Egyelőre csak ködös ígéret a béremelés?

A kormány elsősorban az ellátórendszer átalakításával elérhető megtakarításokból és alternatív forrásokból – például a hamburgeradóból – fedezné az egészségügyi dolgozók béremelését, az érintettek azonban ezt csak ködös ígéretnek tartják. Továbbra sem tudják, hogy mikortól és mennyivel nőhet a fizetésük. Közben a rezidensek kezdeményezésére gyűlnek az ügyvédi letétbe helyezett felmondólevelek.

2011. 06. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Semmelweis-terv értelmében térségi egységekre épülő ellátórendszer és új egészségszervezési intézményrendszer jön létre Magyarországon. Szócska Miklós egészségügyért felelős államtitkár úgy fogalmazott: megtakarítást remélnek többek között a csoportos közbeszerzési eljárásoktól és gyógyszerbeszerzésektől vagy éppen az energiaellátás központosításától. A felszabaduló forrásokat az egészségügyben főként a bérhelyzet javítására kell fordítani. A béremelés konkrétumait firtató kérdésre Szócska Miklós csak annyit mondott: „dolgozunk rajta, ehhez alternatív forrásokat is kell találni, az egyik elem a népegészségügyi termékdíj, közkeletű nevén a hamburgeradó lehet, amelynek bevezetése szinte biztossá vált”.

Gyűjtik a felmondóleveleket
– Bizonytalan és kiszámíthatatlan ez az ígéret. Mind a megvalósulás időpontját, mind pedig a mértékét illetően – fogalmazott Papp Magor, a Magyar Rezidensszövetség elnöke. Hangsúlyozta: nem ködös tervekre, hanem január elsejétől érdemi, kiszámítható béremelésre van szükség. A hatékonyság javulásából az államtitkár szerint is csak 10-20 milliárd forintos megtakarítás várható, amelyből nem lehet olyan mértékű emelést végrehajtani, amely képes lehet itthon tartani az orvosokat. A béremelés forrásaként esetlegesen megjelölt hamburgeradó pedig szintén bizonytalan – nem tudni milyen mértékű lenne, s mely élelmiszerekre vonatkozna –, ráadásul még a bevezetéséről sincs döntés. Papp Magor megjegyezte: nem zajlott érdemi egyeztetés köztük és a kormány között azóta, hogy bejelentették: tömegesen helyezik letétbe felmondólevelüket, amelyeket akkor „élesítenek”, ha év végéig nem sikerül megállapodniuk a kabinettel a bérrendezésről. Közölte: a felmondólevelek folyamatosan érkeznek, de a számukról egyelőre nem adott tájékoztatást.
Nincs a rendszerben olyan mértékű tartalék, amelyből érdemi béremelést lehetne adni az egészségügyi dolgozóknak – reagált Éger István, a Magyar Orvosi Kamara elnöke. Mint mondta: ráadásul semmi sem kötelezi a munkáltatókat arra, hogy az esetleges megtakarítást a fizetések emelésére fordítsák. Így például intézményük meglévő adósságait is kifizethetik ebből – tette hozzá. Éger István szerint olyan forrásra van szükség, amelyből a kormány által garantált, előre látható mértékű, érdemi egzisztenciajavulást eredményező béremelés adható.

A gyógyszerpiaci megtakarítás
Rácz Jenő, a Magyar Kórházszövetség elnöke úgy fogalmazott: nyilvánvaló, hogy a rendszer átalakítása a hatékonyság növelésére irányul, s ebből megtakarítás származhat. De tudomásul kell venni, hogy jelenleg is minimálisan 33 milliárd forint a fekvőbeteg-ellátó intézmények adóssága, s így valószínűsíthető, hogy a pénz ennek kifizetésére menne el. Ezért szerinte a Széll Kálmán-tervben szereplő, a gyógyszerpiacot érintő, három év alatt 120 milliárd forintot kitevő megtakarítás jelenthetne pluszforrást a béremelésre. Ezt kellene viszszaforgatni a rendszerbe – mondta –, erre vonatkozó javaslatukat már el is küldték a kormánynak. Ezt egészíthetné ki a hamburgeradóból és az egészségipar fejlesztéséből származó bevétel.
Balogh Zoltán, a Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamara elnöke szerint amikor az államtitkár bejelentését meghallották, azonnali egyeztetést kezdeményeztek, mert szeretnék mélyebben megismerni az elképzeléseket. Noha most már legalább szándék mutatkozik a fizetések rendezésére, első hallásra nem tűnik úgy, hogy ebből a megtakarításból azonnali és érdemi fizetésemelést lehetne nyújtani. Szerinte a struktúraátalakítást külön kellene kezelni a béremelés ügyétől.
Varga Imre, a szakrendelőket képviselő Medicina 2000 elnevezésű szervezet vezetője elmondta: aggódnak, mert amit eddig az egészségügyi rendszerben sikerült megtakarítani, azt a pénzügyi kormányzat mindig elvonta. Ha ez megváltozna, akkor is kérdés, hogy a hatékonyság javításával mekkora összeget lehet megtakarítani, arról ugyanis objektív elemzés nem készült. Abból nagy valószínűséggel nem lehet azonnal érdemi béremelést adni, ahhoz további forrásokra lenne szükség. Márpedig a rezidensek radikális fellépése azonnali beavatkozást indokolna.

Körbeügyelő orvosok
Eközben az orvosok bérezése körül újabb torz jelenségek figyelhetők meg. Ilyen például az a mára több szakmában is általánossá vált helyzet, hogy a hivatalos munkaidőn túl az orvosok egy része – immár vállalkozóként – piaci bérért dolgozik egy másik hazai kórházban, ahol kénytelenek őt jó pénzért alkalmazni, egyébként működésképtelenné válna az osztály. Így az a torz helyzet áll elő, hogy például két altatóorvos vagy sebész hétvégére jutó fizetése között ötszörös az eltérés, pedig ugyanazt a munkát végzik, ugyanannyi időben, s ugyanabban a kórházban, csak éppen az egyikük közalkalmazottként, a másikuk pedig vállalkozóként. Sértődésre nincs ok, a szerepek naponként felcserélődnek, így lesz a rosszul kereső közalkalmazottból a másik napon jól fizetett vállalkozó. Persze eközben a jogszabályban maximált munkaidő betartása ellenőrizhetetlenné válik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.