Több mint vezércsere?

A feltörekvő országok sokkal nagyobb súlyú képviseletének ígéretével szerezte meg a Nemzetközi Valutaalap (IMF) vezérigazgatói posztját Christine Lagarde volt francia pénzügyminiszter, az IMF első női vezetője. Kérdés azonban, hogy a hangzatos reformokat valóra váltja-e a szervezet, és hajlandó-e változtatni azon a torz szavazati rendszeren, amely köszönő viszonyban sincs a tagországok valódi gazdasági erejével. Mindenesetre a pénzügyi válsághullámok nyomán egyre nagyobb befolyást szerző intézet egyre kevésbé maradhat egy szűk európai és észak-amerikai pénzügyi kör kezében.

Szabó Anna
2011. 07. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha engem választanak, biztosítom, hogy az összes tagállam a valutaalapon belül minden szinten, megfelelő mértékben képviseltethesse magát – ekképp igyekezett szavazatokat szerezni Brazíliában Christine Lagarde a Nemzetközi Valutaalap vezérigazgatói tisztségéért folyó küzdelemben. A volt francia pénzügyminiszter világ körüli kampánykörútjának minden egyes állomásán kihangsúlyozta, hogy vezetése alatt jóval nagyobb szerepet kíván adni a feltörekvő államok – elsősorban Kína, India, Oroszország és Brazília – számára, mert meglátása szerint „a helyzetet orvosolni kell”.
Bár a volt francia pénzügyér diadalát szinte biztosra lehetett venni, a posztért folyó minden eddiginél élesebb vetélkedés már jelezte, hogy eljárt az idő az IMF-et érintő hallgatólagos megállapodások felett. Eddig a második világháborút követő pénzügyi rendszer alapjait lerakó 1944-es Bretton Woods-i szerződés szerint létrejött Világbank elnökét az Egyesült Államok, a valutaalap vezetőjét pedig az Európai Unió adta. Most azonban – a gazdasági súlypontok átrendeződésével – ez már korántsem számított automatizmusnak.
A nemzetközi szervezet döntéshozatali rendszere rég megérett a változásra, ezért – a feltörekvő államok esetleges palotaforradalmát kivédendő – már 2006-tól a szavazati arányok fokozatos változtatása mellett tette le a garast az IMF vezetése.
A valódi átalakítás azonban a mai napig várat magára. Idén márciusban ugyan életbe lépett a kvótarendszer és az ezzel arányos szavazati jog reformja, ez azonban még a legnagyobb jóindulattal is csak egy erőtlen kezdeti lépésnek nevezhető. A nagyobb horderejű változtatások egyelőre csak ígéretek maradtak: ilyen például az a tavaly elfogadott javaslat, amely szerint a fejlett országok hatszázaléknyi szavazati jogot átcsoportosítanak a fejlődő, illetve feltörekvő országok irányába. Eszerint India és Brazília is a tíz legmagasabb szavazati aránnyal rendelkező tagállam közé kerülhetne a későbbiekben. Az IMF vezetése tavaly arról is döntött, hogy az európai államok két helyről lemondanak az igazgatótanácsban, ezzel is erősítve az alulreprezentált fejlődő országokat.
Mindez azonban még csak papíron valósult meg, és – mint az Lagarde kampánykörútján is kiderült – a legtöbb feltörekvő állam szerint a hatalom ennél jóval nagyobb mértékű átengedésére lenne szükség a jövőben. A francia jelöltnek csupán egy komoly kihívója maradt a versenyben. A mexikói jegybankelnök, Agustín Carstens azonban hiába próbálta vinni „a felemelkedő országok zászlaját”, épp ezeket az államokat nem sikerült maga mellé állítania. Ennek a legfőbb oka az, hogy az IMF jelenlegi legnagyobb problémája nagyon is európai: a görög tűzvész megfékezése olyan feladat, amelynek sikeres megoldása igencsak kétséges.
– Nem véletlen, hogy Kína is végül Lagarde csapatát támogatta, hiszen maga is vásárolt az eurózóna több tagországának államkötvényeiből, így semmiféle érdeke nem fűződik hozzá, hogy a görög válság továbbterjedjen – fogalmazott Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője, aki szerint az IMF vezetőjének megválasztását egyértelműen az eurózóna jelenlegi válsága határozta meg. Márpedig Lagarde a probléma egyik legjobb ismerőjének számít, aki nyilvánvalóan tisztában van a megoldási lehetőségekkel, és sokkal hatékonyabban képes közvetíteni az EU és a valutaalap között, mint egy fejlődő országból jött vezető. Suppan Gergely azt is kiemelte, hogy a francia bankok jelentős szerepet vállaltak a görögök csődközeli helyzetének megoldásában azzal, hogy 30 évre szóló államkötvényeket vásárolnak. A francia modellt – amely Lagarde nevéhez fűződik – nagy valószínűséggel követik a németek és a hollandok is, annál is inkább, mert az ottani bankok is több milliárd eurónyi görög állampapírt tartanak a kezükben. A francia javaslat kedvező fogadtatásra talált mindkét oldalon, mert az így vásárolt görög kötvények kamata hat százalék körül alakul, vagyis Athénnek esélye van arra, hogy évi két-három százalék közötti fejlődési ütem mellett képes lesz apránként törleszteni az adósságát.
Suppan szerint az IMF-en belül csak akkor kerülhet ismét napirendre a tagállamok szavazati arányának megváltoztatása, ha a görög válság hullámai elültek, mert addig a nemzetközi szervezet minden erejét leköti az Athénnak szánt mentőcsomag. Más szakértők arra hívják fel a figyelmet, hogy a feltörekvő országok részére a kampányban tett ígéretekből nem sok valósulhat meg, mert a valutaalap döntéshozói továbbra is ugyanabból a pénzügyi érdekkörből kerülnek ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.