Helikopterüzlet kérdőjelekkel

A Magyar Honvédségnek a NATO-tagságunkból fakadóan is elengedhetetlen szüksége lenne korszerűsített katonai helikopterekre, ezek felújítása azonban nagyon nehéz feladat elé állította a Honvédelmi Minisztériumot. Csaknem egymilliárd forintért például két gépet modernizáltak a Solar Kft. közvetítésével az oroszok, ezek azonban kezdenek kifutni az üzemidejükből, így egy időre kétségessé vált a szolgálatuk. A repülőgépüzletekben rendre nyertes strómancég, a Solar Kft. vezetője egykor egy cégben tevékenykedett Gyurcsány Ferenc volt miniszterelnök rokonával, de állítja: ennek nincs köze a milliárdos megbízásaihoz.

2009. 09. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kétségessé vált azoknak a Mi–17-es helikoptereknek a szolgálata, amelyeket egy Gyurcsány Ferenc rokonságával egykor kapcsolatban álló vállalkozó cége korszerűsíttetett a Magyar Honvédségnek csaknem egymilliárd forintért – értesült lapunk. A Solar Kft., amelynek ügyvezetője egy időben egy cégben tevékenykedett a volt miniszterelnök anyósának testvérével, ifjabb Apró Antallal, számtalan megbízást kapott a Honvédelmi Minisztériumtól (HM) az elmúlt nyolc évben. A Solar által korszerű eszközökkel felszerelt szovjet helikopterek információink szerint idővel azért nem repülhetnek, mert nagyjavításra szorulnak.
A felújításukat ugyanis úgy végezték el, hogy félig kirepülték az üzemidejüket, így csak keveset szállhattak fel velük a pilóták. A korszerű változatra kiképzett katonáknak tehát várniuk kell a gépek újabb javítására, kockára téve a jártasságukat. Azt a légierőnél sem értik, hogy miért nem az üzemidő-hosszabbításon átesett egyéb gépeket vitték ki Oroszországba korszerűsítésre a Solar Kft. képviselői. Feltehetőleg arra gondolhattak, hogy a korszerű gépek újabb nagyjavításával is majd a céget bízhatják meg közvetítőként.
*
Mint arról beszámoltunk, a katonai helikopterek felújításáról szóló, csaknem 914 millió forintos megbízást elnyerő cég ügyvezetője, Dési János kiterjedt politikai ismeretséggel rendelkezik, 1995 és 1998 között igazgatósági tagja volt például a Regainvest Rt.-nek, ahol ezekben az időkben ifjabb Apró Antal, Gyurcsány Ferenc miniszterelnök anyósának testvére kapott helyet a felügyelőbizottságban.
Dési János lapunknak cáfolta, hogy a megbízásaihoz köze lenne a politikai kapcsolatainak. Mint állította, ifjabb Apró Antallal tíz éve nem tartja a kapcsolatot. A Solar ügyvezetője nem tudott válaszolni arra a kérdésünkre, hogy jelenleg van-e még repülési idejük az általuk felújított forgószárnyasoknak. Azt azonban elismerte, hogy a korszerűsítéssel együtt nem kaptak megbízást a gépek nagyjavítására is, vagyis az üzemelés idejének meghosszabbítására. A HM pedig mindössze annyit közölt: a honvédség helikopterei üzemszerűen, a kiképzési tervnek megfelelően látnak el feladatokat.
A Solar a HM korábbi érvelése szerint azért nyerhetett a helikopter korszerűsítési tenderen, mert az egy ideig hazai gyártókapacitással is rendelkező Dunai Repülőgépgyár Zrt. (DR Zrt.) az utolsó tárgyalás előtt nem nyújtott be a megszabott határidőre pályázatot. A DR Zrt.-nél azonban ma már mindössze két kisebb javítócsarnok működik, és az eszközöket ebből is eladták. A honvédség helikoptereinek karbantartására és javítására legutóbb kiírt pályázatot ugyan megnyerte a repülőgépgyár jogutódja, a közel 3,5 milliárdos megbízásról szóló szerződést azonban a HM legutóbbi tájékoztatása szerint még nem írták alá a társasággal. Úgy tudjuk, ebben közrejátszhatott az is, hogy a cég sokáig nem rendelkezett a feladathoz szükséges berendezésekkel és műszaki háttérbázissal.
Lapunk elsőként adott hírt arról, hogy egy kamerákkal felszerelt behajtócég és a rendőrség is megjelent nemrég a DR Zrt. területén. Értesüléseink szerint a jobb napokat megélt egykori állami hadiipari vállalat egyik hangárjából akarta elvinni a javítóberendezéseket a tulajdonosuk, de ezt csak hosszas huzavona után engedték a DR Zrt. vezetői. Forrásaink szerint ezeket az eszközöket egy orosz cégen keresztül adták el egy magyar társaságnak, de bérleti díjért sokáig a repülőgépgyár területén maradtak. A konfliktus összefüggésben lehet azzal, hogy a helikopterek üzemidő-hosszabbításához a pályázati kiírás szerint rendelkezni kell a szükséges műszaki háttérbázissal. Mivel azonban a berendezéseket elszállították, a DR Zrt.-nek kérdésessé vált az alkalmassága a szerződés teljesítésére. Felmerült, hogy az orosz gyártó érdekében lett hirtelen szüksége a gépekre a tulajdonosuknak. Ha nincs lehetőség hazai javításra, akkor Ukrajnában vagy Oroszországban kell elvégezni a helikopterek üzemidő-hosszabbításához szükséges munkák egy részét. Az oroszok egyik legfőbb közvetítője pedig nem más, mint a Solar Kft.
Dési János azonban közölte: nem pályáztak a helikopterek nagyjavítására, nem ők állnak az ügy mögött. Új megbízásuk sincs a honvédségtől helikopterek üzemidő-hosszabbítására.
Szakértők szerint az is megérne egy misét, hogy miért kényszerült a nagy múltú Dunai Repülőgépgyár az eszközeinek felélésére, miközben a környező országok szinte mindegyikében – Szlovákiában, Csehországban, Lengyelországban, Szerbiában – is megőrizték azokat az üzemeket, ahol képesek a szovjet időkből örökölt helikopterek javítására. Nálunk viszont a repülőgépgyár lepusztításával a honvédség kiszolgáltatottá vált az oroszok közvetítő cégeinek, akik lefölözik a kötelező javítások, és korszerűsítések hasznát.
Információink szerint az oroszokkal intenzív tárgyalások folynak arról is, hogy a katonai helikoptereink korszerűsítését a Magyar Honvédség MiG–29-eseiért cserébe végezzék el a jövőben.
A MiG-ek értékesítésére pedig szintén pályázik a Solar Kft. Dési János ezzel kapcsolatban elmondta: a társasága valóban piackutatást végzett, kinek tudnák értékesíteni az orosz partnerek közül a vadászgépeket, de a MiG-ek kivonásában tapasztalt bizonytalanságok miatt egyelőre lemondtak az üzletről.
Nemrég beszámoltunk arról is, hogy mintegy hatvanmillió forintért kívánják felújíttatni a Magyar Honvédség JAK–52-es gyakorló repülőgépeit. Az eszközöket még az Antall-kormány idején vásárolta Magyarország Romániából, de jelenleg csak hat darab ilyen gép van rendszeresítve a hadseregnél.
A gyakorlógépek közül kettőt szintén a Solar Kft. újít fel.
A Solar nemcsak Szekeres Imre honvédelmi minisztersége idején, hanem a szintén szocialista párti Juhász Ferenc tárcavezetésekor is nyerő volt. A társaság az előző választási ciklusban 748 millió forintos megbízást kapott a HM-től rakéta-hajtóanyagok megsemmisítésére. A Solar Kft. akkoriban a legnagyobb ukrán hadianyaggyárral kapcsolatban lévő állami vállalat, az Ukroboronservice előtt nyerte meg a HM beszerzési hivatala által kiírt pályázatot. A szaktárca akkor arra hivatkozott, hogy negyvenmillió forinttal olcsóbban vállalta a nyertes pályázó a meghirdetett feladat elvégzését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.