Adaptációk és politikai filmek

Brit filmek bemutatóival folytatódott szerdáig a londoni nemzetközi filmfesztivál. Mike Leigh, Ken Loach és Peter Mullan új alkotásai mellett a Kelet az kelet folytatása és egy elakadt kamion okozott feltűnést ez elmúlt napokban a Leicester Square-en.

Kárpáti György
2010. 10. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kedd viszonylag eseménytelen nap volt a londoni nemzetközi filmfesztiválon, ahol a legnagyobb feltűnést ezúttal nem egy világsztár, hanem egy elakadt nyerges vontató okozta. A Rocky Horror Picture Show díszleteit szállító kamion a Leicester tér előtt szeretett volna bevenni egy számára bevehetetlen kanyart, majd beszorulva a kereszteződésbe, pillanatok alatt kilométeres dugót okozott. A brit rendőrök teljes nyugalommal beszélgettek hosszú percekig az eltévedt sofőrrel, majd megoldásként a forgalomtól teljesen elzárt Leicester teret ajánlották neki menekülési útvonalnak.
Az elakadt kamion mellett jellemzően kétfajta mozival találkozhatott az elmúlt napokban Londonban az ember: irodalmi adaptációkkal és politikai témájú filmekkel, illetve ezek kombinációjával. Sőt a tendencia folytatódni látszik a következő napokban is. A témafeldolgozás ugyan változatos ezekben az alkotásokban – történelmi, kortárs politikai, klasszikus szépirodalmi adaptációkat egyaránt vetítenek –, mégis szemet szúró, hogy a rendezők a legváratlanabb ötleteket is gyakran irodalmi alapanyagból merítik. Ilyen volt az egyik gálavetítés, Julien Schnabel Miral című filmje. Az Oscar-jelölt rendező Rula Jebreal regényét adaptálta vászonra. A történet egy árvaház működésén keresztül, historikus módon és palesztin szemszögből idézi fel az elmúlt hetven év izraeli– palesztin konfliktusát. Ráadásul a politikai nézőpontja miatt az amerikai Miramax Stúdió számára az Egyesült Államokban szinte forgalmazhatatlannak minősített alkotás főszereplője meglepő módon egy indiai hölgy, a Gettómilliomossal befutott Freida Pinto. Schnabel filmje megosztotta a kritikusokat, a téma elismerése ellenére többen politikailag túlzottan egyoldalúnak találták a mozit. Egy palesztin származású újságíró viszont könnyekben tört ki a sajtótájékoztatón, s megindultan omlott össze az alkotók karjaiban.
Általános tetszést váltott ki viszont Mike Leigh Another Year című drámája. Az egyik legelismertebb brit rendező ismét a hagyományos, megfigyelésen alapuló munkamódszerével készített filmet. Témája ezúttal elsősorban az öregedés, a magány, tágabb értelmezésben pedig újra megjelennek benne a párkapcsolatok és a hétköznapok apró drámái. Történetének fókuszában egy korosodó angol középosztálybeli házaspár és baráti köre áll, akik együtt élik meg egymás örömét és bánatát.
A kritikusok egyöntetű tetszését elnyerte a néhány éve Magyarországon is nagy sikerrel vetített Kelet az kelet című vígjáték folytatása a West is West (Nyugat az Nyugat) is. A palesztin bevándorló család keserédes kalandjai a politikatörténeti események függvényében nyertek ismét aktualitást, s a történet újfent meglehetős malíciával és nem kevés humorral tekint a multikulturalizmus térhódítására.
A következő napok sem ígérkeznek kevésbé mozgalmasnak Londonban. Előbb Colin Firth, Helena Bonham Carter és az Oscar-díjas Geoffry Rush személyesen mutatja be a VI. György életéről szóló, Oscar-gyanús King’s Speech-et, majd Darren Aronofsky beszél a The Black Swan című filmjéről Vincent Cassel társaságában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.