Harminckilencezer ember halt meg tavaly az utakon az Európai Unió (EU) tagországaiban. Ez a szám jóval nagyobb, mint az EU 2010-re kitűzött biztonsági céladata – derült ki egy tegnap bemutatott jelentésből, amelyet az Európai Közlekedési Biztonsági Tanács (ETSC) adott ki. Az eredeti európai uniós cél az volt, hogy jövőre már csak feleannyi legyen a haláleset, mint az évtized legelején, ehhez a közúti halálos áldozatok számának évente 7,4 százalékkal kellett volna mérséklődnie. E helyett a csökkenés csupán 4,4 százalék volt.
A jelentés szerint a halálos kimenetelű autó-, kerékpáros- és gyalogosbalesetek számának tavalyi csökkenése sok országban a forgalom általános visszaesésének is köszönhető. Ezt a gazdasági válság és a viszonylag magas üzemanyagárak eredményezték. A brüsszeli székhelyű szervezet szerint ez különösen érvényes a balti országokra és hazánkra. Magyarországon 2001-ben 1239-en, tavaly 996-an vesztették életüket közlekedési balesetben. A 20 százalékos csökkenés azonban elmarad a 28 százalékos uniós átlagtól.
A jelentés megállapította, hogy a legbiztonságosabbaknak továbbra is Svédország, Hollandia, Nagy-Britannia, valamint Málta útjai tekinthetők, míg Románia, Bulgária, Szlovákia és Lengyelország útjai a legveszélyesebbek.
Luxemburg, Franciaország, Portugália, Spanyolország, Lettország és Belgium csaknem 50 százalékos csökkenést ért el az évtized eleje óta, de ezek az országok nyugat-európai viszonylatban igen magas arányokkal indultak. Uniós átlagban tavaly millió polgáronként 79-en haltak meg közúti balesetben. Ez jóval kedvezőbb arány, mint az Egyesült Államok milliónként 122 fős mutatója. Magyarországon az évtized elején 121, tavaly 99 halálos áldozat jutott egymillió emberre a statisztikák szerint. Az elmúlt tíz évben 18 500 gyermek halt meg az utakon az EU-ban.
Antonio Avenoso, a tanács vezérigazgatója szerint eljött az ideje, hogy az unió új programba kezdjen, amely egészen 2020-ig tarthat.
Elgázolt egy embert a vonat Kecskeméten