Most csak egy cseh a magyar

2010. 01. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újév napján másodszor rajtol el Buenos Airesből a Dakar-rali mezőnye, ahova majd nagyjából kilencezer kilométer megtétele után – Argentínából átugorva Chilébe is – január 16-án érkezik vissza. (Egészen pontosan az autósokra 9030, a motorosokra 8937 km vár, a mért szakaszok pedig együttesen 4810, illetve 4717 km-t tesznek ki.) A rajtnál 141 autó, 161 motor és 53 kamion sorakozik fel, ami azt jelenti, hogy a mezőny a tavalyihoz képest hozzávetőleg a negyedét elvesztette. Miután a 2008-ban a terrorveszély miatt törölt verseny átköltözött Dél-Amerikába, alig csappant meg az indulók száma, most viszont a gazdasági válság rányomta a bélyegét a Dakarra.
A Mitsubishi Motors már februárban bejelentette, hogy a válság miatt kiszáll a terepraliversenyekből, így az 1979-ben útjára indított Dakar-raliból is, amelyet eddig tizenkétszer nyert meg. A Mitsubishi huszonhatszor indult a Dakaron, 2001 és 2007 között sorozatban győzött, a legutóbbi kiíráson azonban csúfos kudarcot vallott, a gyári csapatnak mindössze egy autója ért a célba, az is csak a 10. helyen. Kiesett a kilencszeres Dakar-győztes – a motorosoknál hatszor, az autósoknál háromszor megkoronázott – francia Stephane Peterhansel is, aki a BMW-hez igazolt, hogy a dél-afrikai Giniel de Villierstől (Volkswagen) visszavegye a trónját. A Volkswagen csapatában most is ott lesz a spanyol Carlos Sainz. A korábbi ralivilágbajnok 2009-ben karnyújtásnyira volt a végső győzelemtől, közel fél óra előnnyel állt az élen, amikor a 12. szakaszon összetörte az autóját.
A 2009-es verseny során három autós, egy motoros és két kamionos magyar egységért is szoríthattunk, 2010-ben azonban faramuci módon csak a cseh Miroslav Zapletal képviseli hazánkat. Az idei tereprali országos bajnokságot megnyert Zapletal legutóbb is magyar licencszel vett részt a viadalon, az előkelő hetedik helyen végzett, s most is bizakodik. Ugyanakkor tősgyökeres Dakar-járó honfitársaink mindegyike erősen megérezte a gazdasági válságot, így az idei megméretést egyöntetűen kihagyják.
– A tavalyi nevezésünk csapatszinten kétszázezer euró körüli összeget vitt el, és ehhez jöttek még a járulékos költségek, az alkatrészeké és az üzemanyagé, a szervizdíjak, továbbá az utazással és szállítással járó kiadások – világította meg az anyagi hátteret még a karácsonyi ünnepek előtt a legrutinosabb magyar dakaros, Szalay Balázs, aki már a 2011-es erőpróbára készül.
A sivatagi karaván akkorra visszatér Afrikába, a rajt újra Európában lesz, s még az sem elképzelhetetlen, hogy a közeli Zágrábban. De ha nem is itt, az biztos, hogy legalább a rajtra könnyebb és olcsóbb lesz eljutni, mint most Dél-Amerikába.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.