Baklövések ügynöksége a HM-nél

A haditechnikai beszerzések jelenleg nem csak akadoznak, ma már az is kijelenthető, hogy homok ömlött a gépezetbe – jellemezte lapunknak a honvédség ellátási gondjait egy szakértő. A honvédelmi tárca által létrehozott fejlesztési és logisztikai ügynökség inkább gazdasági, mint katonai szervezet, és a takarékosság jegyében egymás után követi el a baklövéseket. Így fordulhatott elő, hogy az afganisztáni misszió még mindig nem jutott pilóta nélküli felderítő repülőgéphez, a hadsereg gépkarabélyainak korszerűsítése kudarcot vallott, a helikoptereinek javítására kiírt tender pedig botrányba fulladt.

2009. 06. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szekeres Imre honvédelmi miniszter az elmúlt évek egyik legnagyobb sikereként szokta emlegetni, hogy csökkentették a szaktárcánál a hivatali bürokráciát. Ennek jegyében a Honvédelmi Minisztérium (HM) Nemzetközi és Rendezvényszervező Hivatala, a HM Technológiai Hivatal, valamint a HM Beszerzési és Biztonsági Beruházási Hivatala megszüntetésével 2007-ben megalakult a HM szintén hangzatos nevű Fejlesztési és Logisztikai Ügynöksége (FLÜ).
*
Azóta ez a szervezet hivatott a honvédség összes haditechnikai és ellátási gondját megoldani a minisztérium fejlesztési pénzekkel takarékosabban, jobban gazdálkodó egységeként. A jelek szerint azonban az ügynökség nem éppen olajozottan működik, legalábbis egyre nagyobb baklövéseket követnek el a magyar haditechnikai beszerzésekben.
A balfogások sorát 2006-ban indította el az afganisztáni miszszió technikai felszerelésének korszerűsítése.
Mivel a hivatalos közlések szerint páncélozott terepjárók, vagy komolyabb járőrözéshez szükséges eszközök megvásárlására nem volt forrása és lehetősége a szaktárcának, legalább a külszolgálatot teljesítő katonáink felderítő képességét szerették volna fejleszteni korszerű, pilóta nélküli repülőgépek (UAV) beszerzésével.
A honvédelmi tárca vezetőjének azonban hamarosan magyarázkodnia kellett, mert olyan lóra tettek, amely nem bírta el a terhet. Az UAV-vásárlás éveket csúszott, Szekeres megfogalmazása szerint azért, mert a közbeszerzési eljárás szabályai sokszor lehetetlen helyzetet teremtenek.
Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a fejlesztési ügynökség szakemberei rosszul választottak, amikor a spórolás jegyében első körben egy lengyel cég olcsó gépeiről írtak alá szerződést 2006 decemberében. Akkor azt ígérték, hogy a magyar katonák biztonságát erősíteni hivatott UAV-ok 2007 első fél évére Afganisztánban lesznek. Noha a HM számos nyilvános rendezvényen büszkélkedett a gépekkel, a valóságban a próbákon a szállítónak nem sikerült demonstrálnia vállalásait. A tárca ezért felmondta az ügyletet, a lengyelek pedig 25 százalékos kötbért fizettek. Az afganisztáni hadszíntéren viszont egymás után halt meg két tűzszerészünk az út mentén elhelyezett pokolgépek miatt. Ez is hozzájárulhatott ahhoz, hogy a védelmi képesség kiterjesztése érdekében a HM kénytelen volt sürgősséggel az eredeti eljárásban vesztes izraeli Elbitet megbízni, amely felajánlotta a HM részére egy fejlettebb konstrukció szállítását. A felajánlás elfogadását követően egy vonatkozó kormányrendelet hatálya alá tartozó különleges eljárás lefolytatásával kötötték meg a szerződést. A felderítő repülőgépek az idei év második felében érkezhetnek meg Afganisztánba. Szerencsére azóta sikerült ellátni páncélozott járművekkel is ezt a missziónkat. Ezek nagy részét azonban egy katonai megállapodás részeként kaptuk kölcsön az Egyesült Államok hadseregétől, vagyis nem saját beszerzések.
A napokban a HM sajtóosztálya egy kormánypárti laptársunknál magyarázkodott azzal a cikkünkkel kapcsolatban, amelyben megírtuk: gyakorlatilag a lövéspróbákon szétestek volna azok az AK–63-as gépkarabélyok, amelyeket a minisztérium megrendelésére korszerűsítettek. A prototípusokat szintén a HM FLÜ rendelte meg, de azok tízezer lövéses haditechnikai ellenőrző vizsgálatát már kétezer lövés után fel kellett függeszteni, mert illesztési problémák jelentkeztek. A szaktárca az említett újságban kijelentette: szerintük nem az a botrány, ha szétesnek a megrendelt mintadarabok, hanem az, ha használhatatlan fegyvereket adnak a katonák kezébe. Ezzel az általunk megkérdezett fegyverszakértők is egyetértenek, bár szerintük egy lövéspróbán hatvanezer tüzelést is ki kellene bírnia egy új prototípusnak. Ezért legfeljebb szánalmas próbálkozásnak tekinthető, hogy a HM FLÜ önállóan kívánja megoldani a szovjet időkből ránk maradt Kalasnyikovok modernizációját. Erre ráadásul 7,7 milliárd forintot szánna a szaktárca, amely a korszerűsítésre tervezett 7700 kézifegyverrel számolva darabonként egymillió forintjába kerülne az adófizetőknek.
Ekkora összegből viszont a világ legjobban felszerelt fegyvereit is megvehetné a honvédség. Az új fegyverek megvásárlásával azonban a HM szerint az a baj, hogy azokhoz lőszereket is kellene vásárolni, miközben a Kalasnyikovokhoz tíz évre elegendő töltényt is őriznek a honvédségi raktárak. A HM tehát mindent elkövet a spórolás jegyében, és eközben az sem érdekli, hogy a NATO-tagállamok nyolcvan százalékánál ma már nem Kalasnyikov-lőszereket használnak. Sőt, új fegyverek megvásárlása mellett döntött nemrég Csehország és Lengyelország, Törökország hadserege is. A HM FLÜ most arra készül, hogy saját maga fejleszti ki a prototípust, bevonva a pályázatába a NATO beszerzési ügynökségét, mert nem tartják kizártnak, hogy a szövetségben másutt is felvetődhet az egykori szovjet fegyverek korszerűsítése, és akkor a nagyobb tétel miatt a projekt olcsóbb lehet. A szaktárca központi ügynöksége tehát ahelyett, hogy elismerné a kudarcot, és más megoldást keresne, még üzletelne is a modernizált AK–63-assal más tagállamokban.
Nagy felzúdulást okozott a honvédségnél az a cikkünk is, amelyben arról számoltunk be nemrég, hogy egy kamerákkal felszerelt behajtó cég és a rendőrség is megjelent a Dunai Repülőgépgyár (DR) Zrt. területén. Az egykori állami hadiipari vállalat egyik még meglévő hangárjából akarta elvinni ugyanis a tulajdonosuk a javítóberendezéseket, de ezt csak hoszszas huzavona után engedték a DR Zrt. vezetői. Ezeket az eszközöket a híreink szerint egy orosz cégen keresztül adták el egy magyar társaságnak, de bérleti díjért sokáig a repülőgépgyár területén maradtak. A konfliktus összefüggésben lehet azzal, hogy a DR Zrt. nemrég a HM FLÜ-től elnyert egy csaknem 3,5 milliárd forint értékű közbeszerzést a Magyar Honvédség Mi–8-as, Mi–17-es és Mi–24-es helikoptereinek fenntartására, karbantartására, javítására, üzemidő-hosszabbítására. Ehhez pedig a pályázati kiírás szerint rendelkezni kell a szükséges műszaki háttérbázissal. Mivel azonban a berendezéseket elszállították, a DR Zrt. alkalmassága a szerződés teljesítésére kérdésessé vált. Forrásaink szerint felmerülhet az is, hogy a HM FLÜ szakembereit félrevezették a DR Zrt. képviselői, hiszen olyan háttérbázisról adtak információkat a pályázat elnyerése érdekében, amelyben zömében már eladott javítóberendezéseket tartottak.
A HM mindezek ellenére állítja, hogy a DR Zrt. teljesítette a pályázat elnyeréséhez szükséges öszszes feltételt.
A szerződést viszont még nem írták alá, úgyhogy egyelőre bizonytalan, ki fogja javítani és karbantartani a Magyar Honvédség forgószárnyasait.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.