Drága lehet az akció a vásárlónak

Az akció első napján nem találta a reklámújságból kiválasztott két terméket egy vásárló az érdi Tescóban. Szeptember óta Magyarországon is érvényes a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot (UCP) tiltó uniós irányelv, amelynek egyik pontja éppen a csalogató reklám fogalma.

2008. 11. 17. 19:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiába érkezett az érdi Tescóba a meghirdetett akció első napján A. J., már nem találta a kedvezményes áron reklámozott fúrógépet. Állítólag elfogyott, de ajánlottak helyette egy kétezer forinttal drágábbat. Úgy döntött, megveszi, ha már idáig elutazott a szomszédos településről. A postaládájába jó előre bedobott szórólapon egy fél áron kínált bort is kiválasztott, de azt sem találta, csak az árcsökkenést hirdető táblát. Azt, hogy van-e még a beharangozott borból, vajon feltöltik-e a polcot, nem sikerült megtudnia az alkalmazottaktól. A következő órában úgy viselkedett, mint a vásárlók általában: megvette mindazt, amit egyébként a sarki boltban is megtalált volna.
Udvardy György, a Tesco képviselője a történtekre reagálva azt mondta, hogy a vásárlói szokások kiszámíthatatlanok. Egy-egy reklámújságban több száz termék is szerepel, ennek ellenére nem jó, ha a vevő akár egyet is hiába keres. Ilyen esetben azt javasolják – fűzte hozzá –, hogy a vásárló jelezze tapasztalatait az ügyfélszolgálatnál, ahol megoldják a gondot.
Mihálovits András, a Gazdasági Versenyhivatal szóvivője szerint alig akad olyan hipermarket Magyarországon, amelyre ne érkezne panasz a vásárlók megtévesztése miatt. A leggyakoribb kifogás az, hogy az akció kezdetén a meghirdetett áru nincs a boltban, vagy nagyon hamar elfogy. Az üzletek ilyenkor arra hivatkoznak, hogy a készletet pillanatok alatt elkapkodták. Az előzetes forgalmi adatok alapján azonban tudniuk kell, hogy egy-egy akció alkalmával körülbelül mennyivel nő meg a kereslet, és ehhez gondoskodnia kell a szükséges induló árukészletről. Ráadásul felmérések bizonyítják, hogy – éppen a szórólapokon megjelenő „a készlet erejéig” kitétel miatt – a vevők az árleszállítás első napjára időzítik a vásárlásukat – fűzte hozzá Mihálovits. Az azonban nem várható el az üzletektől, hogy az árukészletük az első naptól az utolsóig kitartson, hiszen az akciót többek között azért szervezik, hogy megszabaduljanak tőle.
A vevők viszont akár megtalálják, amit keresnek, akár nem, ugyanott elintézik más bevásárlásaikat is. Az üzletnek ez a forgalma azonban nem jelentkezett volna, ha az akciót nem hirdetik meg.
A Gazdasági Versenyhivatal honlapjának adatai szerint az elmúlt években több ízben is elmarasztalták az áruházláncot a vásárlók megtévesztése miatt.
Szép Gábor, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület szóvivője elmondta, az ilyen eseteket bejelentés alapján a Gazdasági Versenyhivatal vagy a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság vizsgálja. Emlékeztetett arra, hogy szeptember óta Magyarországon is érvényes a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot (UCP) tiltó európai uniós irányelv. A 31 pontból álló listán az egyik legkártékonyabbként szerepel a csalogató reklám fogalma is, amelyért igen súlyos bírság szabható ki. Ide azok az esetek tartoznak, amikor egy cég alacsony árral hirdeti meg a termékét, de abból nincs megfelelő készlete.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.