Autópálya-dömping választásokra

Az idén átadott mintegy nyolcvan kilométernyi új gyorsforgalmi út után jövőre várhatólag csak alig hét kilométernyi autópályát adnak át a közforgalomnak. Az újabb szalagátvágási hullám 2010-ben, azaz az országgyűlési választások évében várható. A tervek szerint ekkorra készül el az M43-as autópálya és az M6-os eléri Pécset, de komoly fejlesztés vár az M0-s körgyűrűre is.

2008. 11. 23. 19:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén a leglátványosabb fejlesztésnek az autópálya-építések számítanak. Néhány héttel ezelőtt adták át a Letenyét a horvát határral összekötő szakaszt és a Mura felett átívelő Zrínyi hidat, s ezzel elkészült az 1964 óta épülő M7-es autópálya. A legnagyobb ütemű fejlesztés kétségkívül az M7-es autópályán ment végbe az elmúlt években. A negyvennégy éve megkezdett építkezés befejezése meglehetősen időszerű volt, főként a nyári – a Balatonra és az Adria felé tartó – turistaáradat miatt. Az útszakasz leglátványosabb és egyben legdrágább szakaszát, a Kőröshegyi viaduktot tavaly óta használhatják az autósok, az Adriai-tenger egyik fő kikötője, Rijeka felé tartó korridor utolsó, Zala megyei szakaszain azonban csak az idén indulhatott meg a forgalom. A Balatonkeresztúr és Nagykanizsa közötti 35,5 kilométeres szakaszon négy csomópont, tizennégy felüljáró, huszonnégy aluljáró, valamint egy völgyhíd épült, mindezek nettó 43,8 milliárd forintot emésztettek fel.
A szeptemberben átadott M0-s körgyűrű keleti szektora a 4-es számú főutat és az M3-as autópályát köti össze, hossza 26,5 kilométer.
A kétszer két sávos utat mindkét oldalon leállósávval, középütt elválasztó zónával alakították ki, de helyenként olyan széles az elválasztó sáv, hogy az út a későbbiekben kétszer három sávosra bővíthető. Az M0-s keleti szektorának kiépítésével létrejött a régen várt kapcsolat az M1, az M5, az M6, az M7 és az M3-as autópályák között. Az M0-s hossza immáron megközelíti a nyolcvan kilométert. Az elkerülő út keleti szektorának megvalósítása nettó 49 milliárd forintba került. Elkészült a körgyűrű északi, 3,9 kilométer hosszúságú szakaszának meghatározó része, a Megyeri híd, amely 1862 méterével hazánk leghosszabb folyami hídja. A 63,2 milliárd forintos beruházással egy kétszer két sávos átkelő valósult meg, amely ugyancsak bővíthető további egy-egy sávval. A híd északi oldalán mozgássérültek közlekedésére is alkalmas kerékpárút, a déli oldalon gyalogjárda épült. Az új útszakasz bekötése a meglévő úthálózatba jelentős útépítési feladat volt: a Duna budai partján az M0-s nyomvonala az átkelő után a 11-es főútba csatlakozik, amelyet ezért 1300 méter hosszban át kellett építeni. A Duna bal partján a Váci úti csomópont és a 2/A gyorsforgalmi úthoz való csatlakozás jelentette a legfőbb kihívást.
Ugyancsak az M0-s körgyűrűvel kapcsolatos, ugyanakkor az M6-os autópálya részét képező, szeptembertől használható új, 8,3 kilométeres autópálya-szakasznak főként a Duna jobb partján közlekedők és élők örülhetnek. Az Érdi tető és a körgyűrű közötti kétszer két sávos út kapcsán épült meg a csomópontok között idehaza egyedülálló, háromszintű műtárgy-együttes is az M0-s és az M6-os metszéspontjában. A legalsó szint a Barackos út, amely régóta meglévő, a XXII. kerület kezelésében lévő közút. Ezt építették fölül az M0-s létesítése idején egy híddal. Legfelül indul az M6-os, amely átível nemcsak a meglévő M0-s felett, de emellett még egy közút – az Angeli utca –, valamint az M0-s egyik felhajtóága felett is. A műtárgy-együttes leglátványosabb eleme az M6-os autópálya 230 méter hosszú hídja, amely nettó 1,9 milliárd forintból készült el. A beruházás alkalmával 2,3 kilométerrel kellett meghosszabbítani az M0-st. A főpályán kívül csaknem tíz kilométer hosszúságban épültek ki önkormányzati és három kilométer hosszúságban országos közutak.
A beruházás összköltsége 47,5 milliárd forintra tehető.
Mint azt a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. szóvivőjétől, Fazakas Orsolyától megtudtuk, 2009-ben sem állnak le a munkával, ám mindössze a Szegedet és a román határt majdan összekötő M43-as 6,7 kilométer hosszú szakaszának átadása várható, a tervek szerint augusztus végén. A parlamenti választások évében, 2010-ben ugyanakkor rekordmennyiségű, összesen kétszáz kilométernyi új szakaszt érintő átadási hullám várható. Ekkorra készül el az M31-es autópálya, amely az M0-s és az M3-as gödöllői, 12 kilométeres átkötése, az M0-s északi szektorában a 10-es és 11-es főutak közötti szakasz és a körgyűrű keleti szektorában egy 7,3 kilométeres szakasz kétszer három sávosra bővítése. A tervek szerint két év múlva az M43-as autópálya teljes szakaszát is használhatják az autósok.
A 40 milliárd forintos beruházás révén épül meg Szeged harmadik Tisza-hídja is. Az M6-os autópálya minden valószínűség szerint 2010-re eléri Pécset, ám az még bizonytalan, hogy pontosan mikor.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.