Tárogatóünnep minden műfajban

H A N G - J E G Y

2009. 03. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár egykor a magyar zene szimbóluma és az egyik legnépszerűbb hangszerünk volt a tárogató (a kuruc korban történeti változata, bő száz éve pedig reformált típusa), ma már sokszor magyarázni kell, hogy mit is takar ez a kifejezés. Sokat tettek a Habsburgok is azért, hogy elfelejtsük, akik a Rákóczi-szabadságharc leverése után elégették, és a kommunisták is, akik irredenta bélyeget próbáltak rásütni és ezért tiltották, de tulajdonképpen ma sincs másként, hiszen a tárogató megmaradt jelképnek: ki ezt, ki azt látja bele, és világnézetétől függően viszonyul hozzá. Pedig a tárogató is csak egy hangszer, amelyik sajátos hangszínével széles körben használható, ráadásul éppen a rárakódott aszszociációk miatt sokat tehet bizonyos stílusok magyar megfelelőinek kialakításában – ezt bizonyította a tárogatóünnep.
Az ötletgazda Barvich Iván együttese, a Trió Tárogató kezdte a műsort. Érdekes kérdés, létezik-e és ha igen, mi is az a „reneszánsz gregorián népzene”, és hogy a többszólamú éneklés, amely különböző okokból más országokkal ellentétben nem nyert polgárjogot a magyar zenetörténetben, mennyire húzható rá azokra a dallamokra, amelyek még más műfajokban sem nagyon maradtak fenn, de az eredmény beszédes. Ezek a dallamok ugyanis kellemesek a fülnek, úgy-ahogy a reneszánsz stíluson belül marad a feldolgozás, befogadható a tárogató hangszínén, hát miért ne? Ráadásul a Trió Tárogató precízen és szívből fújja.
A reformtárogató perspektíváját a kortárs komolyzene is növelheti, és bár hárfával való párosítása kevésbé szól jól, mint ha cimbalom kísérné, kétségtelen, hogy azért is alakították át a XIX. század végén klarinétszerűvé, hogy bővítsék lehetőségeit. És Kiss Gy. László kellő tudással és érzékenységgel muzsikál. A tárogató–cimbalom kettőse, „Krasznahorka büszke vára…” sem maradt el, játszott román és magyar népzenét a Matocsáv együttes, ahogy különleges színt vitt a műsorba a kuruc kor nótáiból és a reneszánsz kor magyar táncaiból álló történeti tárogatón előadott csokor, és megható volt a záró Szózat is. Mégis, a csúcsot Agócs Gergely népzenei tárogatózása jelentette, virtuozitását és jól alkalmazott hangszínkavalkádját senki nem tudta megközelíteni. Még a Kiskun Tárogatósok ragtime-ja sem, amelyik pedig éppen a hangszínekkel játszott. Agócs Gergely a tárogató egyik, ha nem éppen a legnagyobb virtuóza. Hallottam, ahogy valaki azt mondja: látszik, hogy szerelemből zenél.
(Tárogatóünnep, Művészetek Palotája, Fesztivál Színház, március 14., 19.30.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.