Reménykedő műanyagipar

A magyar műanyagipar termelése fokozatosan csökkent 2009-ben; egy hazai sikerágazat került lejtmenetbe. Főként az építőanyag- és autóalkatrész-gyártók vesztették el átmenetileg piacaik jelentős részét. Az iparág vezetői igen pesszimisták voltak az év elején, ám mostanra őket is elérte a változás szele, amely mintha elfújta volna a szektor felől a viharfelhők egy részét. Az esernyőt azonban még korai összecsukniuk.

2010. 05. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar ipar árbevételének öt százalékát adó, nyolcvanezer munkavállalót foglalkoztató, és immár több évtizede kitartó növekedést produkáló műanyagipar történetének legnagyobb visszaesését szenvedte el a gazdasági válsággal összefüggésben. Kisebb hullámvölgyektől eltekintve az elmúlt két évtizedben az ágazat növekedése imponáló volt. A KSH szerint a 2008. évi termelési érték – folyóáron számolva – a műanyag-feldolgozás területén, 2001-hez viszonyítva 81,6 százalékkal emelkedett, jóllehet a válság kezdetének évében már csak 1,4 százalékkal haladta meg az előző évit. Az alapanyag-termelést valamivel korábban elérték a baljós árnyak, mint a feldolgozóipart. Már 2008-ban átlag 7,3 százalékkal esett vissza az alapanyagok termelése, ami összefügg azzal a ténnyel, hogy az előállított műanyagok 86 százaléka külpiacokra kerül. Az alapanyag-ipari, illetve feldolgozóipari termelés értéke jelenleg közel azonos. A válság előtti utolsó „békeévben”, 2007-ben az előbbi 607 milliárd, az utóbbi 575 milliárd forinttal részesedett az ágazat együttes 1182 milliárd forintos termeléséből.
Az év elején Ollár Péter, a Magyar Műanyagipari Szövetség szaktitkára lapunknak úgy nyilatkozott, hogy az ágazat zsugorodása 2009 egészére vonatkozóan elérhette akár a 25-30 százalék körüli szintet is. Pedig az előre menekülő hazai műanyag-feldolgozók jelentős műszaki fejlesztéseket hajtottak végre az elmúlt években, ugyanis a minőségi termékek kínálatának növelésével igyekeztek megfelelni a piac igényeinek. Csakhogy a korszerű gépsorok beszerzéséről szóló döntéseik olyan üzleti terveken alapultak, amelyek a válság előtti optimista trend folytatódásával számoltak. Tavaly ősz óta azonban a termelőegységek kihasználtságát a csökkenő piac mellett szinte lehetetlen biztosítani, a súlyos hiteltörlesztéseket és lízingdíjakat azonban fizetni kell. Emiatt az év elején úgy tűnt, az ágazatnak az idén csődhullámmal kell szembenéznie.
A napokban a Magyar Műanyagipari Szövetség közzétette a műanyagipari cégek vezetői körében végzett felmérését, amely a jelenlegi helyzet értékelésére és a második negyedévi várakozásokra volt kíváncsi. Ebből kiderül, hogy az év eleji aggodalmak eltúlzottak voltak, a cégvezetők enyhe derűlátással tekintenek a második negyedév elé, és különösen az exportorientált szereplők között kerültek többségbe az optimisták. Ez nyilvánvalóan a külpiaci országok gazdasági élénkülésének köszönhető. Nemrégiben Frankfurtban az európai műanyagipari szövetségek csúcsszerve, a PlasticsEurope tájékoztatóján szinte tapintható volt a hurráoptimizmus. A kilábalás és fellendülés kézzelfogható bizonyítékait sorolták. Az első negyedévi adatok főleg Európa vezető műanyagipari nagyhatalma, Németország gyártóit illetően imponálók, ami reményekre jogosíthatja az exportképes magyarokat is.
A magyar műanyagiparon belül a csomagolóanyagok gyártását illetően növekedést remélnek, ugyanakkor az eladási árak csökkenését jósolják. A csomagolóanyag-ipar képviselőivel ellentétben az építőanyag-gyártók nyolcvan százaléka viszont kétségbeejtőnek találja a jelenlegi és a közeljövőbeli helyzetet. Miután a magánerős lakásépítések lenullázódtak, a döntően belföldi piacra termelő cégek finoman szólva kétségbeejtő helyzetbe kerültek. Ráadásul a termelésükhöz szükséges alapanyagok árainak növekedésével, a késztermékek árának stagnálásával, de inkább csökkenésével kell számolniuk.
Kevésbé borúlátók a járműipari alkatrészek gyártói. Miután az autógyárak érzékelhetően túl vannak a válságon, és az autóeladások Európa szerencsésebb országaiban növekednek, a beszállítóknak jó okuk van a bizakodásra – igaz, az alapanyagárak emelkedése őket is érinti.
A magyar műanyagipar elektronikai alkatrészeket gyártó szegmensében kisebb az optimizmus, mint az autóalkatrész-gyártók körében, de nagyobb, mint az építőanyagosoknál. Megfordult a hangulat, hiszen míg az első negyedévben közel ugyanannyian jósoltak stagnálást, mint ahányan a helyzet romlását, addig a válaszadók 28 százaléka már növekedést remél a második negyedévtől, még úgy is, hogy az alapanyagok árának emelkedésével itt is sokan számolnak.
A műanyagipari menedzserek nyolcvan százaléka – függetlenül cégeik profiljától – egyetért abban, hogy az energiahordozók ára nőni fog, ami érzékenyen érinti az energiaigényes gyártás területeit.
Ollár Péter olvasata szerint az adatok arról tanúskodnak, hogy a hazai értékesítési kilátásokat a döntő többség még mindig pesszimistán ítéli meg, ugyanakkor egyre többen vannak, akik az exportlehetőségek számottevő növekedésében bíznak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.