Tanácsadási cunami a szaktárcáknál

Elképesztő mennyiségben kerülnek elő újabb és újabb tanácsadói megbízások, illetve aranyárú tanulmányok a minisztériumok üvegzsebeiből. Bizonyos tanácsadók esetében a szerződések összege feltűnően sokszor épphogy a közbeszerzési határ alá esett, vagy olyan szolgáltatásnak minősült, ahol 25 millió forintig versenyeztetés nélkül rendelhettek a szaktárcák.

Munkatársainktól
2010. 04. 25. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Döbbenetes mennyiségű közpénzt vágtak zsebre egyes tanácsadó cégek, amelyek a minisztériumok átvilágításától kezdve a tudásmenedzsmenten keresztül a legkülönfélébb tárgyakban készült tanulmányokig szolgáltattak a szaktárcáknak, illetve az alájuk tartozó kormányzati szerveknek.
A kiszervezett szakértői tanácsadások közös pontja, hogy feltűnően sűrűn nem előzte meg a megbízásokat közbeszerzési eljárás, illetve meglehetősen szűk az a tanácsadói kör, amelyet gyakorlatilag az összes minisztérium megtisztelt a bizalmával. A minisztériumok üvegzsebadatai szerint ezeknél a cégeknél ráadásul elképesztően sok az olyan szerződés, amelynek öszszege éppen a közbeszerzési értékhatár alatt van. A közbeszerzési törvény egyik kiskapuja értelmében ugyanis, ha a költségvetési szerv alaptevékenységéhez köthető – vagy legalábbis akként értelmezhető – szolgáltatás beszerzéséről van szó, akkor nettó 25 millió forint az az értékhatár, ami alatt mellőzhető a közbeszerzési eljárás lefolytatása.
Így aztán nem kevés a 24 millió forint körüli vagy az azt kissé meghaladó megbízás, amely jogszerűen versenyeztetés nélkül dőlt el. A másik tipikus eset, hogy a klasszikus ajánlatkérők esetében a nemzeti értékhatár – vagyis a nyolcmillió forint – alatti beszerzésekkor nem kell közbeszerzési eljárást lefolytatni a szolgáltatások megrendelése előtt.
A tanácsadói megbízások egyik visszatérő alanya az elmúlt években az IFUA Horváth and Partners Kft. volt, amely szinte az összes nagy szakminisztériumnak adhatott tanácsokat, vagy írhatott tanulmányokat, számtalan esetben közbeszerzési eljárás nélkül nyerve el a megrendelést. Az IFUA-ról tegnapi számunkban írtuk meg, hogy az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) kétszer is kötött velük szerződést, majd többek között a két megbízás közötti átfedés miatt Bencze József rendőrfőkapitány vizsgálatot rendelt el. A tanácsadó cég cáfolta, hogy visszaélés történt volna, ám elismerték, hogy végül visszafizették a második megbízás kilencmillió forintos díját „a jó hírnevük érdekében”.
A bizalom fontosságát jelzi, hogy a minisztériumi üvegzseb adatai és az IFUA referenciái alapján a cég szinte az összes fontos minisztériumnak nyújthatott szolgáltatásokat az elmúlt években, tanácsaik és tanulmányaik összértéke több száz millió forintos nagyságrendű. A gazdasági minisztérium mellett a pénzügyi, a közlekedési, az önkormányzati, az agrár-, a külügyi és az igazságügyi tárca tisztelte meg bizalmával őket, de kaptak megbízást a BKV-tól, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségtől (NFÜ) és a Nemzeti Hírközlési Hatóságtól (NHH) is. Csak az NFÜ esetében a több mint húsz IFUA-szerződésből csak néhányat előzött meg közbeszerzési eljárás, az NHH-nál pedig egyáltalán nem is került sor versenyeztetésre, holott itt nyolc megbízást kaptak, összesen több mint 60 millió forint értékben.
– Az IFUA kiválasztásánál a fő szempont a szakmai tudás, a kompetencia, a meglévő referencia, az államigazgatási tapasztalat és a kedvező ár volt – érvelt lapunk kérdésére Márton György, az NHH kommunikációs vezetője. A tanácsadó cég több millió forintos közpénzen készült tanulmányai megtekinthetők a nemrég 2013-ig kinevezett Braun-Rozgonyi Krisztina vezette hatóságnál.
Az állami cégektől kapott gyakori megrendeléseket a speciális szakembergárdával és húszéves tapasztalatukkal indokolta tegnap lapunknak Tanács Zoltán. Az IFUA kommunikációs vezetője hangsúlyozta: tanácsadó cégük minden politikai párttól független, megbízásaikat annak köszönhetik, hogy egyedülálló szaktudással rendelkeznek a controlling, a stratégiaalkotás és a folyamatszervezés területein. Mint fogalmazott, működésük elején csak a magánszférában dolgoztak, az itt megszerzett tapasztalatokat sikerrel tudták átültetni a közszférába. Figyelemre méltó ugyanakkor, hogy az IFUA-nál dolgozott 2007-ig Tóth András, aki a cégtől történő távozása után Gyurcsány Ferenc kabinetjének szakpolitikai igazgatóságához került, sőt a vállalatnál jelenleg is munkatárs Jobbágy Valér, aki a Miniszterelnöki Hivatalban dolgozott, de Erdélyi Barnabás, a MÁV jelenlegi kontrollingigazgatója is korábban az IFUA-t erősítette.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.