Modern látomások három nővérről

A nemzetközi hírű román rendező, Andrei Serban tavalyelőtt a kolozsváriakkal járt a Nemzeti Színházban a Ványa bácsival. Ekkor vállalta el, hogy nálunk is rendez. Sokáig Shakespeare Julius Caesarját emlegették, végül Alföldi Róberttel Csehov mellett döntöttek. A Három nővért a múlt hét végén mutatták be a Nemzetiben.

Pethő Tibor
2010. 10. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szép, csúfondáros, melankolikus és ironikus a kezdetektől Andrei Serban rendezése. Mindez valamiféle harmonikus elegyben egyesül, s válik a második részben álomszerű tobzódássá, szürreális képek sorozatává. A hagyományos tér felbomlik, a jelenetek közti átjárás szinte észrevétlen: a függöny előtt kezdődik maga az előadás, aztán fokozatosan tágul a horizont befelé, középen folytatódik, a háttérbeli mozgás a metafizikus-transzcendens atmoszférát erősíti.
A társadalmi vonatkozások háttérbe szorítása szinte természetes velejárója az előadásnak, nem kap szerepet például a jelzálog bejegyzését követően az árverés, de az egyéb kérdésekkel együtt az emberi viszonyok is csak ürügyként, illetve példázatként működnek Serbannál. A cselekményt légiesítő gesztus a figyelmet a darab alapállapotára tereli. Ez tulajdonképpen a sokszor elfedett csehovi maghoz való viszszatérés, amely jelen esetben modernizált köntösben is működőképesebb, mint bármely hagyományos, ugyanakkor a szerzői világhoz csak a felszínen ragaszkodó rendezés. Az irónia, részben a szöveg hasonló érzetű részeinek felerősítésével, részben új elemek beépítésével központi szereplővé válik. Innen már csak egy lépés a melankólia. Ahogy Thomas Mann írja: „Az irónia mindig kétfelé irányul, az élet és a szellem felé egyaránt: ez határozza meg viselkedését, ez teszi melankolikussá és szerénnyé.” A melankólia Serbannál alapállapot, ahonnan nincs elmozdulás. Ez lehetetlen is lenne: az élet kényszerpályán fut az ismeretlen vagy a semmi felé. Nem társadalmi vagy erkölcsi okokból, ehhez nincs köze – a világ talán természetéből adódóan ilyen. Maga az élet a legfőbb akadálya az igazi életnek.
Felerősíti ezt a múltat és jövőt összekötő nosztalgia, szintén jellegzetes vonása, s egyben oka a melankóliának, ahogy azt a kérdésről írt munkájában Földényi F. László megjegyzi. Serbannál minden szereplő szenvedő alanya ennek az alapállapotnak, még az ostoba-gonosz Natasa is, akinél ez a környezete ellen való, sejthetően veszteségérzésből fakadó támadásban manifesztálódik.
A színészeket Serban videofelvételek és a korábbi castingja alapján választotta ki – szerencsés kézzel. A három nővér – Udvaros Dorottya, Schell Judit, Péterfy Bori – alakítása mellett a legjobbak közé tartozik Kulka János sajnálnivaló, elefánt Kuliginja, Alföldi Róbert katonás, sármos Versinyinje, Nagy Mari kórószerű Anfiszája. A fiatal Mátyássy Bence a báró szerepében ismét sokoldalúságáról tett tanúságot: a János vitéz címszerepe, a Mein Kampf Hitlere, A kivétel és a szabály Kulija után egész más karaktert megjelenítve is kitűnőt nyújtott. Harmonikusan egészíti ki mindezt Menczel Róbert díszlete, Komlósi Zsuzsa zenei munkája is. Katartikus melankóliát adott az összmunka, minden, egyébként a Csehov-adaptációkra jellemző szentimentalizmus helyett.
(Csehov: Három nővér. Nemzeti Színház. Rendező: Andrei Serban.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.