Képkockák, tollrajzok és szóbuborékok

KÉPREGÉNY<br /><br />Idén lenne százéves az első nagy magyar képregényalkotó, Zórád Ernő – a jubileumhoz kapcsolódóan képregényfesztivált rendeztek a hét végén a budapesti Dürer Kertben, ahol átadták a szcéna éves díjait is. A felhozatalból is kiderült, ami az utóbbi évek tendenciája alapján egyre inkább látszik: a magyar képregény-szubkultúra pezseg, virágzik.

Rajcsányi Gellért
2011. 05. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Precíz Bohém – így hívták Zórád Ernőt a barátai. Valóban: e két tulajdonságra van szüksége egy belevaló képregényesnek. Precizitásra, hogy a saját vagy adaptált történetet a lehető leghatásosabb képkockákba sűrítse, és bohémségre, hogy ebben a sokáig lenézett, (alkalmazott) művészeti ágban a kellő fantáziával, lazasággal és túlélőképességgel legyen megáldva az alkotó.
Zórád Ernő elszegényedett dzsentricsaládba született, a világháborús katonai szolgálat után dolgozott grafikusként, karikaturistaként különböző lapoknak. Ő alkotta meg a Füles magazinban 1957-ben az első magyar szóbuborékos képregényt, a Winnetout, ezzel meghonosítva ezt az egyrészt ősrégi, másrészt tipikusan huszadik századi műfajt hazánkban is.
Miközben a képregény modern vívmányként él a köztudatban, a képekkel elmesélt történet egyidős magával a művészettel. Igaz, leegyszerűsítve, de a barlangrajzok is képregények voltak, nem beszélve az ókori és a középkori képsorokról. A bayeux-i faliszőnyegen Hódító Vilmos partraszállását meséli el a hosszú szőttes, hétköznapi és csatajelenetek közé szőtt latin nyelvű feliratokkal. A képregény később, a felvilágosodás idején jó felületet biztosított az arisztokrácia és az egyház viszszásságait ostorozó véleményvezéreknek, számos gúnyrajzsorozatot nyomtattak abban az időben Európa minden táján. A mai képregény a huszadik században született: Pulitzer, Hearst és a többi sajtómágnás lapjainak színes mellékleteiben keltek életre a máig létező képregényfigurák Miki egértől Batmanen át Supermanig.
1950-ben Finogenov szovjet esztéta a Fészek Klubban kijelentette: a képregény imperialista csökevény. Magyarországon a szocializmus puritán évtizedei alatt nem is jelenhetett meg szerzői képregény, legfeljebb néhány történelmi regény képregény-adaptációja. Nem csoda, hogy itthon máig alig ismert a művészi igényességű képregény fogalma. A Füles magazin – többek között Jókait feldolgozó – képregényein nemzedékek nőttek fel, és az ugyanitt megjelent Korcsmáros Pál-féle Rejtő-adaptációkon kívül sincsenek szinte más élvezetes feldolgozásai a nagy kalandor életművének. A nyolcvanas évek enyhülő légkörében aztán egyre több hazai kiadású lapban jelentek meg a klasszikus képregényhősök magyar kiadásai.
A rendszerváltás körüli évek gazdasági válsága megakadályozta, hogy a magyar képregénykultúra újra pezsegjen. Számos alkotó, sok pénz és széles olvasótábor szükséges ahhoz, hogy ez a drága műfaj olyan szintre jusson el, mint az Egyesült Államokban, Franciaországban és Belgiumban, ahol él és virul a képregény-szubkultúra.
Az utóbbi években végre Magyarországon is ígéretes kibontakozás kezdődött: 2004-ben megalakult a Magyar Képregény Akadémia, amely 2005-től minden évben megrendezi a Magyar Képregényfesztivált, a legjobb alkotókat pedig 2006-tól minden évben Alfabéta-díjjal jutalmazzák. Idén adták át először a Zórád Ernő-díjat, amelyet Futaki Attila vehetett át: a fiatal alkotó rajzaival az Egyesült Államokban megjelent Villámtolvaj című képregény nyolcadik helyen nyitott a New York Times bestsellerlistáján.
Futaki mellett ma már több tucat profi alkotó és lelkes amatőr rajzol képregényeket, legjobbjaik (köztük például a Pesti Est műsorfüzetbe hosszú évek óta rajzoló Gróf Balázs, Csordás Dániel, Göndöcs Gergely és a Napirajz.hu) széles olvasótáborral rendelkeznek. Az internet korában egyre kevesebb pénz (de annál nagyobb kreativitás) szükséges ahhoz, hogy valaki áttörje a falakat. A magyar képregény lassan felnő ahhoz, hogy tényleg felnőtt műfajnak ismerje el a nagyközönség.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.