Film, foci s a többi: snitt Sándor Pálról

Bohóc a falon, Régi idők focija, Ripacsok, Szerencsés Dániel: mára klasszikussá lett Sándor Pál-filmek a hatvanas–nyolcvanas évekből. Önmagukban is hitelesítenek egy életrajzi kötetet az idén 72 éves rendezőről, amely most Sándor Pál, a mozicsináló címmel jelent meg.

Kárpáti György
2011. 07. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Filmes állomások, életszakaszok felidézésére tesz kísérletet a kötet, s hát alapanyag van bőven. Sándor Pál a hatvanas évek végén a Bohóc a falon című remek darabbal indult, a Színház- és Filmművészeti Főiskolán Herskó János osztályában végzett, egyéni látásmódjával mindig markáns irányvonalat képviselt a magyar film aranykorában. Számos szállóige született filmjei alapján: a „Kell egy csapat!” felkiáltásban például azóta is visszhangzik a Régi idők focija, s Ripacsokból tudjuk azt is, hogy „Egyedül nem megy”. Talán épp a Régi idők focija a legkiemelkedőbb összes filmje közül, amely Mándy Iván leleményes munkájának egészen rendkívüli adaptációja lett. Kivételes alakításokkal tűzdelt műfaji bravúr, kis magyar fociszociológia.
A Magyar Filmtörténeti Fotógyűjtemény Alapítvány rendhagyó kötetet adott ki, egyszerre képes album és az életmű szöveges bemutatása. Ez a kettősség végig tetten érhető a kiadványon; többoldalas, élvezetes illusztrációcsokor idézi meg az egyes filmeket, az oldalakon gondosan elhelyezve láthatók az egyes játékfilmek korabeli plakátjai is. Az írott anyag zömében kortársak és alkotótársak bejegyzéseiből áll. A szerkesztő Kelecsényi László egy hosszabb – és talán nem kellőképpen szerkesztett – Sándor Pál- életút interjút helyezett el bevezetőnek, később olvasható még interjú Garas Dezsővel, „Palika” visszatérő színészével. Mások a saját gondolataikat vetetették papírra, közös élményekről, Sándor Pál munkamódszeréről. A filmesztéta Gelencsér Gábor, Bikácsy Gergely és Schubert Gusztáv rövid filmtörténeti nézőpontot is kínál az életműhöz és darabjaihoz. Kár, hogy az anyag nemcsak műfajilag egyenetlen, de a szövetéből néhány szöveg kilóg: ilyenek Sztevanovity Dusán a Ripacsok című filmhez írt dalának, az Egyedül nem megy… című slágernek a szövege, vagy a szerkesztőnek a már elhunyt Simó Sándor „nevében” írt bejegyzése. Helyettük jó lett volna még többet megtudni a filmek elkészültének körülményeiről, vagy többet olvasni az életmű emlékezetes darabjainak elemzéséről, filmtörténeti beágyazottságáról. A Sándor Pál, a mozicsináló képeskönyvként kiváló darab, monográfiaként informatív, de az életmű összetettségéhez képest sajnos nem kellően rendszerezett.
(Sándor Pál, a mozicsináló, szerkesztette Kelecsényi László, Magyar Filmtörténeti Fotógyűjtemény Alapítvány, 2011.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.