Aluljáró

Techet Péter
2010. 08. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szétszórt fecskendők, egy-két véres géz, öszszetaposott pulóverek – a tragédia után már csak ennyi maradt a duisburgi alagútban. Meg huszonegy ember hiánya. A politikusok sablonszerűen nyilatkozzák: ártatlan fiatalok, csak bulizni akartak, kicsit jól érezni magukat. „Boldog fiatalemberek vidám együttléte”, így jellemezte Christian Wulff államfő is a Love Parade-t. E felületes együttérzést csak Eva Herman, az állásából jobboldali nézetei miatt már korábban kirúgott tévés újságírónő merte kiegészíteni. „Ez a vidám együttlét valójában egy hatalmas drog-, alkohol- és szexorgia”, írta blogjában.
Ám amint a fesztivál előtt, úgy a gyászban is a német közélet többsége őszintétlen maradt. Előtte a szeretettel, utána a gyásszal lehetett nagy üzletet csinálni. A bulvárlapok nácizmussal, kegyeletsértéssel vádolták Eva Hermant – de ők maguk szinte tobzódtak az események tálalásában.
Július 24-én végleg véget ért a Love Parade Németországban. A fő szervező, Rainer Schaller a katasztrófa másnapján komoran közölte a sajtóval, hogy többé nem rendeznek technofesztivált német földön. Egy húszéves történet záródott le Duisburgban. Az első felvonulás 1989-ben volt. Egy átmulatott éjszaka után a fiatal, berlini DJ, Matthias Roeingh, azaz „Dr. Motte” néhány barátjával demonstrációt jelentett be a rendőrségnél. A nyolcvanas évek végére azonban már egy fáradt nemzedék lépett így ki az utcákra. Nem kellettek nekik sem apáik baloldali jelszavai, sem nagyapáik konzervatív értékei. Egy nyugat-berlini fiatalnak 1989-ben csak a jelen volt érdekes. Azt akarta átélni, kimerevíteni. Abban akart alászállni. A technozene monoton ritmusa, ősi közösségélménye, eksztatikus hatása ezt kínálta. Drogokkal segítették át magukat egy másik valóságba, ahonnan nem látszik semmi, ahol minden érdektelen – ahová csak a techno zúgása hallatszik el. 1989-ben a nyugat-berlini rendőrség jóváhagyta a bejelentett politikai demonstrációt – és Dr. Motte a társaival együtt felvonulhatott. Nem voltak követeléseik. Az értelmet az érzékszervek győzték le. Apáik még világbékét, katonai leszerelést, a múlt feldolgozását, női egyenjogúságot akartak. A technonemzedék azonban csak szórakozni vágyott. „Béke, barátság, palacsinta”, hirdették gunyorosan saját jelszavukat. Parodizálták a politikát. 1989-ben még százötvenen voltak a bulizók, az idén csupán a halottak és a sebesültek száma meghaladta a félezret.
Ezerkilencszáznyolcvankilenctől majdnem minden évben megrendezték a Love Parade-t. Egyre többen jöttek, egyre többen táncolták végig Berlin belvárosát. Az újraegyesült Németország a tomboló fiatalokban találta meg identitását. Ők lettek az egységes német nemzet felnövekvő ifjúsága. A politikamentes technonemzedék. Persze a felvonulásokat továbbra is tüntetésként jelentették be – így ugyanis a szemetet nem a rendezőnek, hanem a városnak kell eltakarítania.
És Berlin szorgalmasan takarított.
A Love Parade a céltalanná vált német társadalom körmenete lett. Vonagló testek, villogó reklámok, gazdag szponzorok, könnyű drogok, integető politikusok és milliónyi ember. Bár a technokultúra új, a tömeg nagyon is a XX. század létformája. Mindent elnyel. A politika, a kultúra, a sajtó: minden mutatvánnyá, a tömeg szórakoztatásává lesz. A XXI. századra azonban kiderült: amint a gazdaság, úgy a tömeg sem növekedhet fenntartható módon.
A show-ra különösen Németországban volt nagy szükség. A túl filozofikus német lényeget színes műanyaggal pótolták mindenütt a második világháború után. Persze azért nem egészen véletlen, hogy éppen Berlinben, Frankfurtban vagy Zürichben lett olyan népszerű a techno: a tombolásnak, a tömegmámornak megvan a germán hagyománya. A fogyasztói társadalom pusztán a maga érdekei szerint mozgósítja eme ősi ösztönöket.
A technofesztiválok mámorában nincs már civilizáció – csak az ősi, ösztönös ritmus. Mindenki tánca mindenki ellen. A techno előhívja az ember legmélyét, azt, amitől minden politikai elmélet fél: az ösztönöket. A techno visszaveti az embert egy olyan korba, olyan állapotba, amikor még a biológia és nem a morál volt a vezérelv. Nietzsche szerint így született meg a görög tragédia: a dionüszoszi önfeledésben, mámorban, alámerülésben, kilépésben. Ebből a szempontból tehát az, ami az évenkénti felvonulásokon zajlott, csak külsőségeiben új jelenség.
Berlinben 2006-ben rendezték meg az utolsó parádét, a szervezők aztán új helyszín felé néztek. És megtalálták a Ruhr-vidéket, Németország túlzsúfolt, betonszürke, szenes vidékét. Az itt élő, főleg munkás- és bevándorló családok fiataljai számára más mámor nemigen adatik, mint a techno. A kispolgári, poros világból, a munkanélküliség szorításából, a reménytelenség érzéséből, a társadalmi peremről táncolhatták ki magukat az itteniek. Az elgondolás szerint 2007-től öt éven át más-más Ruhr-vidéki városban rendezték volna meg a Love Parade-t. Tavaly azonban Bochum nemet mondott a megtiszteltetésre. „Nincs rá kapacitás”, indokolta a város baloldali polgármestere. Berlinben még volt hozzá hatalmas tér, ahol szétterpeszkedhetett a tömeg, Bochum viszont sűrűn beépített, szűk utcáival nem alkalmas ennyi ember fogadására. Persze Duisburg sem lett volna alkalmas. De itt a techno örvénye még a kereszténydemokrata polgármestert, Adolf Sauerlandot is magával ragadta.
Az idén a piszkosszürke Ruhr-vidék – Pécs és Isztambul mellett – Európa egyik kulturális fővárosa. Kulturálisan azonban nem sokat kínálhat a hajdani bányászvidék. A sík tájban hosszan elnyúló ipari létesítmények bizonyítják: nem éppen itt van Németország kulturális központja. Így attrakcióként maradnak a posztmodern rendezvényközponttá átalakított kohók, a felújított bányásztelepek, a jellegtelen színházak, a szenzációhajhász színházi rendezések, a mindent elborító műanyag – és egy-egy fesztivál, mint amilyen a Love Parade.
Duisburg tehát igent mondott, s egy egykori vasúti rendező pályaudvart ajánlott fel helyszínként. Minden számítás szerint legfeljebb háromszázezer ember férhetett el ott. Miközben minden várakozás milliós tömegről szólt. És a technorajongók valóban szép számban jöttek. Lerészegedve, nekivetkőzve, egyesek bekábítószerezve közelítették meg a városon kívüli területet. Egy szűk alagúton lehetett bemenni. Ez volt az egyetlen be- és kijárat. Egymillió ember számára. A koszos, összefirkált, külvárosi alagútban sötét volt, csak a neonfények világítottak – és a tömeg sűrűsödött. Egy idő után sem előre, sem hátra nem volt már út. Kitört a pánik. A mentőautók is alig tudták megközelíteni a sérülteket, sőt egyes megvadult fiatalok az orvosokra is rátámadtak.
– Azt hittük, mindannyian itt halunk meg – mondja egy tizennégy éves lány.
– Mellettem feküdt, alig lélegzett – emlékezik
vissza egy másik fiatal.
– Meghalt a barátnőm – ordítja egy harmadik, arcán elkenődve a vastag smink.
És közben bent, a rakodó pályaudvaron egymást váltják a DJ-k a színpadon. Tudják, hogy a mámor tragédiába csapott át, de folytatják.
– Nekem mindegy, én szórakozni akarok – nyilatkozza nagy szemekkel egy félmeztelen fiatal bele a kamerába, amikor értesült a halálesetekről.
A német közvélemény még mindig csak a gyászra koncentrál, s nem látja azt a társadalmat, amelyben mindez megtörténhetett. Ahol kultúraként lehet eladni „koszos technofesztiválokat”, dühöng a szélsőbaloldali Junge Welt napilap vezércikke.
A techno egykoron a szabadságról szólt, állítja Dr. Motte. Mára üzletté lett, árucikké, népópiummá. Bekerítették a gazdasági érdekek, mint Duisburgban a kordonok a tömeget. A német társadalommal együtt beszorult a fogyasztás alagútjába. Pánik még nincs, de már sokan kijönnének.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.