Figura

A magyar–román együttműködés fontos állomása lehet a békéscsabai és az aradi színház jövőre tervezett közös nemzetközi fesztiválja. A most is tartó aradi klasszikusszínház-fesztivál egyik legfontosabb vendége a Jókai Színház. Beszélgetéseinken nemcsak a jelenlegi nemzetközi évad, hanem az erdélyi román és magyar színjátszás hazai hatásai is szóba kerültek.

Pethő Tibor
2009. 10. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egykor az ország legnagyobb falujának számított, a századfordulón városias külsőt nyert a viharsaroki megyeszékhely, Békéscsaba. A sétálóutcán, a Csaba Centertől nem messze áll a település egyik legszebb épülete, a Jókai Színház. A múlt vasárnap nagy nyüzsgést figyelhettek meg a járókelők, ha bekukucskáltak az épület üvegtábláin: a teátrum műszaki személyzete az aradi klasszikusszínház-fesztivál megnyitójának élő közvetítésére készült román művészek jelenlétében. A Jókai Színház ugyanis az egyik legfontosabb vendége a kéthetes mustrának. Az aradi belváros legszebb részén található, román nyelven játszó Ion Slavici Állami Színházba mindennap átküzdi magát a teátrum autóbusza a hepehupás határon túli utakon, s az érdeklődők híres bukaresti, temesvári és craiovai előadásokat tekinthetnek meg, de láthatják honfitársaik Gogol-darabját, a pécsiek vendégségbe hozott musicaljét s kitűnő szlovéniai adaptációban Camus drámáját, a Caligulát. Az élőben közvetített aradi megnyitón jelen volt Fekete Péter, a Jókai Színház igazgatója is, aki többször utalt arra, hogy a tervek szerint jövőre közösen rendezik meg a fesztivált.
– Az előadásokat kétszer láthatná a közönség, egyszer Aradon, egyszer pedig Békéscsabán – mondta a megnyitó után. Az igazgató azt is elárulta kérdésünkre, hogy bővíteni szándékoznak a résztvevők körét. A jövőbeni közös mustra meghívottjai nemcsak a környező országokból érkeznének, hanem számítanának nyugat-európai előadásokra is. A fesztiválon eddig nem osztottak díjakat, ezen is szeretnének változtatni tekintélyes zsűri meghívásával. A nagy ívű tervekről szóló beszéd aztán hamar a két ország közötti kulturális kapcsolatokra terelődik. Ezek, úgy tűnik, erősebbek, mint bárki gondolná.
A beszélgetők – színészek, rendezők, rendezőnövendékek, kritikus, dramaturg – egyike az erdélyi vagy Erdélyből elszármazott, s a hazai irodalomban nevet szerzett írókat hozza szóba. A kortársak közül elsősorban Bodor Ádám, Kányádi Sándor, Kovács András Ferenc és Lászlóffy Aladár, Szőcs Géza, Visky András jut eszünkbe, az újabb nemzedékből pedig Bartis Attila és A fehér király című regényével világsikert arató Dragomán György. Jóval kevésbé ismert azonban, milyen nagy hatást gyakorol a színvonalas erdélyi magyar színjátszás a magyarországira – meséli az aradi színészbüfében Dézsi Szilárd, a békéscsabaiak egyik rendezője.
Rögtön példát is hoz: a kolozsváriakét. A Bukarestben végzett rendező, Tompa Gábor, a freiburgi és londoni színművészeti egyetem jelenlegi, a marosvásárhelyi, a kolozsvári, a glasgow-i, a San Diegó-i, a barcelonai, a belfasti színművészeti egyetem volt tanára csaknem húsz éve áll a Kolozsvári Állami Magyar Színház élén. A társulat nemzetközi hírű, a szaksajtó sokszor a legjobb Kárpát-medencei magyar színházként említi. Tompa kérésére kiváló román rendezők járnak Kolozsvárra, így például a több évtizedig nyugaton élő, a világ egyik legjobb színházi szakemberének tartott Andrei Serban, aki fiatalon Peter Brook asszisztense lehetett. Először a Ványa bácsit állította színpadra. Ahogy egy román kritikus, Valentin Dumitrescu megállapítja: „A kolozsvári társulat színvonala valóban egységes, feltétlen odaadással műveli a színházművészetet. A Ványa bácsi olyan előadás, amelyről nyugodt lelkiismerettel elmondhatjuk, hogy remekmű.”
Hasonló színházi megújulás történt Sepsiszentgyörgyön is, ami a korábbi igazgatónak, Nemes Leventének és a jelenleginek, Bocsárdi Lászlónak köszönhető. A rendszerváltozás után Sepsiszentgyörgyön – akárcsak több más erdélyi színházban – főleg kabaréban gondolkodtak, sőt ötletként felmerült divatbemutatók tartása is. Az 1992-ben igazgatóvá választott Nemes Levente változtatni akart, s ekkor kereste meg Bocsárdit Románia szinte egyetlen – 1989 előtt is működő – alternatív társulatánál, a gyergyószentmiklósi Figuránál. A találkozásból szoros munkakapcsolat és barátság lett. A figurások egy részének átszerződtetésével s egy egészen új repertoárral sikerült erős, kissé provokáló művészszínházat létrehozniuk. Meg kellett küzdeniük a máshoz szokott közönséggel, a sokszor értetlenkedő, a vállalkozás sikerében nem bízó színészekkel. Sikerült. Nemes és Bocsárdi felneveltek egy új, jórészt fiatalokból álló közönséget, akik számára kultuszhellyé vált a teátrum. A színház alapításának hatvanadik évfordulóján olyan nagynevű színházak jöttek el egy-egy vendégjátékra, mint a Deutsches Theater, a krakkói Stary Teatr, a prágai Divadlo Komedie, Budapestről pedig a Katona József Színház.
– Mi a titkuk? Talán a világ felé meglévő nyitottságuk – mondja Dézsi Szilárd rendező. Sokat tanultak például a román színházművészettől. A románoknál ugyanis nem volt meghatározó a minél hűségesebb valóságábrázolást előtérbe helyező lélektani realizmus, hanem a stilizáltságot, a szimbólumokban, képekben való gondolkodást tekintették, s tekintik ma is természetesnek a színpadon. A lélektaniság minden szándékosság nélkül fakad a játékukból. A Bukarestben tanult erdélyi magyar rendezőnemzedék, így Tompa Gábor is ebbe az irányba fordította a magyar színjátszást.
Hozzátehetjük: a nyitás útját kívánja járni a szomszéd példáját követve a békéscsabai Jókai Színház is, még ha a jelekből ítélve nem is egészen úgy, ahogy az Erdélyben valósággá vált. Idei évadjukat a Magyarországgal határos országok híres alkotóinak szánják. A társulat minden hónapban bemutat egy-egy szomszéd országhoz köthető darabot. Az október az ukránoké – nemrég kezdték el játszani Gogol Háztűznézőjét –, novemberben a szlovák, decemberben a szlovén kultúra alkotásai tűnnek fel a színen. Minden országból igyekeznek vendégül látni egy nívós előadást is, szeptember utolsó napjaiban az egyik vezető kijevi színház, a Molody Teatr járt itt. Az út nehéznek, rögösnek tűnik, ráadásul nem is minden munka úgy sikerül, ahogy korábban eltervezték. A nagy ívű tervek mindenesetre biztatónak tűnnek a jövőre nézve.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.