Százéves a magyar tengerészeti repülés

Kilencvennégy évvel ezelőtt, 1916. szeptember 15-én a császári és királyi tengerészeti repülés pilótái történelmet írtak. Valamennyi nemzet közül elsőként nekik sikerült a levegőből megsemmisíteni egy ellenséges tengeralattjárót. A sikeres hazatérés után a két tisztnek elsőként az idén száz éve fölállított hidroplánosok főparancsnoka, a magyar Mikuleczky Ferenc gratulált.

Nagy Áron
2010. 10. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Száz évvel ezelőtt, 1910-ben a nagyhatalmak már javában készültek az elkerülhetetlenre: egy gyors, ám annál pusztítóbb háborúra. Az osztrák–magyar katonai vezetés gyanakodva figyelte az olasz szövetséges fegyverkezését, egyes tisztek egyenesen azt rebesgették: Róma a dunai monarchia hátbatámadására készül. Ebben a fenyegetett légkörben néhány tengerésznek sikerült meggyőznie feletteseiket, hogy engedélyezzék egy csónakrepülős egység felállítását.
Az első hidroplán már a következő évben megérkezett az Adriára, majd a Bécs–Floridsdorfban működő Lohner Jakab és Társa Repülőgép- és Karosszériagyár, később pedig a megszerzett szabadalom alapján Magyarországon, az Első Magyar Repülőgépgyár Rt. albertfalvai üzemében is beindult a sorozatgyártás. A tengerészeti repülőgépek kiváló minőségét a magyar gyárban Ernst Heinkel, a többiben Ferdinand Porsche és Otto Hieronimus konstruktőrök garantálták. A flotta összesen 857 gépet rendelt, amelyből 597 darabot szállítottak le. Ennek zömét a magyar repülőgépgyár készítette.
A tengerészeti repülőknek eredetileg felderítési feladatokat szántak – nekik kellett feltérképezniük az Adriában létesített aknazárakat – ám a háború első napjaitól kezdve bizonyították, hogy a közvetlen harcban is megállják a helyüket. Érdemes megjegyezni, hogy valamennyi nemzet pilótái közül ők voltak az elsők, akik bombával elsüllyesztettek egy víz alatt haladó ellenséges tengeralattjárót 1916. szeptember 15-én. Kilencvenhat évvel ezelőtt aratták első sikerüket a császári és királyi hidroplánosok: 1914. augusztus 14-én Konstantin Maglic fregatthadnagy és navigátora az E 18 jelű csónakrepülőt a szerb Krstac fölé irányította, s lángokba borította azt. Maglic ennek ellenére nem került fel a tengerészeti repülés kanadai rajongói által készített dicsőségfalra. Az osztrák– magyar ászok húszan vannak, s közülük ketten magyarok: Bernáth Mátyás frontpilóta és Mikuleczky Ferenc sorhajóhadnagy. Utóbbi 1884 szeptemberében született Miskolcon, és idén 105 éve, hogy I. osztályú tengerészeti hadapróddá, 95 éve, hogy a Monarchia tengerészeti repülőinek főparancsnokává nevezték ki. Mikuleczky 1917. augusztus 1-jéig irányította a hidroplánosokat nemegyszer repülőjéből, az első vonalból. Parancsnokként az utolsó bevetésére július 28-án indult: nagyszabású támadást dolgozott ki és hangolt össze Grado és Carvignano pályaudvarának bombázására. Az akcióban Pólából (Pula) 134, Triesztből hét és Parenzóból két gép vett részt, s a heves, végsőkig kitartó ellenállás dacára egyetlen gépet sem veszítettek! A parancsnok ezután hazatért, hogy a magyar gépgyártást és tesztelést vezényelje; 1915-ben alakult, tehát kilencvenöt éves lenne idén a keszthelyi tengerészeti repülőtámaszpont és -összeszerelő. A háborút követően Mikuleczky Ferenc Ausztriába távozott, ahol 1964-ben bekövetkezett haláláig élt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.