(mi a szisztéma )

Kristóf Attila
2011. 05. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Én nem tudom, hogy a szerviz szó eredeti jelentése mennyiben változott meg az idők során. Amikor a „szerviz” szóba jön, elsősorban a gépkocsik és más gépezetek javítására asszociálunk. Jómagam három év óta egy kis Toyota Aygóval járok, amelynek szervizelését a Reálszisztéma Autókereskedelmi Kft. végzi. Ez egy eléggé nagyszabású intézmény, maga az elnevezés pedig megnyugtatóan vonzó, mivel a precizitás és gondosság hangulatát kelti. Egy ilyen cégnél az ember aligha gondol kisstílűségre, azt hiszi, hogy maga a szisztéma a vevők kényelmét szolgálja, gyors és biztonságos. Ebben a tudatban vittem el gépkocsimat a hároméves szervizre előzetes egyeztetés alapján. Eddigi tapasztalataimból kiindulva egy- órányi várakozásra számítottam, bár ezúttal volt egy külön kérésem is: a jobb első lökhárító egy kis műanyag alkatrészének törése miatt javításra szorult. A munkafelvételi pultnál közölték velem, hogy ez a legószerű alkatrész nincs raktáron, meg kell rendelniük Bécsből, két nap múlva érkezik meg. A kötelező szervizelést elvégezték, végül felhívták a figyelmemet arra, hogy az Aygo vízpumpája szivárog, s jól teszem, ha nyár elejéig megcsináltatom. „Csinálják meg most – kértem naivan –, ha már egyszer úgyis itt vagyok.” „Nincs raktáron vízpumpánk sem, meg kell rendelni azt is.” „Jó – mondtam – rövidesen jelentkezem, s akkor egyúttal lebonyolíthatjuk a lökhárítójavítást is.” Ebben maradtunk.
Egy héttel később felhívtam a karosszériaszervizt, hogy rendeljék meg a műanyag alkatrészt. Azt a választ kaptam, hogy előleg nélkül nem tudják megrendelni, menjek ki újra személyesen a szervizbe. (A tartozék beszerzési ára kb. háromezer forint.) Felhívtam a vízpumpával foglalkozó ügyintézőt is, akitől hasonló választ kaptam, jöjjek ki és fizessem be az előleget. Kimentem. A vízpumpára befizettem tízezret, a karosszériás a háromezer forintos, a kocsi jobb első részébe helyezendő műanyag bigyót megrendelte saját felelősségére. Ezután egyeztettünk: a két munkálatot négy nappal később egy füst alatt elvégzik.
Az adott időpontban megjelentem. Ez immár a harmadik látogatásom volt a szerviznél. A karosszériával foglalkozó – valóban előzékeny – úr húszpercnyi várakozás után, némi zavarban közölte, hogy nem a jobb oldali bigyót küldték el Bécsből, hanem a bal oldalit, s az nem kompatibilis. Ezek után felajánlotta, hogy a számomra szükségtelen alkatrészt önköltségi áron megvehetem. Ez nem látszott reális szisztémának. Némi idegesség jeleit mutathattam, mire ő azt javasolta, hogy az alkatrész megérkezése után a lakásomhoz jönnek, elviszik a kocsit és visszahozzák, vagy a helyszínen megjavítják. Ez az ajánlat korrektnek látszott.
Hazabuszoztam, hogy három óra múlva visszabuszozzak az Aygóért, addig tartott a vízpumpacsere. A karosszériás – előleg nélkül – megrendelte a jobboldali műanyag bigyócskát. Nem az ő viselkedésüket, szolgáltatásukat furcsállom, mindannyian udvariasak, sőt előzékenyek voltak, hanem magát a szisztémát, ami ebben az esetben pitiánernek tűnik. Ha egy nagy cég képtelen arra, hogy törzsvásárlói és megrendelői iránt némi bizalmat áruljon el, önnön kockázatára szerezze be a szükséges alkatrészeket, az szomorú.
Hogy érdemes-e ezt a szisztémát a Reálszisztéma és más hasonló vállalkozások pitiánersége helyett nagyvonalúságot tanúsítva alkalmazni, én nem tudom…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.