Milliárdos HM-pályázat behajtókkal

A nagy múltú Dunai Repülőgépgyár nyerte el a Magyar Honvédség helikoptereinek karbantartására és javítására kiírt pályázatot. A közel 3,5 milliárdos megbízásról szóló szerződést azonban még nem írták alá. Felmerült, hogy a cég egyáltalán nem rendelkezik a feladathoz szükséges berendezésekkel és műszaki háttérbázissal, mert az üzem ingatlanait és eszközeit az elmúlt években dobra verték.

2009. 06. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy kamerákkal felszerelt behajtócég és a rendőrség is megjelent a napokban a Dunai Repülőgépgyár Zrt. (DR Zrt.) területén. Értesüléseink szerint a jobb napokat megélt egykori állami hadiipari vállalat egyik hangárjából akarta elvinni a javítóberendezéseket a tulajdonosuk, de ezt csak hosszas huzavona után engedték a DR Zrt. vezetői. Ezeket az eszközöket a híreink szerint egy orosz cégen keresztül adták el egy magyar társaságnak, de bérleti díjért sokáig a repülőgépgyár területén maradtak.

*

A konfliktus összefüggésben lehet azzal, hogy a DR Zrt. nemrég elnyert egy csaknem 3,5 milliárd forint értékű közbeszerzést a Magyar Honvédség Mi–8-as, Mi–17-es és Mi–24-es helikoptereinek fenntartására, karbantartására, javítására, üzemidő-hosszabbítására a Honvédelmi Minisztériumtól (HM).
Ehhez pedig a pályázati kiírás szerint rendelkezni kell a szükséges műszaki háttérbázissal. Mivel azonban a berendezéseket elszállították, a DR Zrt.-nek kérdésessé vált az alkalmassága a szerződés teljesítésére. Forrásaink szerint felmerülhet az is, hogy a honvédség szakembereit félrevezették a DR Zrt. képviselői, hiszen olyan háttérbázist mutattak be a pályázat elnyerése érdekében, amelyben zömében már eladott javítóberendezéseket tartottak. Az is lehet viszont, hogy az orosz gyártó érdekében lett hirtelen szüksége a gépekre a tulajdonosuknak. Amennyiben ugyanis nincs lehetőség hazai javításra, akkor valószínűleg Oroszországban kell elvégezni a helikopterek üzemidő-hosszabbításához szükséges munkák egy részét.
Műszaki háttérbázis nélkül megoldhatatlan a karbantartás is, hiszen ennek egyik legfőbb eleme az, hogy néhány órán belül fogadni kell a forgószárnyasokat egy szerelőüzemben. A DR Zrt. feltehetőleg azért sem képes ennek eleget tenni, mert az üzem területén szinte mindent eladtak az elmúlt években. A legnagyobb repülőgéphangárt például lerombolták, a telkek egy részére plázák, esetleg lakóparkok épülhetnek, a gyárnak jelenleg csak a két kisebb javítócsarnoka van, a kiképzett személyzet nagy részét pedig szélnek eresztették, és csak egy-egy alkalmi megrendelés teljesítésekor próbálják visszahívni őket. Ahhoz viszont, hogy a DR Zrt. a honvédség szovjet időkből ránk maradt helikoptereit javítani tudja, a munkálatokhoz használt berendezéseit auditáltatni kell az oroszokkal, ahogyan az általa alkalmazott szerelő szakembereknek is állandó gyakorlatban kell lennie.
A HM ezek ellenére állítja: a DR Zrt. teljesítette a pályázat elnyeréséhez szükséges összes feltételt.
Ez azt is jelentheti, hogy a Nemzeti Légügyi Hatóságtól egy olyan műszaki háttérbázisra kaptak engedélyt a pályázók, amely a jelenlegi állapotában már feltehetőleg nem alkalmas a javításokra. Ezért is megdöbbentő, hogy a hatóság szóvivője, Polcz Kornélia többszöri unszolásunkra sem volt hajlandó elárulni, adtak-e engedélyt a DR Zrt. műszaki háttérbázisára. Miután arra figyelmeztettük, hogy az adófizetők pénzéből finanszírozott, több milliárd forintos megrendelésről van szó, a közpénzből fenntartott hivatal képviselője a pályázó cég adatainak védelmére hivatkozott, és arra, hogy nem közölhetnek katonai jellegű információkat.
Még kevésbé volt közlékeny a DR Zrt. vezetője, Kovács Géza Péter, aki egyáltalán nem kívánt nyilatkozni az ügyben. A HM tájékoztatása szerint a DR Zrt. már nyertes ajánlattevőnek tekinthető, de a szerződés aláírása még folyamatban van. Ezek után már csak az a kérdés, hogy ha a szaktárca mindent rendben talált, miért késlekednek az aláírással. A szakértők szerint az is megérne egy misét, hogy miért kényszerült egy nagy múltú gyár az eszközeinek felélésére, miközben a környező országok szinte mindegyikében – Szlovákiában, Csehországban, Lengyelországban, Szerbiában – is megőrizték azokat az üzemeket, ahol képesek a szovjet időkből örökölt helikopterek javítására.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.