Úszógumi

Csaknem ötven évvel ezelőtt, 1963. június 16-án ötfős személyzetével és huszonkilenc utassal a fedélzetén Münchenből Constantába tartott a Tarom román repülőtársaság YR–ILL lajstromjelű, IL–14 P típusú utasszállító gépe. A fekete-tengeri nyaralásra utazó turistákat szállító repülőgépen Budapest környékén jelentkeztek az első problémák, amikor a jobb oldali motortérből vékony füstcsík kezdett szivárogni.

Szathmáry István
2008. 11. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gheorghe Sandulescu kapitány a füstszivárgás ellenére folytatta útját Románia felé, de Bugacnál már nem tudták tartani az előírt magasságot, és Sandulescu engedélyt kért a süllyedésre. A magyar légi irányítók megadták az engedélyt, a továbbiakban a román légi irányítók segítették a gép repülését. Az egyre erősebben füstölő, háromszáz méter magasan szálló gépet közben már a földön is sokan követték kocsival és motorral, míg Békéssámson mellett, miután leszakadt a jobb szárny egy része és a motor, az utasszállító nem sokkal tizenegy óra előtt a földbe csapódott. A katasztrófát senki sem élte túl.
Köblös Mihály egykori szemtanú így emlékezett vissza az eseményre: „Hétéves gyerekként láttam a Hódmezővásárhely felől érkező lángoló, füstölgő repülőgépet. Szinte a feltűnésének pillanatában lángoló darabok váltak le a gépről és hulltak alá. A megmaradt gép megbillent, és a tengelye körül forogva másodperceken belül becsapódott az erdőszélen a répaföldbe. A helyszíntől körülbelül ötszáz méterre voltam, és futva indultam közelebb. Az erdő szélét elhagyva már vérpöttyös cukorrépalevelekre emlékszem. Ekkorra már legalább ötven ember volt a helyszínen. A környékbeli földeken dolgozó emberek folyamatosan gyűltek. Nemsokára Orosháza felől a földúton hosszú porfelhő jelent meg, teherautókon katonák érkeztek, akik mindenkit eltereltek, és körbezárták a helyszínt.”
Melegh Józsefné még szörnyűbb képet őrzött meg magában arról a napról. „Láttam, hogy a kiserdő fái tele vannak a holttestek darabjaival.”
Az első rendőrségi jelentés szerint a gép utasai nyugatnémet állampolgárok voltak, de a személyzet és az utasok kilétének tisztázása nehézségekbe ütközött, mivel a gép okmányait egyelőre nem találták meg, a holttestek nagy része pedig szétroncsolódott. Közben folytatták a helyszín feltérképezését, az emberi maradványok összegyűjtését, amelyeket Szegedre, majd Budapestre vittek és részben azonosítottak. A katasztrófa okainak kiderítésére magyar–román bizottságot állítottak fel; a további vizsgálatok után megsemmisítették a gép darabjait. Az áldozatokkal kapcsolatos adminisztrációt Sín István anyakönyvvezető végezte a községben: „Miután lezuhant a gép, behozták a megtalált okmányokat és egy nagy kosárra való értéktárgyat. Minden irodai alkalmazott a halottak anyakönyvezését csinálta, mert nagyon kellett sietni, nem tudni, miért. Sok okmány megrongálódott, nehezen tudtuk kiolvasni, majd néhány nap múlva megjöttek az anyakönyvezéshez szükséges adatok a hozzátartozók nevével. A személyes tárgyakat később elvitték.”
Közben igen megrongált állapotban előkerültek a repülőgép fedélzeti okmányai is, amelyeket felhasználtak a további vizsgálat során. Az erről készült jelentések egy részét ma a Magyar Országos Levéltárban őrzik.
Békéssámsonban nem felejtették el a közel fél évszázados tragédiát. A katasztrófa negyvenötödik évfordulóján úgy döntöttek, halottak napjára emlékművet állítanak az áldozatok tiszteletére, amelyen szerették volna a lezuhant gép egy darabját is elhelyezni. Habár annak idején a roncsok jelentős része a községbe került, többek között az IL–14 P egyik motorja is, azokból már semmit sem lehet fellelni. Ezért a település még az idén tavasszal felkérte a Magyar Roncskutató Egyesületet, s Kocsis István kutató elvégezte a helyszín átvizsgálását. Ennek során kiderült, hogy a földben és a föld felszínén számos fémdarab maradt a gépből, így a becsapódási területet azonosítani tudták, és Barna Jánosné, Békéssámson polgármester asszonya a terület teljes feltárása mellett döntött. A szükséges engedélyek beszerzése – többek között a német és a román állam jóváhagyásának megérkezése – után a kiemelés végrehajtására felkérték az MH 86. szolnoki helikopterbázisa és a Magyar Roncskutató Egyesület kutatóit. A szolnoki alakulat parancsnoka, Lamos Imre dandártábornok támogatásával, a feltárást vezető Magó Károly főtörzsőrmester és Kocsis István, valamint Hegedűs Attila, Csibra Tibor zászlós, Nagy Krisztián főtörzsőrmester, Dományi István szakaszvezető közös munkájával megkezdődött a kutatás a gép még föllelhető maradványai után.
A korábban már számos világháborús repülőgép-maradványt felszínre hozó kutatók első ízben tártak fel balesetet szenvedett polgári utasszállítót, s most talán eddigi tevékenységük legmegrendítőbb feladatával szembesültek. A háborús roncsok között gyakran találtak emberi maradványokat, de ami most előkerült, arra nem számítottak egy fél évszázada hivatalos vizsgálattal lezárt légi katasztrófa törmelékeiben. Már a munka kezdeti szakaszában kiástak a gép darabjaival vegyesen csontdarabokat. Ám a földből aztán napvilágra került az egykori utasok több személyes tárgya, közöttük arany ékszerek mellett egy Braun villanyborotva és egy flakon Nivea naptej is a hatvanas évekből. A legszívszorítóbb emlék a repülő legfiatalabb utasának, a hároméves Angelika Cierlitzának az úszógumija és a homokozókészlete volt. A munka előrehaladtával kiderült, hogy a terület a mai napig őrzi a gép törzsének összepréselődött, eredetileg ötméteres szakaszát is az utasok maradványaival együtt.
Az emberi maradványokat Magyar Lóránt vizsgálta meg a Semmelweis Egyetem Igazságügyi és Biztosítás-orvostani Intézetében. Megállapítása szerint ép csontváz és gyermek maradványa nem volt a roncsok között, a csontok jórészt negyven évnél fiatalabb férfiaktól és nőktől származnak, a rajtuk látható törések megfelelnek a repülőgép lezuhanása, földbe csapódása során kialakult sérüléseknek. A negyvenöt évvel ezelőtti kivizsgálási jegyzőkönyvet a feltárást kísérő levéltári munka során ugyan nem sikerült megtalálni, de a helyszínen fellelt maradványok, a Rendőrség-történeti Múzeumban fennmaradt és újravizsgált fotók, valamint a repülőgép tervrajzai alapján vélelmezhető, hogy a katasztrófát valószínűleg a motor egyik kiszakadt hajtókarja indította el, s ez vezetett tűzhöz és robbanáshoz, végül a szárny leszakadásához.
A munkálatok befejeztével, szeptember végén az önkormányzat elhelyezte a megemlékezés koszorúját az ásatási gödör legmélyebb pontján, amelyet ezt követően visszatemettek, és az áldozatok névsorának felolvasásával és csendes főhajtással tisztelegtek emlékük előtt. A román nagykövetség helyszínre érkezett képviselője is köszönetet mondott a kutatóknak munkájukért.
Magyarországon eddig még nem fordult elő, hogy sok évvel a katasztrófa után egy polgári repülőgép maradványait a felszínre hozzák. Az is megdöbbentette a feltárást végző szakembereket és a békéssámsoniakat, hogy a gép egykori utasai közül többen végtisztesség nélkül maradtak évtizedeken át a katasztrófa helyszínén. Ma már méltó helyen alusszák örök álmukat, emlékművüket a román nagykövetség képviselői, a község lakosai, polgármestere, Barna Jánosné és a roncskutatók jelenlétében avatták fel Békéssámsonban a közelmúltban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.