Új utat mutat a Politico

A digitális technológia fejlődése és a hírek közlésének felgyorsult üteme egyre inkább próbára teszi a nyomtatott újságírást. Próbálnak ugyan alkalmazkodni a körülményekhez, de előbb-utóbb mindnek be kell látnia, hogy nem képesek állni a versenyt, ha nem jelennek meg a virtuális térben.

2010. 07. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nelson Tenure, a Rio de Janeiróban megjelenő, 119 éve alapított lap, a Jornal do Brasil (JB) tulajdonosa szeptember elsejétől kizárólag digitális formában jelenteti meg lapját. A brazil napilapok egyesületének (ANJ) vezetője szerint rossz üzleti döntések miatt esett vissza a lap nyomtatott változatának eladási példányszáma. Tenure nem törődik az ANJ véleményével, és megy a saját feje után. De csak látszólag. Brazíliában a JB volt ugyanis az első olyan lap, amelyik még 1995-ben szerencsét próbált az interneten is. Neki volt igaza, mert ma már életképtelen az az újság, amelyik nincs jelen a virtuális szférában. Tenure most is biztosra veszi, hogy megint követni fogják a példáját. Olvasói mindenesetre hajlandók megadni a havi 4,4 eurónak megfelelő összeget.
A JB tulajdonosa talán ismeri és olvassa is az egyik egyesült államokbeli új webes felületet, amely látványos és rendkívül gyors sikert ért el új stratégiájával és piaci taktikájával. A 39 éves Jim VandeHei, a The Politico című digitális újság vezetője tapasztalt társaival olyan nagy múltú fővárosi és New York-i lapot hagyott faképnél, mint a The Washington Post és a The Wall Street Journal. A hat alapító 2006-ban döntött úgy, hogy kilépnek jó hírű lapjuktól, és a maguk lábára állva próbálnak szerencsét. A három és fél éve működő webes felület új ötletei nagyon is beváltották a hozzájuk fűzött reményeket. Átvették a tévécsatornák módszereit, és igyekeznek a döntéshozók közelébe vinni az olvasókat. Ott vannak a parlamenti folyosókon, és egy-egy történelmi pillanat hevében elsőként tudakolják a törvényhozóktól az ülésteremben történtek, döntések okait. Nem csoda, hogy minden versenytársuknál, olykor még maguknál a tévécsatornáknál is gyorsabban dolgoznak. VandeHei biztosra veszi, hogy az egyéni újságírásé a jövő. Szigorúan betartva a hármas újságírói mottót – gyorsan, tisztességesen és elsőként (fast, fair and first) –, 2007 májusában, amikor kényszerűségből a kis és nagy lapok is sorra bocsátották el a munkatársakat, ők már folyamatosan vették fel az új kollégákat. Most még csak 145 újságírót alkalmaznak, de további bővítést terveznek. A siker másik lényeges magyarázata, hogy nagyon jól megválasztották az indulás pillanatát. Rendkívül izgalmasnak és hosszúnak ígérkezett az Obama– Clinton-versenyfutás az elnökjelölti pozícióért.
Bár még csak szerény – 25 százalékos – a nyereségük, de így is 3-4 millió állandó ingyenes olvasót tartanak számon az előfizetőkön kívül. Harminckétezer példányban kiadnak egy tömör nyomtatott változatot, ebből származik a bevételek 50-60 százaléka, ingyenes változatot is osztogatnak több nagyvárosban, a többi bevétel a reklámokból származik. A The Politico befolyására mi sem jellemzőbb, mint hogy Rahm Emanuel, Obama jobbkeze és Nancy Pelosi, a képviselőház elnöke is naponta olvassa lapjukat. Ennek tudatában pedig sokan helyezik el náluk szívesen a hirdetéseiket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.