Azért ez nem rossz eredmény a második számú pilótától – szólt be a rádión gúnyosan saját csapatának Mark Webber, amikor egy héttel ezelőtt elsőként intették le a Forma–1-es autósgyorsasági világbajnokság tizedik állomásán. Azután, hogy a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner Silverstone-ban szavak nélkül is világosan a tudtára adta, ő bizony csak másodhegedűs Sebastian Vettel mögött. Történt, hogy a csapat két új fejlesztésű, RB6-os első szárnnyal érkezett meg a Brit Nagydíjra, ahol a német a szombati szabadedzésen leamortizálta a sajátját. Webber pedig megtapasztalhatta, hogy a Red Bull nemcsak szárnyakat ad, hanem el is vesz; mert az eredetileg neki szántat se szó, se beszéd, az autójáról átszerelték Vettelére. Aki aztán meg is nyerte az időmérő edzést, éppen előtte.
A futamon ellenben Webber kapta el jobban a rajtot, ügyesen ráterelte csapattársát a rázókövekre. A pole-pozíció birtokosa defektet kapott, rögvest mehetett kerékcserére, és a végén örülhetett, hogy bejött a hetedik helyre. Christian Horner csapatfőnök utólag önkritikát gyakorolt, amiért a szárnycseréről az időmérő edzés előtt huszonöt perccel meghozott döntéséről nem tájékoztatta Webbert. Elmondása szerint csak Adrian Newey főtervezővel konzultált, és az alapján határozott, hogy a két pilóta közül – akkor – Vettel állt előrébb a pontversenyben. „Remélem, hasonló eset nem fordul elő többet, de ha mégis, akkor ugyanígy járok el. Azaz most már Mark lenne a kedvezményezett” – mosta a kezeit a csapatfőnök, és nyilatkozataiban igyekezett bizonygatni, hogy nem tesz különbséget a két versenyző között.
Ám nehéz hinni neki. Sebastian Vettel július 3-án volt 23 éves, a 2008-as Olasz Nagydíj megnyerésével minden idők legfiatalabb Forma–1-es futamgyőztese lett a gyenge Toro Rossóval; nem csoda, hogy tavaly a Red Bull lecsapott rá. Az előző szezonban négy versenyt nyert meg, és Jenson Button (Brawn GP) mögött – éppen Webber előtt – a második helyen zárta a világbajnokságot. A Red Bullnál negyedik idényét töltő Mark Webber a 34. évében jár, ő kétségkívül már nem a jövő nagy ígérete, idén azonban semmivel sem roszszabb csapattársánál. A Red Bull pedig egyértelműen a mezőny legjobb autóját rakta össze. Az istálló a tíz futamon kilencszer szerezte meg a pole-pozíciót, Vettel ötször, Webber négyszer, és ötször fordult elő, hogy a Red Bullé volt az egyes és a kettes rajtkocka is. A világbajnokságon azonban Lewis Hamilton (McLaren) vezet 145 ponttal, a második helyen Button (McLaren) áll 133-mal, csak utána jön Webber 128-cal, majd Vettel 121-gyel; következésképpen a konstruktőrök között is a McLaren viszi a prímet 278 egységgel, a Red Bullnak csak 249-ig jutott.
Alapjában véve mindez az isztambuli malőr következménye, ahonnan a házon belüli magasfeszültség datálható. A május 30-i Török Nagydíjon már borítékolható volt a kettős Red Bull-siker, amikor a 40. körben a frusztrált német megpróbálta megelőzni Webbert, és a két autó összeakadt. Vettel nagyon ráfázott, mert kiesett a versenyből, de az ausztrál autója is megsérült, és a be nem tervezett bokszkiállás után csak a harmadik helyet tudta megszerezni Hamilton és Button mögött. A Red Bull a már zsebben levő negyvenhárom pont helyett kénytelen volt beérni tizenöttel. Vettel nem érezte úgy, hogy az ominózus szituációban hibázott volna, az autójából kiszállva a mutatóujjával nem azért kocogtatta meg a halántékát, mert szerinte ő volt a hülye. Webber viszont – a pártatlanok zömével együtt – éppen így gondolta. Horner úgy foglalt állást, hogy mindkét versenyzőt felelősség terheli, és igyekezett rendet tenni. Úgy nézett ki, sikerült is neki. A futam után a csapat Milton Keynes-i központjában a felek látványosan békét kötöttek. „Mindketten profik vagyunk, a történtek nem befolyásolják a további közös munkát” – szögezte le Vettel, ezúttal tökéletes összhangban Webberrel. Mindazonáltal az ausztrál egy hónap múlva a BBC-nek kibökte, vetélytársakként annyira azért nincsenek jóban, hogy cukrot tegyenek a másik teájába. Hozzáfűzte azonban, ha Vettelt fuldokolni látná az óceánban, azért habozás nélkül kimentené…
Ezért a megjegyzéséért nyilván nem lehetett elmarasztalni, de a silverstone-i „beszólása” és az az elejtett mondata, miszerint ha tudta volna, hogy így kibabrálnak vele, alá sem írja a jövő évi szerződését, kiverte a biztosítékot a főnökségnél. S utólag Webber is belátta, ha méltánytalanság is érte, a hangoskodásával túllőtt a célon, és a múlt héten már visszakozott. Közleményben tudatta a nagyvilággal, hogy bizonyos, a pillanat hevében született mondatokat ma már nem mondana ki. „A Forma–1-ben hihetetlenül éles a verseny, az adrenalin és az érzelmek szintje néha nagyon megemelkedik” – jegyezte meg mentegetőzve.
A McLarennél pedig jót derülnek az újabb műsoron, náluk a két dudás – egyelőre még – megfér egymás mellett a csárdában.
Egy házban az ellenséggel. 2007-ben a spanyol Fernando Alonso kétszeres világbajnokként érkezett a McLarenhez, ahol Ron Dennis csapatfőnök felfedezettje, Lewis Hamilton első Forma–1-es szezonját kezdte meg. Az akkor 22 éves angol hamar megvillantotta oroszlánkörmeit, és többször összetűzésbe keveredett csapattársával. A Magyar Nagydíj időmérő edzésén Alonso szándékosan feltartotta Hamiltont, miután az megszegte a csapatutasítást, és nem engedte előre. A közös munka lehetetlenné vált, a wokingiak el is bukták a vb-címet, és az év végén Alonso távozott a csapattól. A Forma–1 két legendája, Alain Prost és Ayrton Senna ugyancsak a McLarennél két szezont is lehúzott egymás mellett kutya-macska barátságban. Folyamatos afférok közepette 1988-ban a brazil, 1989-ben a francia lett a világbajnok, de utóbbi ezután bedobta a törölközőt, és a Ferrarihoz szerződött.
Megerősíti a kormány a kis és közepes cégeket - ez a jövő évi költségvetés egyik célja