Központi víz- és csatornadíjak?

2010. 06. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Átlátható és összehasonlítható. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) is üdvözölte azt a kormányzati szándékot, amelynek alapján méltányos, könnyen és tisztán összehasonlítható, átlátható árszabások kialakítása érhető el. Közleményükben hozzáteszik: „A fogyasztók hatékonyabb védelméhez azonban az is szükséges, hogy a szolgáltatók ténylegesen fogyasztóbarát tevékenységet folytassanak, és éljenek a legmagasabb ártól lefelé történő eltérés lehetőségével is.” A FEOSZ úgy látja, a fogyasztókat védi azon rendelkezés is, amelynek értelmében a szolgáltató által kibocsátott számlán szereplő egységárak bármely változása esetén a felhasználókat külön is egyértelműen, személyre szólóan, írásban tájékoztatni köteles, valamint a tájékoztatásnak a felhasználókat megillető felmondási jogra és a felmondás határidejére is ki kell terjednie. (MN)


Kezdeményezte a Magyar Víziközmű Szövetség (Mavíz), hogy a víziközmű-ágazat se maradjon ki az árképzési rendszer megújításából. A Mavíz immár egy évtizede kéri a mindenkori kormánytól ennek újragondolását – tudtuk meg a szervezet elnökétől. Ányos József lapunk érdeklődésére elmondta: levélben fordultak Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszterhez, amelyben felhívták a figyelmét az ivóvíz- és csatornadíj-képzési rendszer jelenlegi áldatlan állapotára, és egyben kérik, „a kormány fontolja meg a víziközmű-szolgáltatás szabályozási rendszerének korszerűsítését”. Az ármegállapítás jelenlegi módja ugyanis ellentmondásos és kaotikus – szögezte le Ányos. A Mavíz azt szeretné, ha a kormány a többi közszolgáltatáséhoz hasonló, az önkormányzatokra hatással bíró, központi árellenőrző és felügyeleti hatóságot hozna létre, s egyértelmű módon szabályozná, illetve ellenőrizné a díjképzés módját. Mivel azonban a díjképzés ügye a rosszul szabályozott viszonyok között működő ágazat súlyos problémái közül csupán az egyik, változatlanul egy korszerű és átfogó víziközmű- törvény megalkotását tekintik a végleges és megnyugtató megoldásnak. Ezzel a kormány két évtized adósságát törlesztené, és a vízmű-üzemeltetők két évtizedes vesszőfutása érne véget.
Az árak megállapításáról szóló húszéves törvény szerint az öt állami tulajdonú regionális vízmű esetében az illetékes minisztériumra, míg a közel 400 önkormányzati tulajdonú társaság esetében a tulajdonos önkormányzatok képviselő-testületeire hárul a díjak megállapítása. A csaknem 3000 képviselő-testület azonban nem rendelkezik az érdemi ármeghatározáshoz szükséges információkkal. Nincs szabályozva, hogy a díjaknak milyen költségelemekre kell fedezetet biztosítania, ezért legtöbbször például az amortizációs költségek rendre kimaradnak a díjakból, ami hosszú távon az ellátás biztonságát is veszélyezteti, és ellentétes az EU előírásaival. A hatékonyság javítása, az integráció ösztönzése is rendre kimarad a mérlegelési szempontok közül. Az önkormányzati képviselők egyszerre érdekeltek – politikai megfontolásból – a minél kisebb díjakban, míg a felelős döntéshozói magatartás érvei a magasabb díjak mellett szólnak – érvelt Ányos József.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.