A kormány polgáritörvénykönyv-javaslatáról

Dr. Jobbágyi Gábor
2008. 11. 06. 9:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újabb pusztító bombát helyezett a Gyurcsány-kormány az Országgyűlés asztalára; megkezdődött a polgáritörvénykönyv- (Ptk.) javaslatának vitája. A veszedelemre sokáig csak nagyon kevesen figyeltek fel, bár a tervezet 2008 elejétől az interneten is megismerhető volt; ez idáig sem a pártok, sem a szakemberek nem foglalkoztak vele alaposabban. A tartózkodás érthető volt; a négyszáz oldalas, ezerkétszáz paragrafusból álló jogi monstrum megismerése több hónapos alapos áttanulmányozást igényel. Ezt kívánta kihasználni a kormány, amikor 2008 szeptemberében megkezdte a javaslat tárgyalását, azzal a kimondott céllal, hogy 2008 decemberében elfogadtatja a törvényt. Érezhető volt a cél; a népszerűtlen kormány gyors sikert akart felmutatni, s arra számított, senkinek nem lesz energiája és kedve a törvényjavaslat alaposabb megismeréséhez.
A polgári törvénykönyv minden ország és társadalom életében alapvető törvény. Hazánkban 1895-ben Erdély Sándor igazságügyi miniszter rendelt ki bizottságot a törvény előkészítésére. 1928-ra az ötödik javaslat készült el, de ezt sem fogadta el az Országgyűlés. 1959-ben lehetetlen időben, lehetetlen körülmények között született meg a számtalan módosítással ma is hatályos Ptk., amely a kor viszonyaihoz képest jó színvonalú törvény volt, de egy demokratikus jogállam és piacgazdaság viszonyai között már nem megfelelő.
Új polgári törvénykönyvre feltétlenül szükség van. Ezért hívta életre a kormány 1998-ban Vékás Lajos professzor vezetésével az új Ptk.-t előkészítő bizottságot, amely számos szakember közreműködésével 2006-ban megalkotta az úgynevezett nulladik változatot. Ez – mint neve is mutatja – egy vitára bocsáttatott előtervezet volt, amely az előkészítők szándéka szerint is bőséges változtatásra szorult. Ezután szakmai konferenciák zajlottak, a szaksajtóban számtalan jobbító szándékú javaslat hangzott el, ezeket az előkészítő fel kívánta használni.
Erre azonban nem volt lehetősége. A Gyurcsány-kormány két igazságügyi minisztere, Takács Albert, majd Draskovics Tibor kiragadta a Vékás-bizottság kezéből az alakulóban lévő tervezetet, mondván, a kormány előterjeszti a törvényjavaslatot. Ezt meg is tette Draskovics Tibor. Az eredmény katasztrofális, a javaslat alkalmatlan az elfogadásra, a polgári jog számos alapkérdésében teljes tájékozatlanságot bizonyít. Nem szeretném a Vékás-féle tervezetet abszolutizálni; számos vitatható, átalakítandó rész van benne, de összességében színvonalas, komoly szakmai munkán alapuló kiindulópont. Megjegyzendő, hogy miután a kormány kiragadta a tervezetet a bizottság kezéből, a többi javaslatot figyelembe véve Szakértői vélemény címmel könyv alakban megjelent. Így jelenleg három Ptk.-változat ismert; a 2006. évi nulladik változat, a Vékás-bizottság Szakértői véleménye, valamint a Draskovics-féle, az Országgyűlés előtt lévő kormányváltozat.
Miben foglalhatók össze a kormányjavaslat legfontosabb hibái, mondhatnánk bűnei? A Vékás-
féle javaslatból minden indok nélkül elvesz kidolgozott szakaszokat, amelyek részben szerepelnek a hatályos Ptk.-ban is. Így a kormányjavaslat nemcsak a Vékás-tervezethez képes visszalépés, hanem a hatályos Ptk.-hoz képest is. Ugyanakkor beépít olyan megdöbbentő új részeket, különösen a személyek jogában és a családi jogban, amelyekről eddig szó sem volt, nem vitatták meg azokat, s a világon sehol sem alkalmazzák.
A teljesen szakszerűtlen, hozzá nem értő rögtönzések következtében a szöveg önellentmondó, szakmailag zavaros, számos része alkalmazhatatlan, vagy bevezetése súlyos társadalmi zavarokhoz vezet. Az egyik parlamenti párt rendkívül rövid határidővel megbízott a módosító javaslatok előkészítésével. Két hét alatt rohammunkával negyvenkettőt sikerült gyártanom – négyszáz oldalas törvényről van szó! –, de meggyőződésem, sok százat lehetne készíteni, s valamennyi elfogadása esetén sem lenne jó a törvény. Következik ez abból, hogy egy ilyen súlyú törvényt nagyságrendekkel alaposabban kell előkészíteni a tudomány képviselői és a gyakorlati szakemberek egyetértésével.
Nézzünk csak néhány megdöbbentő újítást dióhéjban a tervezetről! Például az elmebetegek helyzetét szabályozó részben megszünteti a gondnokság intézményét, s helyette bevezeti a támogatott döntéshozatalt, amelyről senki nem tudja, mit takar, s alkalmazhatatlan – egyebek között azért, mert sok ezer olyan elmebeteg van, aki nemhogy döntést nem tud hozni, hanem még beszélni sem. Mi lesz velük? Mi lesz a százezres nagyságrendű elmebetegek sorsa, amikor a jelenlegi helyzet is súlyos emberi jogi problémákkal terhes? Az egyes jogi személyek közül csak az alapítványt szabályozza, holott minden Ptk.-ban benne van a másik alaptípus, az egyesület is. Ugyanakkor nem szól a magyar állam jogi személyiségéről a polgári jogviszonyokban, így kérdéses, hogy perelhető-e? (Más törvények szerint az állam felelős bizonyos egészségügyi körben okozott károkért vagy atomkárokért stb.). A személyhez fűződő jogok körébe viszont beteszi a javaslat a Védelem a gyűlöletbeszéd ellen című paragrafust, amelynek törvényi szabályozását eddig az Alkotmánybíróság több alkalommal megsemmisítette. Miért szükséges egy időtállónak szánt tervezetbe olyan jogi intézményt tenni, amely folyamatosan alkotmányellenesnek minősül?
A személyhez fűződő jogok védelme köréből kiveszi a lelkiismereti szabadság védelmét, és a személyes szabadság jogellenes korlátozásának tilalmát. Ez bővebb magyarázatot nem igényel. Úgyszintén nem védi a tervezet a magánlakáshoz és a jogi személy céljára szolgáló helységekhez való jogot. A tervezet rombolja, gyengíti a családot, viszont az élettársi kapcsolatot hasonló részletességgel szabályozza, ezért kis házasság szintjére emeli. Ezt az is alátámasztja, hogy alkalmazza a bejegyzett élettársi kapcsolat intézményét, amelynek valószínűleg az egyneműek kapcsolatában lesz jelentősége. A bejegyzett élettársi kapcsolatról jelenleg elfogadott, de nem hatályos törvény szól, amelynek alkotmányosságát az Alkotmánybíróság vizsgálja. Ismét feltehető a kérdés, miért kell egy kétes sorsú intézményt felvenni a tervezetbe, vagy miért szükséges ismét ilyen gyorsan tárgyalni?
Megszünteti a tervezet a házasságkötés előtti harmincnapos várakozási időt – amelyet a hatályos családjogi törvény is tartalmaz –, így az anyakönyvvezető akár a szándék bejelentésének napján is megkötheti a házasságot. Jelenleg csak bíróság bonthatja fel a házasságot, a jövőben közjegyző is megtehetné ezt. Így Las Vegas után a világon másodjára nálunk is megjelenhet az egynapos házasság intézménye. Kérdés, hogyan egyeztethető össze mindez a házasság és család az alkotmányban és az emberi jogokat védő nemzetközi alapegyezményekben meghatározott védelmének elvével? A házastársak személyi viszonyai körében nem tartalmazza a hatályos családjogi törvényben is meghatározott hűség kötelezettségét. Ehhez szintén nem szükséges bővebb magyarázat. Az öröklési jogi részben egyenjogúvá teszi a házastársat a bejegyzett élettárssal. Gondoljunk bele, milyen lehet a társadalmi-családi hatása annak, hogy az örökhagyó vagyonát egy azonos nemű bejegyzett élettárs szerzi meg – adott esetben szemben a felmenőkkel s az oldalági rokonokkal? A bejegyzett élettársnak még az ági vagyonra is haszonélvezeti jogot ad – értsd röviden; az örökölt családi vagyonra!
Megmagyarázhatatlan módon kihagyja a tervezet – szemben a hatályos Ptk.-val is – a szellemi alkotások védelmének alapszabályait. Nem folytatom. Csak néhány példát hoztam a sok százból. Befejezésül idézném Vékás Lajos professzor rövid véleményét a Magyar Jog ez évi 8. számából, amellyel egyetértek: „Mindent mérlegelve a javaslat jelenlegi formájában nem fogadható el (…), kevesebb elvtelen kompromisszumra, a jelenleginél lényegesen alaposabb technikai kidolgozottságra van szükség. Ez utóbbi követelmény jegyében kell kifogásolni a javaslat több helyen koordinálatlan fogalomhasználatát, helyenkénti ellentmondásait és gyakran igénytelen nyelvezetét egyaránt. (…) E normaszöveg nyelve egyes esetekben a minimális követelményeket sem elégíti ki (…), csak megfelelő átdolgozással tehető elfogadásra alkalmassá, e nélkül gondolni sem lehet törvénnyé válására.”

A szerző tanszékvezető, egyetemi tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.