az olajszármazék nem jut az ivóvízbe. Elmondta, a kárelhárítással járó feladatokról a zöldhatóság jegyzőkönyvet ad át a tulajdonosnak, aki köteles rendszeresen jelentést adni a munkák előrehaladásáról. Így nyolc napon belül el kell kezdenie az első beavatkozásokat, és 30 napja van arra, hogy elvégeztesse a talaj és a víz vizsgálatát, további tennivalói ezek eredményétől függenek. Benkus elmondta azt is, hogy a kármentesítésnek számos módja van, többek között a biológiai, az olaj elégetése vagy éppen a talajcsere. Az hogy ez esetben melyik lesz a célravezető, egyelőre nem tudni. A Mol munkatársai felajánlották, címjegyzékkel segítik a terület tulajdonosát, hogy megtalálja a neki megfelelő, ilyen munkálatokra szakosodott céget. A kármentesítés előreláthatólag több millió forintba kerül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.