Az elmúlt hetekben többször előfordult, hogy a Wizz Air fapados légitársaság menetrend szerinti járatai technikai okok miatt késtek, vagy el sem indultak. Emiatt több százan várakoztak órákig Ferihegyen, egy párizsi gép utasai pedig a tervezettnél két nappal később jöhettek haza, mivel a légitársaság következő budapesti járata csak ekkor indult el. Korábban lapunknak is nyilatkozott néhány pórul járt utas, akik leginkább azt sérelmezték, hogy sem az indulás előtt, sem a várakozás alatt nem tájékoztatták őket kellően a késés okáról és a várható fejleményekről, ráadásul sokuknak okozott súlyos kellemetlenséget a késői indulás. A Wizz Air azzal magyarázta a helyzetet, hogy jelenleg nem rendelkeznek tartalék géppel, amit azonnal be lehetne állítani egy meghibásodás esetén. A társaság ugyan több kártérítési lehetőséget is felajánlott a repülőtéren veszteglő utasoknak, azonban az uniós szabályok szerint eljárásuk vitatható volt.
Nem fordulhat ugyanis elő, hogy egy légitársaság utasai több órát, sőt, napokat várakozzanak amiatt, mert technikai okokból nem tud időben elindulni egy menetrend szerinti járat. Az Európai Fogyasztói Központ Magyarország (EFK) emiatt tiltakozását fejezte ki, főként azért, mert az uniós jogszabályok kimondják: ha a járatok törléséről nem tájékoztatják időben az utasokat és nem tudják megfelelően indokolni a döntést, akkor a légicégek kötelesek a lehető leggyorsabb utazást biztosítani az ügyfeleknek – szögezte le az EKF.
– Kevesen tudják, hogy az európai jogszabályok szerint a járat törlésekor a légicégnek nem a saját legközelebbi járatára, hanem bármely más légitársaság lehető leghamarabb induló repülőgépére kellene a jegyeket átfoglalnia – szögezte le Morvay György, az EFK igazgatója, hozzátéve: nem megfelelő eljárás, hogy egy cég a szerdai járat helyett saját pénteki gépére ajánl fel jegyet. A fapados társaságnál megvásárolt és a legközelebbi induló járatra foglalt jegy ára között természetesen különbség lehet, a cégnek azonban meg kell térítenie ezt a különbözetet – szögezte le Morvay. Az EFK igazgatója emlékeztetett arra is, hogy az Európai Bíróság egyik tavalyi döntése megerősíti azt az Európai Unión belüli légi fuvarozásra vonatkozó jogszabályt, miszerint a társaságok csak akkor mentesülnek a kártérítési kötelezettség alól, ha a járat törléséről időben értesítették az utasokat, vagy a járatot „olyan rendkívüli körülmények miatti törlik, amelyeket minden ésszerű intézkedés ellenére sem lehetett volna elkerülni”. A műszaki hibák nem tekinthetők rendkívülinek csak azért, mert gyakran fordulnak elő – közölte az igazgató.
Napi balfék: Itt van Magyar Péter üzenete a nézőknek!