Sohasem lesz tömegtermék a magyar bor

2009. 09. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megtámadta a tömeg a boglári Platán strandot. Már a 33. boglári szüreti fesztivál nulladik napján is többen voltak a tó legnagyobb szabad strandján, mint a balatoni turizmus legszebb éveiben. A háromszáz méter hosszú borutcában két tucatnál is több termelő kínálta nedűjét. A Bujdosó Pincészet termékei a kapósak közé tartoztak.
– Nyolcvan hektáron termő, öt hektáron termőre forduló szőlőnk van, amelynek a felét mi dolgozzuk fel – kezdte a családi szőlőbirtok ismertetését Bujdosó Ferenc. Kérdésünkre, hogy sikerült-e kialkudni a felvásárlóval a szőlő árát, azt válaszolta: a szőlőtermelő mindig kiszolgáltatott, ami ellen semmit sem tud tenni. – Csak azzal lehet elégedett, hogy megvan a helye a termésének – fűzte hozzá. A fiatal gazdálkodó egyébként úgy tapasztalta, hogy a borfogyasztás szempontjából az idei szezon erős volt.
– A válságot mi csak az év eleje óta érezzük. A belföldin kívül az észt, a lett és a litván piacon tapasztaljuk leginkább a válság hatását, a svédországi és az angliai export viszont változatlan – mondta Happ István, a Balatonboglári Borgazdasági Zrt. vezérigazgatója. – A felvásárlási árainkat tíz százalékkal csökkentettük, amit kénytelenek elfogadni a termelők, hiszen ők is érzik, hogy egyre kevesebb a feldolgozócég. Mindenki örül, hogy meg tud szabadulni a termésétől – vélekedett a vezérigazgató.
– Egészséges, szép az idei szőlő – mondta az agrártárca vezetője. Gráf József úgy gondolja: mennyiségi szempontból közepes lesz az idei szüret, és előreláthatóan 3,4-3,5 millió hektoliter bort lehet előállítani. – Ebből 750-800 ezer exportra kerül. A borpiac helyzetére és kilátásaira vonatkozó kérdésünkre a miniszter kifejtette: jelentős előrelépés, hogy az elmúlt egy-két évben több jutott reklámra. – Bár még tanulni kell a marketinget, jobban kell csinálni – figyelmeztetett. Elmondta még, hogy klasszikus vevőnknek számít Németország, Oroszország, Csehország, Szlovákia, a skandináv államok, az Egyesült Királyság országai, és új piac az Egyesült Államok.
– Amerika nagyvárosaiban az egyhetes borkóstolón a szekszárdi és a villányi vörösborokat mutattuk be. Megindult a tengeren túli piac is, de be kell látni: a magyar bor soha sem lesz tömegtermék és piacvezető külföldön. Ezért a minőséget javítani, a választékot pedig gazdagítani kell – mondta a tárcavezető. Végezetül Gráf József kifejtette: a hazánkba érkező évi 350-400 ezer hektoliter importborból százezer hektoliter valójában nem felel meg az alapvető minőségi feltételeknek. – Tavaly csökkent a borimportunk, és mindent megteszünk azért, hogy ez folytatódjék – jelentette ki a tárcavezető.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.