Sziszifuszi bicepszek

M O Z D U L A T

2008. 12. 19. 19:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha Orza Calin ellenáll a kísértésnek, és rendező-koreográfusként nem magát teszi meg darabja főszereplőjének, egész jó kis bemutató kerekedhetett volna vasárnap este a Hagyományok Házában. De úgy tetszik, ő sem menekülhetett meg a tehetséges táncalkotók szomorú rögeszméjétől, attól, hogy nincs katartikus alkotás az ő személyes, tüntető színpadi jelenlétük nélkül. Hogy a képzelőerő és a látnoki érzékenység akkor teljesedik ki, ha az alkotó nem pihen meg, hanem maga is a deszkákra perdül, és le sem kívánkozik onnan. Ami egy ereje teljén túl lévő táncos esetében nem túlságosan szívderítő jelenség.
A tíz éve alakult székelyudvarhelyi Udvarhely Néptáncműhely Regősök című munkája nem kisebb – és elnyűttebb – feladatra vállalkozott, mint hogy összegyűjtse és színpadra vigye a téli napfordulóhoz kapcsolódó félpogány-félkeresztény szertartásokat a Magyar Kollégium szokásos évi táncos adventjén. A várakozás, a megtisztulás, az átmenetek és a beavatások vad ünnepeit, amelyek a történelem előtti hitvilág legfélelmetesebb és legösztönszerűbb rétegeibe rántják vissza a nézőt. Orza Calin máskülönben is szenvedélyesen kutatja az ősi Kárpát-medencei hagyományokat, amelyeket gyakran – kevés kortárs alkotó képes erre – a legmodernebb és legáltalánosabb egzisztenciális gyötrelmek kifejezésére is áthangszerel. A székelyföldi koreográfus többször mutatta be darabjait Budapesten, ám legutóbb még a Hargita Nemzeti Székely Népi Együttes kötelékében, amely tavaly méltatlan torzsalkodások miatt kettéhasadt. Calin és hat csíkszeredai táncos Székelyudvarhelyre vonult át, így a székelyföldi táncos világ külső agresszorok nélkül is elérte, hogy egy jóból két közepes, a magyar színpadi táncéletből kimagasló Hargita helyett két átlagos vagy gyengébb teljesítményű együttese legyen a két szomszédvárnak. Ami nem kis teljesítmény.
Ha a koreográfiái középpontját alkotó Calinon kívül uralta valami a színpadot vasárnap este, az a szürkeség és a kötelező gyakorlatok nyomasztó szükségszerűsége volt. Láthattunk szolid regöléseket, maszkos-alakoskodó játékokat, feldübörögtek a gardonok és minden olyan dallam, amely az archaizmusok mélytengeri árkaiba kalauzol. Halhattunk szívszorítóan szép népi imádságokat és énekeket, amelyek az előadás fénypontjai voltak, gyönyörködhettünk a komoly és lelkiismeretes fiatal táncosok erdélyi magyar, román táncaiban és a kelleténél talán diszkrétebb színészi játékában, illetve számtalanszor megcsodálhattuk a koreográfus-rendező bicepszét, amint sziszifuszi köveivel fel-alá sétált a színpadon. Az udvarhelyi műhely bemutatójából mégis hiányzott a koherencia, a dramaturgiai eltökéltség, a szokásos calini sziporkázás, mélység és humor. Pompás volt a kalotaszegi legényes szarvasagancsokkal tálalva, vérbő a méhkeréki tapsos, lélegzetelállító a Hegyet hágék, lőtöt lépék kezdetű népi imádság ősi magyar nyelven. De végső soron semmi különös nem történt.
S ennél rosszabb aligha mondható el egy székelyföldi együttes táncszertartásairól.
(Udvarhely Néptáncműhely: Regősök. Rendező-koreográfus: Orza Calin. Hagyományok Háza, december 7.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.