Közkáosz helyett közbiztonság

Kőhalmi László
2010. 08. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jól megérdemelt évi szabadságomat töltöm a balatoni üdülőben, azért, hogy kipihenhessen magam. Pontosabban mondva csak szeretném kipihenni magam, de már a sokadik álmatlan éjszakámon vagyok túl. No nem a szúnyoginvázió miatt. A szomszédban középiskolás korú fiatalok buliznak. A szülőktől megkapták két hétre – ahogy ők mondják – a kérót. Szóltam már nekik, hogy az állandó lármázásuk miatt kihívom a rendőröket, de szemberöhögtek. „Úgysem tudnak velünk mit csinálni”. És igazuk van. Győzött a káosz.
Sokunk lehet(ne) hasonló történet szenvedő alanya. Hasonló tehetetlenségi érzést élhet át az, akinek a kertjéből ellopnak egy-két tyúkot, akinek a boltjából elemelnek húszezer forint érték alatti árut. A példák tetszés szerint folytathatók.
A szabálysértési törvény szankciórendszerével ugyanis bajok vannak. A kódexben az elzárás és a pénzbírság szerepel mint a normaszegőkkel szemben alkalmazható lehetséges büntetés. Csakhogy nincs helye elzárásnak, ha az eljárás alá vont személy fiatalkorú (14–18 év). Pénzbírság ugyan alkalmazható lenne azzal a fiatallal szemben, aki rendelkezik önálló jövedelemmel, vagy megfelelő vagyona van, de a kiszabott pénzbírság végrehajtásának nem lehet érvényt szerezni. Amennyiben a felnőttkorú elkövető nem fizeti be a pénzbírságot, annak átváltására zárják el. Ez a lehetőség azonban kizárt a fiatalkorú elkövetőknél, s ha történetesen úgy dönt a megbírságolt fiatal, hogy most épp nincs kedve fizetni, azt könnyűszerrel, mindenféle jogkövetkezmény nélkül meg is teheti.
Ezt a helyzetet elégelte meg a jogalkotó. A Belügyminisztérium elkészített egy jogszabálycsomagot a közbiztonság javítása érdekében, azonban alig száradt meg a nyomtatófesték a törvényjavaslaton, máris kritikák kereszttüzébe került. Egyes jogvédő szervezetek és kutatók két fő kritikát fogalmaztak meg a módosításokkal kapcsolatosan.
Az egyik kifogás szerint a fiatalkorúakkal szembeni elzárás példa nélküli, lényegében egy nemzetközi jogi blaszfémia, és számtalan, hazánk által is ratifikált – így a magyar jog részévé vált – egyezménybe ütközik. A másik kifogás pedig az, hogy ne bírósági titkár, hanem csak bíró hozhasson elzárásról határozatot, mert különben sérül az igazságszolgáltatás függetlensége és pártatlansága.
Ami a fiatalkorúak elzárását illeti, arra számtalan példa hozható fel a nemzetközi gyakorlatból. Több angolszász országban egyébként 12 év (!) – sőt akad olyan ország, ahol 10 év (!) – a büntethetőségi korhatár, ellenben hazánkkal, ahol mindez 14 év. A különböző nemzetközi jogi konvenciók pedig nem tiltják a fiatalkorúakkal szembeni elzárás szankció kiszabását. Az más kérdés – amint a gyermekek jogairól szóló New York-i egyezmény is fogalmaz –, hogy mindezt csak végső eszközként és a lehető legrövidebb időtartamra lehet alkalmazni.
A polgári és politikai jogok nemzetközi egyezségokmánya előírja, hogy a fiatalkorút és a felnőttet egymástól elkülönítve kell őrizni. Ennek a követelménynek a maradéktalan betartása kétségtelenül többletfeladatot jelent az elzárást foganatosító hatóságnak. Ugyanakkor reményt keltő, hogy a büntetés-végrehajtás új gazdája, a Belügyminisztérium kinyilvánította egyértelmű szándékát a fogvatartotti férőhelyek számának növelésére, megnyitnak korábban bezárt körleteket (a solt-nagymajori objektumot), és új körletek nyitása is folyamatban van (Budapesten a Gyorskocsi utcai objektumé).
A bírósági titkárok jogalkalmazói kompetenciájával kapcsolatos kritikákról annyit, hogy az alkotmány vonatkozó passzusainak módosítása után ez az észrevétel idejétmúlttá válik. A bírósági titkárok felett egyébként a munkáltatói jogokat a végrehajtó hatalomtól független megyei bírósági elnökök gyakorolják. Felesleges tehát arról polemizálni, hogy a kormány úgymond befolyással rendelkezik a bírósági titkárok jogalkalmazására.
Az emberi jogok és az alapvető szabadságjogok védelméről szóló 1950-es római egyezmény azt írja elő, hogy az őrizetbe vett személyt haladéktalanul bíró vagy a törvény által bírói hatáskörrel felruházott más tisztségviselő elé kell állítani, és joga van ügyében tárgyalás tartására. Nincs tehát olyan követelmény, hogy elzárásról csak bíró dönthet. Meglehetősen sértő és a magyar igazságszolgáltatás ismeretének a hiányát tanúsítja az a vélemény, amely a jogi szakvizsgával rendelkező bírósági titkárok szakmai felkészültségét és alkalmasságát kétségbe vonja abban, hogy szabálysértési ügyekben határozatot hozhassanak.
A fiatalkori szabályszegésekkel szembeni fellépésre számtalan választ ismer mind az elméleti jogtudomány, mind a joggyakorlat. A magyar jogalkotó úgy látta, hogy társadalmi igény mutatkozik a közösségi együttélési szabályokat durván megsértő fiatalokkal szembeni szigorúbb fellépésre. Remélem, a közkáosszal szembeni küzdelemből a közbiztonság kerül ki győztesen.

A szerző egyetemi oktató, ügyvéd

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.