Újév napján másodszor rajtol el Buenos Airesből a Dakar-rali mezőnye, ahova majd nagyjából kilencezer kilométer megtétele után – Argentínából átugorva Chilébe is – január 16-án érkezik vissza. (Egészen pontosan az autósokra 9030, a motorosokra 8937 km vár, a mért szakaszok pedig együttesen 4810, illetve 4717 km-t tesznek ki.) A rajtnál 141 autó, 161 motor és 53 kamion sorakozik fel, ami azt jelenti, hogy a mezőny a tavalyihoz képest hozzávetőleg a negyedét elvesztette. Miután a 2008-ban a terrorveszély miatt törölt verseny átköltözött Dél-Amerikába, alig csappant meg az indulók száma, most viszont a gazdasági válság rányomta a bélyegét a Dakarra.
A Mitsubishi Motors már februárban bejelentette, hogy a válság miatt kiszáll a terepraliversenyekből, így az 1979-ben útjára indított Dakar-raliból is, amelyet eddig tizenkétszer nyert meg. A Mitsubishi huszonhatszor indult a Dakaron, 2001 és 2007 között sorozatban győzött, a legutóbbi kiíráson azonban csúfos kudarcot vallott, a gyári csapatnak mindössze egy autója ért a célba, az is csak a 10. helyen. Kiesett a kilencszeres Dakar-győztes – a motorosoknál hatszor, az autósoknál háromszor megkoronázott – francia Stephane Peterhansel is, aki a BMW-hez igazolt, hogy a dél-afrikai Giniel de Villierstől (Volkswagen) visszavegye a trónját. A Volkswagen csapatában most is ott lesz a spanyol Carlos Sainz. A korábbi ralivilágbajnok 2009-ben karnyújtásnyira volt a végső győzelemtől, közel fél óra előnnyel állt az élen, amikor a 12. szakaszon összetörte az autóját.
A 2009-es verseny során három autós, egy motoros és két kamionos magyar egységért is szoríthattunk, 2010-ben azonban faramuci módon csak a cseh Miroslav Zapletal képviseli hazánkat. Az idei tereprali országos bajnokságot megnyert Zapletal legutóbb is magyar licencszel vett részt a viadalon, az előkelő hetedik helyen végzett, s most is bizakodik. Ugyanakkor tősgyökeres Dakar-járó honfitársaink mindegyike erősen megérezte a gazdasági válságot, így az idei megméretést egyöntetűen kihagyják.
– A tavalyi nevezésünk csapatszinten kétszázezer euró körüli összeget vitt el, és ehhez jöttek még a járulékos költségek, az alkatrészeké és az üzemanyagé, a szervizdíjak, továbbá az utazással és szállítással járó kiadások – világította meg az anyagi hátteret még a karácsonyi ünnepek előtt a legrutinosabb magyar dakaros, Szalay Balázs, aki már a 2011-es erőpróbára készül.
A sivatagi karaván akkorra visszatér Afrikába, a rajt újra Európában lesz, s még az sem elképzelhetetlen, hogy a közeli Zágrábban. De ha nem is itt, az biztos, hogy legalább a rajtra könnyebb és olcsóbb lesz eljutni, mint most Dél-Amerikába.
Csurka Istvánnak mindenben túl korán volt igaza - az író-politikusra emlékeztek a Terror Háza Múzeumban