Kétségessé vált azoknak a Mi–17-es helikoptereknek a szolgálata, amelyeket egy Gyurcsány Ferenc rokonságával egykor kapcsolatban álló vállalkozó cége korszerűsíttetett a Magyar Honvédségnek csaknem egymilliárd forintért – értesült lapunk. A Solar Kft., amelynek ügyvezetője egy időben egy cégben tevékenykedett a volt miniszterelnök anyósának testvérével, ifjabb Apró Antallal, számtalan megbízást kapott a Honvédelmi Minisztériumtól (HM) az elmúlt nyolc évben. A Solar által korszerű eszközökkel felszerelt szovjet helikopterek információink szerint idővel azért nem repülhetnek, mert nagyjavításra szorulnak.
A felújításukat ugyanis úgy végezték el, hogy félig kirepülték az üzemidejüket, így csak keveset szállhattak fel velük a pilóták. A korszerű változatra kiképzett katonáknak tehát várniuk kell a gépek újabb javítására, kockára téve a jártasságukat. Azt a légierőnél sem értik, hogy miért nem az üzemidő-hosszabbításon átesett egyéb gépeket vitték ki Oroszországba korszerűsítésre a Solar Kft. képviselői. Feltehetőleg arra gondolhattak, hogy a korszerű gépek újabb nagyjavításával is majd a céget bízhatják meg közvetítőként.
*
Mint arról beszámoltunk, a katonai helikopterek felújításáról szóló, csaknem 914 millió forintos megbízást elnyerő cég ügyvezetője, Dési János kiterjedt politikai ismeretséggel rendelkezik, 1995 és 1998 között igazgatósági tagja volt például a Regainvest Rt.-nek, ahol ezekben az időkben ifjabb Apró Antal, Gyurcsány Ferenc miniszterelnök anyósának testvére kapott helyet a felügyelőbizottságban.
Dési János lapunknak cáfolta, hogy a megbízásaihoz köze lenne a politikai kapcsolatainak. Mint állította, ifjabb Apró Antallal tíz éve nem tartja a kapcsolatot. A Solar ügyvezetője nem tudott válaszolni arra a kérdésünkre, hogy jelenleg van-e még repülési idejük az általuk felújított forgószárnyasoknak. Azt azonban elismerte, hogy a korszerűsítéssel együtt nem kaptak megbízást a gépek nagyjavítására is, vagyis az üzemelés idejének meghosszabbítására. A HM pedig mindössze annyit közölt: a honvédség helikopterei üzemszerűen, a kiképzési tervnek megfelelően látnak el feladatokat.
A Solar a HM korábbi érvelése szerint azért nyerhetett a helikopter korszerűsítési tenderen, mert az egy ideig hazai gyártókapacitással is rendelkező Dunai Repülőgépgyár Zrt. (DR Zrt.) az utolsó tárgyalás előtt nem nyújtott be a megszabott határidőre pályázatot. A DR Zrt.-nél azonban ma már mindössze két kisebb javítócsarnok működik, és az eszközöket ebből is eladták. A honvédség helikoptereinek karbantartására és javítására legutóbb kiírt pályázatot ugyan megnyerte a repülőgépgyár jogutódja, a közel 3,5 milliárdos megbízásról szóló szerződést azonban a HM legutóbbi tájékoztatása szerint még nem írták alá a társasággal. Úgy tudjuk, ebben közrejátszhatott az is, hogy a cég sokáig nem rendelkezett a feladathoz szükséges berendezésekkel és műszaki háttérbázissal.
Lapunk elsőként adott hírt arról, hogy egy kamerákkal felszerelt behajtócég és a rendőrség is megjelent nemrég a DR Zrt. területén. Értesüléseink szerint a jobb napokat megélt egykori állami hadiipari vállalat egyik hangárjából akarta elvinni a javítóberendezéseket a tulajdonosuk, de ezt csak hosszas huzavona után engedték a DR Zrt. vezetői. Forrásaink szerint ezeket az eszközöket egy orosz cégen keresztül adták el egy magyar társaságnak, de bérleti díjért sokáig a repülőgépgyár területén maradtak. A konfliktus összefüggésben lehet azzal, hogy a helikopterek üzemidő-hosszabbításához a pályázati kiírás szerint rendelkezni kell a szükséges műszaki háttérbázissal. Mivel azonban a berendezéseket elszállították, a DR Zrt.-nek kérdésessé vált az alkalmassága a szerződés teljesítésére. Felmerült, hogy az orosz gyártó érdekében lett hirtelen szüksége a gépekre a tulajdonosuknak. Ha nincs lehetőség hazai javításra, akkor Ukrajnában vagy Oroszországban kell elvégezni a helikopterek üzemidő-hosszabbításához szükséges munkák egy részét. Az oroszok egyik legfőbb közvetítője pedig nem más, mint a Solar Kft.
Dési János azonban közölte: nem pályáztak a helikopterek nagyjavítására, nem ők állnak az ügy mögött. Új megbízásuk sincs a honvédségtől helikopterek üzemidő-hosszabbítására.
Szakértők szerint az is megérne egy misét, hogy miért kényszerült a nagy múltú Dunai Repülőgépgyár az eszközeinek felélésére, miközben a környező országok szinte mindegyikében – Szlovákiában, Csehországban, Lengyelországban, Szerbiában – is megőrizték azokat az üzemeket, ahol képesek a szovjet időkből örökölt helikopterek javítására. Nálunk viszont a repülőgépgyár lepusztításával a honvédség kiszolgáltatottá vált az oroszok közvetítő cégeinek, akik lefölözik a kötelező javítások, és korszerűsítések hasznát.
Információink szerint az oroszokkal intenzív tárgyalások folynak arról is, hogy a katonai helikoptereink korszerűsítését a Magyar Honvédség MiG–29-eseiért cserébe végezzék el a jövőben.
A MiG-ek értékesítésére pedig szintén pályázik a Solar Kft. Dési János ezzel kapcsolatban elmondta: a társasága valóban piackutatást végzett, kinek tudnák értékesíteni az orosz partnerek közül a vadászgépeket, de a MiG-ek kivonásában tapasztalt bizonytalanságok miatt egyelőre lemondtak az üzletről.
Nemrég beszámoltunk arról is, hogy mintegy hatvanmillió forintért kívánják felújíttatni a Magyar Honvédség JAK–52-es gyakorló repülőgépeit. Az eszközöket még az Antall-kormány idején vásárolta Magyarország Romániából, de jelenleg csak hat darab ilyen gép van rendszeresítve a hadseregnél.
A gyakorlógépek közül kettőt szintén a Solar Kft. újít fel.
A Solar nemcsak Szekeres Imre honvédelmi minisztersége idején, hanem a szintén szocialista párti Juhász Ferenc tárcavezetésekor is nyerő volt. A társaság az előző választási ciklusban 748 millió forintos megbízást kapott a HM-től rakéta-hajtóanyagok megsemmisítésére. A Solar Kft. akkoriban a legnagyobb ukrán hadianyaggyárral kapcsolatban lévő állami vállalat, az Ukroboronservice előtt nyerte meg a HM beszerzési hivatala által kiírt pályázatot. A szaktárca akkor arra hivatkozott, hogy negyvenmillió forinttal olcsóbban vállalta a nyertes pályázó a meghirdetett feladat elvégzését.
Így álltak az autók a szakadó hóesésben az M1-M7 közös szakaszán - videó