Kémhistória után, alagút előtt

Öt futamból négy győzelem és egy második hely – a legutóbb Barcelonában is elsőként leintett Sebastian Vettel megsüvegelendő szezonkezdéssel rukkolt ki a Forma–1-ben. Mindazonáltal a vb-címvédő produkciója a statisztikákban egyelőre éppen csak befér a valaha volt legjobb tíz rajtba. A Red Bull pilótája a hét végén Monacóban azonban javíthat a pozícióján.

2011. 06. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Michael Schumacher 2002-ben mind a 17 futamon dobogós volt (!), mögötte jócskán leszakadva következik a sorban Fernando Alonso és Lewis Hamilton. A spanyol a 2006-os, a brit a 2007-es évadot indította úgy, hogy az első kilenc versenyén pezsgőzhetett a pódiumon. Schumacher fel tud mutatni egy hetes évindító dobogós sorozatot is (1994), miként Niki Lauda (1976), Alain Prost (1988) és Jenson Button (2009) is, míg Vettel a maga „ötösével” egyelőre négyes holtversenyben a tizedik. S azt felettébb bánhatja, hogy a Kínai Nagydíjon a Red Bull kivételesen rosszul megválasztott boksztaktikája miatt Hamilton a verseny vége felé megelőzte, mert év elején ötös nyerő szériára csak kétszer akadt példa: 1992-ben Nigel Manselltől, 2004-ben pedig Schumachertől. A német amúgy abban az évben, miután hatodik futamán Monacóban kiesett, újabb hét versenyt nyert meg egymás után, így a magunk részéről inkább ezt tekintjük minden idők legjobb szezonkezdésének.
A mai mezőny – benne még mindig a régi önmagát reménytelenül kereső Schumacherrel – a soron következő állomáson, éppen a Monacói Nagydíjon jön össze a Forma–1 emblematikus versenyén. A városi pályás viadal az egyetlen, amelyen pénteken pihenőnap van, így a nagyhercegségben már ma megkezdődnek a szabadedzések; a Spanyol Nagydíj után némileg puskaporos hangulatban. Barcelonában előbb a Red Bull tanácsadója, Helmut Marko vádolta meg a Ferrarit azzal, hogy lehallgatja a rádióbeszélgetéseiket, majd Christian Horner is csatlakozott hozzá. Az osztrák istálló csapatfőnöke ugyancsak gyanúsnak találta, hogy a marenellóiak túlságosan gyorsan reagáltak a boksztaktikájukra Mark Webber kerékcseréinél. A kémjátszmának a hírek szerint voltak olyan mozzanatai, miszerint a Red Bull a rádióforgalmazásban dezinformációkat küldött az éterbe, a szerelői pedig rájátszottak arra, hogy várják a pilótáikat a bokszba…
A Ferrarinál rögvest jelezték, hogy komolytalannak tartják a vádat, de mosolyogni semmi okuk nincs. A szezon előtt hiába volt általános a vélekedés, hogy Alonso és Felipe Massa az idén megszorítja a Red Bullt, az olaszok egyelőre a McLarennel sem bírnak. A látványos szenvedés kedden fejet is követelt: lapátra tették Aldo Costa technikai igazgatót, aki hivatalosan „más fontos beosztást kapott”, és alapjaiban szervezték át a technikai részleget. A három terület (váz, motor és elektronika, gyártás) felelősei immár közvetlenül Stefano Domenicali csapatfőnöknek kötelesek beszámolni. Az biztos, hogy munka van bőven, hiszen a Forma–1 legpatinásabb csapata az idei öt futamon mindössze egy dobogós helyezést tud felmutatni – Alonso a Török Nagydíjon harmadik lett –, a fejlesztéseiből pedig szinte semmi nem jött be. Legutóbbi pofonként Barcelonában a magasított hátsó légterelőjüket szabálytalannak minősítették, így a harmadik szabadedzésre már le kellett szerelniük.
Monacóban egyébként az idei év nagy találmányát, az előzést elősegítő, állítható hátsó szárnyakat a pálya leggyorsabb szakaszán, a hosszú jobb kanyaros alagútban nem használhatják a versenyzők, ami sokaknak nagy megkönnyebbülés. A Forma–1 legrutinosabb pilótája, a Williams alkalmazásában álló Rubens Barrichello egyenesen életveszélyesnek tartotta, ha a szűk helyen engedélyezik a DRS használatát. (A szabadedzésen és az időmérőn az alagúton kívül bárhol, a versenyen csak a célegyenesben lesz aktiválható.) Azért így is van mitől tartani. A pályán kedden kiégett az építőmunkások egyik teherautója, emiatt az első kanyar, a Sainte Devote egy részét, éppen a fékezési szakaszát újra kellett aszfaltozni. Még tegnap is folyt a munka, és a friss borítás a hozzáértők szerint komoly gondokat okozhat. Ám a megoldhatatlan probléma a mezőny számára sokkalta inkább a Red Bull és Vettel lesz…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.