Haláltánc a tornyok között

Lenyűgözött, hosszú utóízzel ajándékozott meg James Marsh mától forgalmazott dokuja, az Ember a magasban. A film Philippe Petit portréja, azé az emberé, aki elszánt barátaival – a törvényt és a biztonsági rendszert megkerülve – kötelet feszített a néhai, New York-i ikertornyok közé, és negyvenöt percen át sétálva, térdepelve, fekve kacérkodott a halállal.

Muray Gábor
2009. 05. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

És itt van a halál, nagyon közel – mondja Philippe Petit, miközben a WTC-tornyon kapaszkodó lábáról arra helyezi a súlyt, amelyikkel már a kötélen áll.
És itt van a halál, és itt van a kamaszkori álom valósága, tenyérizzasztó, szívdobogtató közelségben, 110 emeltnyi űr felett. Háromnegyed óra a magasságban, egy „pálya” csúcsán, megannyi vágyakozás, tervezgetés, felkészülés, idegeskedés, csapatmunka után.
Az álom beteljesülése, egyáltalán, a beteljesülés, tehát a vég, mindig melankolikus: elmúlik a vágy, vége szakad az útnak, céltalanná válik a küzdelem. James Marsh filmje kerüli a harsányságot, átjárja egyfajta őszies mélabú, akár a májust ma, odakint. Itt nem csak a tettről van szó, hanem a közegről, baráti társaságról, amelyik a tettet elősegítette, majd – miután Philippe Petit megcselekedte a lehetetlent – szertefoszlott, szétesett, tönkrement. Ugrálunk térben és időben, akár az emberi elme, Marsh nem kronologikusan halad, hanem körbejárja a dátumot: 1974. augusztus 7-ét, a napot, amelyen a párizsi monociklista, pantomimművész és kötéltáncos véghezvitte azt, ami miatt egy csapásra neve lett a világban. Filmje minden fontosabb díjat elvitt az Egyesült Államokban, részben dramaturgiája, részben témaválasztása és mindenképpen az érzelemgazdag, nosztalgikus atmoszférája miatt is. Még csak nem is utal 2001. szeptember 11-re, szó sem esik a WTC-székház sorsáról, ám azzal, hogy bemutat egy embert, aki a halállal kacérkodva győzedelmeskedik azok fölött az ikertornyok fölött, amelyek már nem léteznek a film forgatásakor, a parányi ember végtelen erejét ünnepelteti. Dávid és Góliát története ez is, még ha a torony önmagában nem jelképezhet sem rosszat sem jót, inkább csak a legyőzhetetlent, a hatalmasságot.
Philippe Petit és barátai kitartása olyan példa, amelyben megint meg lehet kapaszkodni, mert akarással, elszántsággal, kockázatvállalással lehet csak nyerni. Akkor, ott, azon a a himbálódzó kötélen épp huszonöt éves volt, hat nappal a születésnapja előtt. A film végén a hatvan esztendős Petit azt mondja: „Számomra tényleg ilyen egyszerű, hogy az életet bátran kell élni. Lázadni a megszokott ellen, ellenállni a szabályoknak, amelyek korlátoznak, ellenállni a saját sikerünknek, ami elégedetté tehet minket, ellenállni önmagunk ismétlésének, hogy minden napot, minden évet, minden ötletet igazi kihívásnak lássunk, s így életünket valóban úgy élhessük, mint aki kötélen sétál.” Számára ez a kötéltánc nem csak szimbólum – maga a valóság.
(Ember a magasban – színes, feliratos, amerikai–angol dokumentumfilm, 90 perc, 2008. Rendezte James Marsh. Forgalmazza a Budapest Film.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.