Noha a Fővárosi Munkaügyi Bíróság nemrég kimondta: a tavaly decemberi sztrájk alatt a BA törvénysértő módon alkalmazott görög sztrájktörőket, karácsonykor huszonkét német utasbiztonsági ellenőrt állított munkába a Ferihegyi repülőteret üzemeltető társaság. Noha a megszorítások elleni tiltakozásul a LESZ már december elején sztrájkot tartott és az ünnepek alatt újabb nyomásgyakorlást tervezett, a BA szerint nem emiatt alkalmazták a külföldieket.
– Köztudomású, hogy szakértők karácsony tájára várták a H1N1 tetőzését. Így biztosítottuk, hogy a vírus miatt ne legyen fennakadás – mondta lapunknak Hardy Mihály. Hogy miért nem magyar munkaerőt vettek igénybe, a BA-szóvivő azt mondta, hat hetet vesz igénybe az ellenőrök kiképzése, ám a németeknél nem volt ennyi időre szükség. Ők eleve rutinos szakemberek, csak egyfajta formális vizsgát kellett tenniük, hogy felügyelet nélkül dolgozhassanak. Állította, sem a munkafeltételek, sem a bérek tekintetében nem adtak többet a németeknek, mint magyar kollégáiknak. A német ellenőrök felkészítését, vizsgáztatását a BA fizette, ami Hardy Mihály szerint kevesebbe került, mint a hathetes képzés.
– Nyilvánvalóan a tervezett sztrájk miatt fogadták fel a németeket, és sajnos el kell ismerni, hogy ilyen munkáltatói magatartás mellett nehéz munkabeszüntetést szervezni – jelentette ki lapunknak Csorba Attila. A LESZ elnöke úgy tudja, a külföldi ellenőrök a magyarok bérének többszörösét kapták, akárcsak tavaly a görögök. Senki nem gondolhatja komolyan, hogy egy németnek karácsonykor megérné magyar fizetésért dolgozni. Erre jön még a képzés, a vizsgáztatás és a négycsillagos, Airport Hotelben való elszállásolás költsége – hangsúlyozta az érdekvédő.
Simicskó István, a parlament nemzetbiztonsági bizottságának KDNP-s elnöke szerint megdöbbentő, hogy amikor ilyen alacsony a foglalkoztatottság Magyarországon, munkahelyeket vesznek el a stratégiai fontosságú cégeknél a magyar állampolgároktól. Úgy vélte, az alapprobléma az, hogy az olyan stratégiai vállalatokat, mint a Malév vagy a légi forgalmazás, nem lenne szabad külföldi kézbe adni, mert ez növelheti a nemzetbiztonsági kockázatot, és azt is eredményezheti, hogy a külföldi munkaerőt részesítik előnyben a magyarral szemben. A Nemzetbiztonsági Iroda illetékese nem kívánta kommentálni az ügyet. Mindeközben megszigorították a Ferihegyi nemzetközi repülőtér biztonsági intézkedéseit; amit a Delta-Northwest amerikai légitársaság egyik repülőgépe elleni pénteki terrortámadási kísérlettel indokoltak.
Kiszervezések. A BA Zrt. 75 százalékát 2005 decemberében adta el az állam, a bevételből befolyó 464 milliárddal az utolsó pillanatban megmentve a 2005-ös büdzsét. A nyereséges cég vevője a brit BAA vállalatcsoport volt, ám a társaságot fél évvel később felvásárolta a spanyol Ferrovial. Egy évvel később ismét tulajdonosváltás történt Ferihegyen: a német tulajdonú Hochtief vette meg a BA többségi részvénycsomagját, így német irányítás alá került a repülőtér. A 2005-ös privatizáció után kiszervezések sora indult meg. Az üzemanyag-ellátáson kívül ma már külsős cégek felelősek a takarításért, a fedélzeti karbantartásért és a rakodásért, de alvállalkozók végzik az utaskezelés egy részét is. Az Európai Unió szakemberei az utóbbi években három alkalommal is átvilágították a földi kiszolgálók tevékenységét, s minden vizsgálat súlyos biztonsági hiányosságokat tárt fel. Az ügyben idén feljelentés érkezett a Fővárosi Főügyészségre, a Nemzeti Nyomozó Iroda pedig január óta vizsgálódik. (Sz. E.)
Most minden kiderült Magyar Péterről a hangfelvételekből