Időzített bomba ketyeg a vízi közműveknél

Időzített bomba ketyeg azoknál a vízi közműveknél, ahol a tulajdonosok elhanyagolták a fejlesztéseket. A szolgáltatók szerint az önkormányzatok által kivetett víz- és csatornadíjak nem fedezik a valós költségeket. A kormánynak a teljes jogszabályi háttér átalakításával kellene rendeznie a helyzetet.

2010. 10. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egészen más feladat a megállapodás egy ötszereplős piac résztvevőivel, mint a négyszáz víziközmű-szolgáltatóval vagy több ezer önkormányzattal akkor, amikor ráadásul a vízműcégek tevékenységének jogszabályi háttere enyhén szólva kritikán aluli – fogalmaz a Magyar Víziközmű Szövetség (Mavíz) elnöke. Ányos Józsefnél azután érdeklődtünk, hogy a vajon a vízi közművekkel is köt-e olyan szerződést a kormány, mint amilyen a nagy energiaszolgáltatóknál várható. Egy ilyen megállapodásnak már csak amiatt sem volna értelme, mert a díjakat egyenként a közművagyont tulajdonló önkormányzatok – az öt állami társaság esetében a szaktárca – határozzák meg, az előbbiek lényegében „hasra ütéses” alapon. Ez nem is történhet másként, hiszen egyetlen jogszabály sem foglalja össze egzakt módon, hogy milyen költségelemeket is kellene tartalmazniuk a díjaknak, és az önkormányzatok az ártörvényt sem veszik figyelembe.
A Mavíz adatai szerint ma a díjak jó esetben is csak a 30-50 százalékát fedezik a vízi közműveknél az eszközök elhasználódásának, vagyis az amortizációnak, de van olyan vízmű, ahol ez az adat mindössze két százalék. A helyi önkormányzatok – tisztelet a kivételnek – ilyen esetekben arra kényszerítik a szolgáltatócégeket, hogy a műszakilag indokolt felújításokat vagy elodázzák, vagy olyan módon oszszák be szűkös kereteiket, hogy az távlatban szükségképpen a rendszer leromlásához vezet.
A közművagyon leépülése öszszefügg azzal a gyakran visszatérő kérdéssel, hogy miként lehetne a víz- és csatornadíjakat csökkenteni? A válasz nem egyszerű. Mint mindenhol, jelentős költségelem a vízműveknél is a bér. Jóllehet a víziközmű-ágazatban az átlagbér a közalkalmazottakéhoz hasonló, itt is igaz a szabály: alulfizetett alkalmazottaktól nehezebb színvonalas munkát elvárni – emlékeztet a Mavíz elnöke. Mindez nem jelenti azt, hogy ne volna megtakarítási lehetőség a bérköltségek terén. Jelentős többletköltséget okoz ágazati szinten a szolgáltatók irracionálisan nagy száma: ahány cég, annyi igazgatói, főmérnöki, főkönyvelői és egyéb adminisztratív beosztás. A négyszáz szolgáltató háromnegyede egyfalvas törpevízmű, amelyek a gazdaságos üzemmérettől igen távol vannak. A vízművek kóros szétaprózódása a rendszerváltás után kezdődött. Az MDF-kormány ekkor adta az önkormányzatok kezébe a víziközmű-vagyon nagy részét úgy, hogy nem biztosította hozzá a megfelelő törvényi szabályozást. Ettől kezdve lokális és személyes érdekek kusza összefüggésrendszerében dőlt el, hogy hol ki legyen a szolgáltató.
Annak, hogy a víz- és csatornadíjak sehol sem fedezik a tényleges ráfordításokat, legtöbbször a fejlesztések látják kárát. Mivel az üzemeltetőnek a pénzszűke közepette is muszáj kicserélnie a meghibásodott alkatrészeket, ilyenkor jönnek képbe az olcsó holmik. Mint mindenhol, ezen a piacon is vannak harmad áron kapható kínai tolózárak kétéves élettartammal, és vannak európai márkák 15 év garanciával. Egyértelmű, hogy hosszú távon melyik a kifizetődő. Az önkormányzatok azonban legtöbbször nem csak az amortizációt és a tényleges működési költségeket hagyják figyelmen kívül a díjmeghatározásnál. Az olyan nem kötelező, de a vízbiztonságot, vízbázisvédelmet szolgáló kiadások, mint amilyeneket az észlelőkutak kialakítása, fenntartása, a rendszeres monitoringvizsgálatok jelentenek, többnyire szintén nem tartalmazzák a vízdíjak, aminek prózai oka van: a laikusokkal nehéz elismertetni ezek szükségességét. Ugyanez a helyzet például az évenként kétszeri vezetékátmosással, aminek elvégzése vízminőségi szempontból lenne indokolt – állítja a szakember.
A jelenlegi rendszerben a vízművet érintő műszaki fejlesztésekről is a képviselő-testületek döntenek. Ez a tény a korrupció lehetőségét is felveti – mondja a szakmai szervezet elnöke. A szennyvízberuházásoknál azonos problémára több eltérő műszaki megoldás létezik, de hogy adott helyen melyik a célszerű, annak megvannak a mérnöki-közgazdasági szempontjai. Ehhez képest Magyarországon ma az játszik főszerepet a döntésnél, hogy melyik vállalkozó melyik technológiát tudja elsütni a laikus – ugyanakkor független szakértőre pénzt sajnáló – testületnek. Így születnek például dombvidéken gravitációs elvű csatorna helyett drágán üzemelő nyomás alatti vagy vákuumos csatornarendszerek, amelyek később jelentős díjtöbbletet okoznak a fogyasztóknak. Arra a kérdésre, hogy a költségek kilencven százalékát álló Európai Unió miért hagyja mindezt, Ányos szerint banális a válasz: az uniós támogatásokat kezelő hazai pályázati ügynökségeknél zömmel fiatal jogászok dolgoznak, akik csak a pályázatok jogszerűségét vizsgálják, a műszaki tartalmát nem.
További költségnövelő tényezőket az állam kényszerít a szolgáltatókra. Ilyen a szennyvíztelepek által kibocsátott víz után fizetendő vízterhelési díj, ami a csatornadíjakban nagyjából kilencszázalékos mértékben jelentkezik. Vagy ilyen a tavaly előírt, heti egyszeri, kötelező 12 órás ügyfélszolgálati nyitva tartás, illetve a telefonos ügyfélhívások kötelező rögzítése, a felvételek megőrzése, katalogizálása öt esztendeig. Fogyasztói terheket növelő, de műszakilag indokolatlan előírás a négyévenként kötelező vízmérőcsere is.
A Mavíz elnöke szerint tehát időzített bomba ketyeg a víziközmű-ágazatban, amit jórészt a szolgáltatás jogszabályi hátterének teljes újragondolásával lehetne hatástalanítani. Egy, a szakma által támogatott víziközműtörvény-tervezet már évekkel ezelőtt elkészült ugyan, a lobbiérdekek azonban megakadályozták ennek a parlament elé vitelét. A kormánynak tehát mielőbb le kellene porolnia a kész tervezetet, át kellene gondolnia a díjképzés szabályozását, és ezzel egyidejűleg elő kellene mozdítania a gazdaságtalanul működő vízműcégek összeolvadását. Ez utóbbi leginkább a közművagyon felett rendelkező önkormányzatok érdekeltté tételével képzelhető el, amihez azonban politikai elszántság szükséges.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.