Kormánykampány közpénzen

2009. 01. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ország gazdasága megroggyant, a jogállam, a jogbiztonság, a közbiztonság megrendült, a társadalmi kohézió megszűnőben van. Ezek után voltaképpen érthető, hogy Gyurcsány Ferenc úgy tesz, mintha saját kormányának ellenzéke volna: korrekciókat, reformokat hirdet, és összefogásra szólít fel


Jókor tette meg javaslatát a Fidesz, amikor egy héttel ezelőtt ötpárti egyeztetést kezdeményezett az Európai Parlament magyar képviselőinek megválasztása előtt. A polgári párt úgy véli, a június elején esedékes voksolást rövid és olcsó kampánynak kell megelőznie. A költségek csökkentését az eddigi információk szerint azzal szeretné elérni, hogy jogszabályba foglalnák: a pártok kampányszámlán tüntessék fel kiadásaikat. A kereskedelmi televíziókban ne reklámozhassák tevékenységüket. Másik elképzelésük az, hogy a kormány ne folytathasson pártpropagandát. Ezt követően, a Nemzetközi Valutaalap vezetőjének budapesti látogatása után, Gyurcsány Ferenc nagy sebességre kapcsolt, új elképzeléseket jelentett be. Látnivaló, hogy ismét hatalmába kerítette a rá eddig is jellemző, időszakonként visszatérő ötletroham. Részben kényszerűségből, részben pedig kampánycélból Veres János pénzügyminisztert új gazdasági-pénzügyi javaslatok kidolgozására szólította fel. A tárcavezetőnek záros határidőn belül kell letennie terveit. A kormányfő azonban nem várja meg a dokumentációt, hanem már most pedzegeti, hogy áfaemelésre kerülhet sor. A 2006-os választás előtt ő maga rendelte el az áfa csökkentését. Reményei szerint most a korábbival ellentétes döntés fogja segíteni hatalmának megőrzésében.
A miniszterelnök – szintén a kampány részeként – a kabineten belül válságkezelő grémiumot hoz létre. Ez nyilván gyors reagálású hadtestként működik majd a túlmozgásos, emiatt munkaképtelen miniszterelnök felügyelete alatt. Gyurcsány Ferenc eddig is semmibe vette az államszervezet alkotmányos felépítését, mostani ötlete azonban a korábbiakhoz képest is megdöbbentő. Nem egyéb, mint a dilettantizmus és az önkény tökéletes ötvözete. Elfuserált ötletekből régen sem volt hiány. A szocialista pártelnök-miniszterelnök a 2006- os választásokat követően megszüntette a szakmai kérdésekért felelős közigazgatási államtitkár posztját, majd a minisztériumok jogköreit elvonva, összekuszálva kulturális, gazdasági és közigazgatási csúcsszerveket helyezett a tárcák fölé. Magyar Bálint a szellemi élet, Bajnai Gordon a gazdaság s az uniós források, Draskovics Tibor pedig az államszervezet reformjáért viselt senki által nem kontrollálható, névleges felelősséget. Belépett a képbe a rózsaszín álmokat dédelgető Szetey Gábor is, azzal a feladattal, hogy a multicégek irányításának gyakorlatát átültesse a közigazgatásba. Szetey később Spanyolországba távozott, ahol mellesleg megengedett a melegek házasságkötése. Magyar Bálint egy uniós innovációs szervezet egyik vezetője lett. Bajnai és Draskovics pedig egy-egy miniszteri bársonyszéket kapott jutalmul.
Az ide-oda szervezgetés, az állam és a jog természetének figyelmen kívül hagyása megbosszulta magát. Az ország gazdasága megroggyant, a jogállam, a jogbiztonság, a közbiztonság megrendült, a társadalmi kohézió megszűnőben van. Ezek után voltaképpen érthető, hogy Gyurcsány Ferenc úgy tesz, mintha saját kormányának ellenzéke volna: korrekciókat, reformokat hirdet, és összefogásra szólít fel. Ennek jegyében január 29-re az Országgyűlés rendkívüli ülésének összehívását javasolta. Lendvai Ildikó frakcióvezető és más szocialista politikusok azóta elhangzott nyilatkozatai szerint nemcsak a gazdaságot szeretnék talpra állítani, hanem hozzákezdenének az államigazgatás reformjához is. Ehhez pedig a Fidesz támogatását kérik. A frakcióvezető úgy véli, a közigazgatás átalakításához kétharmados többség kell. Ez nincs így, minősített többséget csak az önkormányzatok átalakítása igényel. Nem baj, a lényeg ugyanis az, hogy virtuálisan mindig meglegyen az éppen kívánatos többség.
A kisebbségi kormányt decemberben az SZDSZ segítette hozzá, hogy feles többséggel törvénybe iktassák az általuk most erősen kritizált költségvetést. Jelenleg pedig a válságra hivatkozva, a közelgő választás előkészítéseképpen Gyurcsány a kétharmadot szeretné felmutatni. A kormányfő így demonstrálhatná, hogy – a külföldi hitel felvétele után – valóban ő a megmentő, a válságkezelő, miként azt már Őszödön is megmondta. Ő majd megmutatja ennek a k… országnak, hogy a haladás útjára téríti. Először, Medgyessy távozása után másfél évig ezért nem csinált semmit, később pedig a pénzügyi és az energiaválság leküzdését látta feladatának. Most újabb, immár teljes és minden irányú, globális válságkezelésbe kezd, ezt akarja tudomásunkra hozni a rendkívüli ülésszakkal. Áttekintve ugyanakkor eddigi pályafutását, nyilvánvaló, hogy Gyurcsány Ferenc csak a kályhától tud elindulni. Maradt, aki volt: a gátlástalanság és a felelőtlenség miniszterelnöke. A 2004-es puccs előtt Medgyessy Péter az ő tanácsára állt elő azokkal az elképesztő javaslatokkal, amelyek az államszervezet mély és azonnali átalakítását tűzték ki célul. Medgyessy a bukása előtt kétkamarás Országgyűlést javasolt, a köztársasági elnök közvetlen választását látta szükségesnek, és azt indítványozta, hogy a pártok közös listán indítsák jelöltjeiket az európai parlamenti választásokon. Ehhez fogható a Lendvai Ildikó által említett mostani közigazgatásireform-javaslat is. Nem véletlenül rögzítette legutóbbi jelentésében az Állami Számvevőszék, hogy a 2006 óta bevezetett államreform nem hozott érdemi eredményeket. Ahhoz ugyanis sem előzetes, sem utólagos hatástanulmány nem kapcsolódott.
Még csak a kezdet kezdetén vagyunk, jól látható azonban, hogy a Fidesz javaslata nagyon is aktuális. Szabályozni kellene, hogy ezekben a válságos időkben milyen összeget fordíthatnak a pártok az európai parlamenti választás kampányára. Az 1997-ben az MSZP és az SZDSZ kétharmados többségével elfogadott választójogi törvény sajnálatosan csak a jelöltet állító pártokat és jelöltjeiket tekinti a választási eljárás résztvevőinek. A kormányt nem. A kabinetre tehát nem érvényes, hogy tartózkodnia kell a mögötte álló pártok reklámozásától. A kormányfő a rendkívüli rendezvények összehívásával, a különleges, soha nem volt testületek felállításával korlátlanul népszerűsítheti saját pártját. Nem csodálkozhatunk azon sem, ha a különféle hatóságok – például a rendőrség s az adóhivatal – már most hirdetésekben közli, hogy idehaza ügyfélbarát, szolgáltató állam működik, és véd bennünket akkor is, ha a tapasztalat mást mutat.
Az MSZP és az SZDSZ egyelőre nem mond kereken nemet a kampánykiadások mérséklésére, de valójában nem támogatja azt. Úgy vélik, könnyű a Fidesznek, mert reklám nélkül is sokan támogatják. Ez természetesen nem érv, hiszen a mandátumokért mindenkinek nagyon meg kell küzdenie, aki komolyan veszi a választást. Érdekes ugyanakkor, hogy az SZDSZ már a ferencvárosi időközi képviselő-választás előtt úgy nyilatkozott: a kopogtatócédulákat kauciónak kellene felváltania. Az induló pártok letehetnének biztosítékként bizonyos összegeket. No igen, akinek van pénze, befizethetné a beugrót a jelöltjéért akkor is, ha támogatói nincsenek. Nyilván nem ez a megoldás. Korrekt, átlátható szabályozás kell, hogy a választást ne árnyékolja be a korrupció gyanúja. Ne legyen újabb Tocsik-ügy, Zuschlag-per, esetleg erzsébetvárosi ingatlanpanama vagy csepeli véres leszámolás. Ne az igazságszolgáltatásnak kelljen tisztáznia, hogy a szereplők vajon csupán a politikai tőkéjüket kamatoztatták, vagy a közpénzt, mondjuk az uniós támogatást s a külföldi hitelt fordították a politikai hatalom megszerzésére, megtartására.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.