Időcsapda

Százötven évvel azután, hogy Orbán Balázs és társa végigfényképezte a Székelyföldet, egy marosvásárhelyi fotóművész újra elkattintotta a masináját ugyanazokon a pontokon. A kísérlet nem meglepő, de szívszorító eredménnyel járt: pusztuló magyar emlékek kerültek a lencse elé, és gyönyörű falvak, amelyekben néhol csak az változott, hogy a szalmatetőt időközben cserépre cserélték, <br />és parabolaantennák kerültek a házakra.

Lukács Csaba
2010. 09. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Futballpályányi réten keressük azt a pontot, ahonnan a „legnagyobb székely”, Orbán Balázs fényképezhette az aranyosgerendi református templomot és kastélyt 146 esztendővel ezelőtt, s az elénk táruló látvány látszólag nem sokban különbözik az akkori képtől. Ha azonban jobban odafigyelünk az Aranyos partján álló Kemény–Bánffy-kastély részleteire, látszik, hogy megette az idő vasfoga – alapos felújításra szorul az épület. A leglátványosabb változás mégis az eredeti kép látómezején kívül található: ha a kamera elindulna a templomtól balra, pár méteren belül a református hajléknál lényegesen nagyobb ortodox templomot találna. A félig kész új épület akkora, hogy a magyar templom minden gond nélkül beleférne. Az ebek harmincadjára bízott kastélyok a Székelyföld legfájdalmasabb emlékei – szinte alig van példa arra, hogy ma is a régi fényében pompázzon egy értékes épület.
A kamera lencséje előtt a mezőn gyönyörű lovat nyugtatgat a gazdája, egy gazdálkodó román ember. Lascau Nichifor nagy szeretettel beszél a kastély egykori tulajdonosairól, a Bánffyakról, akik most visszakapták ugyan az ingatlant, de pénzük nincs a felújításra. Az ötvenes években ugyanis elvette tőlük a román állam, és előbb a termelőszövetkezet használta, aztán cigányokat költöztettek be. Itt nincs probléma a románok és a magyarok között, mondja a nyugdíjas férfi, aki a kastély körüli területet megvásárolta a régi-új tulajdonostól. Aki dolgozik, annak nincs válság, válaszolja kérdésünkre, és elindul a juhaihoz, miközben a fia ütött-kopott kombájnt próbál életre lehelni, hogy learathassa a gabonát.
Filmes stábbal egy hétig jártunk keresztül-kasul Erdélyben fájdalmasan szép fotóalbummal a kezünkben. A Méry Ratio által nemrég kiadott Az idő fényképe érdekes kísérlet eredményeképpen jött létre: a száznyolcvan esztendővel ezelőtt született erdélyi polihisztor, Orbán Balázs monumentális munkája, a hatkötetes A Székelyföld leírása fényképeit fotózta újra egy marosvásárhelyi fotós. Annak idején Orbán szekérnyi felszereléssel hét évig járta a Székelyföldet és Torda környékét, hogy ő vagy fényképész kollégája, Veress Ferenc kollódiumos nedves eljárással üveglapra rögzítse a látnivalókat (és persze a füzetébe a tudományos igényességgel összegyűjtött néprajzi-szociográfiai információkat). Fekete Zsolt fotóművésznek öt nemzedékkel később, a digitális korban is közel tizenegy évbe tellett, amíg ezeket a fotókat meg tudta ismételni. Nem a helyszínek megtalálása volt a legnehezebb (bár ez sem volt mindig könnyű, hiszen több helyen szinte a felismerhetetlenségig megváltozott az épített környezet), hanem a gigantikus munka anyagi fedezetét összepályázgatni.
A szívfacsaró albumban egymás mellé tördelték a százötven éve készült képeket a maival, és a képpárt látva az olvasó óhatatlanul felteszi a kérdést: e tájak lakóiban vajon mi változott azóta, és mi maradt a régi? A filmeseket is ez a kérdés izgatta, ezért kerestek fel néhány helyszínt a könyvben megjelentek közül, és persze arra is módot kerítettek, hogy a „szegény bárónak” nevezett Orbán Balázst közelebbről megismerhessék. A székely nemesi család sarjaként született tudós különben a Székelyföld leírása előtt szintén hat kötetben írta meg kis-ázsiai úti élményeit Utazás Keleten című munkájában, és több ciklusban volt országgyűlési képviselő is. A Magyar Tudományos Akadémia levelező tagjaként A székelyek származásáról és intézményeiről címmel tartott székfoglaló előadást.
Következő állomásunk Torockószentgyörgy, egy színmagyar falucska a jóval híresebb Torockó árnyékában. A falut övező dombokról lélegzetelállító kilátás nyílik a Székely-kőre – Orbán Balázs is ide kapaszkodott fel jókora felszerelésével annak idején. A kamera gyakorlatilag ugyanazt a képet mutatja, azzal a különbséggel, hogy a szalmatetőt időközben vörös cserépre cserélték, és a legtöbb házon parabolaantenna néz az ég felé. Vagyas Attila unitárius lelkészt beállítjuk ugyanabba a képbe, és arról kezd beszélni a kamerának, hogy azóta valóban nem sok minden változott: a százötven esztendő alatt talán ha tíz új ház épült, de legalább a nyolcszázas évek közepén kitört tűzvész után felhúzott piros téglás, vagyis vakolatlan házakat sikerült befejezni. A fiatal pap szomorúan mondja, hogy sokkal többet temetnek, mint keresztelnek: idén eddig csak kétszer kellet keresztvíz alá tartani gyermeket, és azokat is Magyarországról hozták haza szüleik a nagy eseményre.
Az albumban vannak sikertörténetek és olyan települések is, ahol azóta csak rombolt az idő. Az előzőre jó példa a parajdi sóakna: technológiai váltás történt, a nyílt színi fejtést mélyművelésű bányák váltották fel, megsokszorozva a kitermelést. A település azóta prosperál a sóbánya felhagyott tárnáiban kialakított asztmáskezelő központból, amelyet évente közel félmillió beteg és turista keres fel, miközben a tőle alig kétórányi autóútra fekvő Borszéken a Monarchia alatt virágzó fürdőtelep szinte teljesen az enyészeté lett (a fürdővároska jelenéről a közeljövőben olvashatnak riportot a Magazinban). A helyszíneket bejárva érdekes tapasztalat, hogy most mintha jóval több erdő és növényzet lenne, mint amikor a legnagyobb székely fényképezett – az ember pedig azt gondolná, manapság sokkal jobban leraboljuk a természetet, mint százötven esztendővel ezelőtt. Persze az is lehet, hogy az akkori fotózási eljárások és a fekete-fehér kép miatt tűnik így, és az egész csak optikai csalódás.
Székelyudvarhelyen, a Jézus szíve kápolna előtt a fotóst, Fekete Zsoltot állítottuk be a régi kép keretébe. A negyvenhárom éves erdélyi szakember a nagy munka során szerzett szellemi élményeiről is beszél. A képek nagy részét síkfilmre fényképezte, és a nehéz felszereléssel az Almási-barlang felé tartva hétszer is combig kellett gázolnia a patakban a Vargyas-szoros kanyargó ösvényén. Nehezen találta meg a pontot, ahol a régi fotós állhatott, és ahogy dolgozni kezdett, beleborzongott a mai valóság és a régi fénykép közötti hasonlóságba. A munka végeztével azon gondolkodott, mennyire jólesne neki, ha nem is az öreg Isten, de legalább Orbán Balázs a vállára tenné a kezét, és megszólítaná: „Szervusz, Zsolti, nyugodj meg, gyere, faljunk valamit, van a zsebemben még egy kis szalámi, kenyér, hagyma, só, mire iszunk a patakból, tükrében csillogni fog az újhold a vacsoracsillaggal.”
A munka után jó néhány nappal találta meg idősebb Dániel Gábor emlékezését Orbán Balázs almási napjairól. Ebben a szerző így fogalmaz: „Midőn a Székelyföldről írt nagy munkája előkészítésével foglalkozott, pár napot velem töltött Vargyason. Nálunk több ismerőseink voltak, nők és férfiak, kik azon szándékkal jöttek, hogy együtt az Almási-barlanghoz kirándulást tegyünk. Másnap korán reggel […] több lőcsös szekérrel felmenénk az Almási-barlanghoz. Meglepő szép tájképek merültek fel előttünk. Ezek között a barlang környéke. […] Alig falt valamit Balázs, elővette a fényképezőgépét, tett zsebébe kenyeret meg szalámit, útnak indult, keresni a felvételre kedvező pontokat. Vígan ebédeltünk, mégpedig Balázs nélkül. Nem volt annyi rábeszélő tehetségünk, hogy a részvételre ösztönözhessük. Mi hazatértünk Balázs nélkül, ki későn estve kifáradva érkezett haza, diadalérzettől áthatva, mert – mint mondá – sikerült tájképet szerzett munkájához.” És találkozott egy furcsa fényképező fiatalemberrel, tette hozzá az idézethez Fekete Zsolt, kivel megosztotta szerény vacsoráját.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.