Engedély nélkül dolgozó munkagép sértette meg tegnap a Barátság I. olajvezetéket Ecser mellett, az M0-s autóút 44-es kilométerénél. A kőolaj tíz méter magasra spriccelt a csőből, körülbelül egyhektárnyi területen folyt szét, helyenként kisebb-nagyobb tavak keletkeztek. Kétszáz méteres körzetben biztonsági zónát alakítottak ki, a helyszínre érkező monori tűzoltók homokbuckákkal akadályozták meg, hogy az olaj tovább terjedjen, és elérje az autóutat. – A baleset a környékbeli házakat nem veszélyeztette – tájékoztatta lapunkat Dobson Tibor, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője.
A Barátság I. nyomvonala mentén és vonzáskörzetében csak a Mol engedélyével lehet területrendezést végezni. – Az M0-s melletti magánterület tulajdonosa viszont a társaság tudta nélkül fogott a munkához – közölte lapunkkal Somlyai Dóra, a Mol magyarországi kommunikációs igazgatója. Hozzáfűzte: szerencsére a Szlovákia és Magyarország közötti szakaszon tegnap nem volt szállítás, így viszonylag kevés kőolaj és a szokásos 14-15 barnál kisebb, 7 bar nyomás volt a vezetékben. Az elsődleges adatok szerint azonban így is több száz köbméter kőolaj kifolyhatott. A Mol munkatársai megnyitották a szakaszonként elhelyezett csatlakozótartályokat, hogy csökkentsék a nyomást. A szétfolyt olajat összegyűjtik, tartálykocsikba szivattyúzzák, és a finomítóba szállítják, ahol tisztítás után újra feldolgozzák. Ilyen esetekben a vállalat feladata az, hogy mihamarabb elvégezze az elsődleges kármentést és megjavítsa a sérült vezetéket. Minden egyéb tennivaló és költség – közöttük a környezeti károk elhárítása és a teljes helyreállítás – már a sérülést okozó munkálatok megrendelőjét terheli. A társaságot ért kárt és költségeket a Mol később jogi úton téríttetheti meg vele. A távirati iroda úgy értesült, a megsérült vezeték csupán tíz centiméter mélyen volt a talajban.
Benkus Károly, a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség munkatársa szerint a kőolaj nem okozott komoly környezeti károkat, a baleset közelében nincs élő víz, így vélhetőleg az olajszármazék nem jut az ivóvízbe. Elmondta, a kárelhárítással járó feladatokról a zöldhatóság jegyzőkönyvet ad át a tulajdonosnak, aki köteles rendszeresen jelentést adni a munkák előrehaladásáról. Így nyolc napon belül el kell kezdenie az első beavatkozásokat, és 30 napja van arra, hogy elvégeztesse a talaj és a víz vizsgálatát, további tennivalói ezek eredményétől függenek. Benkus elmondta azt is, hogy a kármentesítésnek számos módja van, többek között a biológiai, az olaj elégetése vagy éppen a talajcsere. Az hogy ez esetben melyik lesz a célravezető, egyelőre nem tudni. A Mol munkatársai felajánlották, címjegyzékkel segítik a terület tulajdonosát, hogy megtalálja a neki megfelelő, ilyen munkálatokra szakosodott céget. A kármentesítés előreláthatólag több millió forintba kerül.
Egyértelműen vezet a Fidesz a többi párt előtt