Egy szót sem értek abból, amiről a vita folyik, és gondoljanak bele, hogy lehetnek akkor ezzel a hétköznapi szurkolók? – emelte fel a mutatóujját Tony Fernandes, miután a Brit Nagydíjon már az ikszedik pengeváltás történt a fújt diffúzorok ügyében. „A szabályoknak egyértelműeknek kellene lenniük” – tette hozzá a Lotus csapatfőnöke, aki nyilván nem „fogalmatlan” a témában, de bizony neki is, mint mindenki másnak, kapkodnia kellett a fejét. Értetlenségét fejezte ki a háromszoros világbajnok Jackie Stewart is, aki elmaradhatatlan kockás sapkájában, túl a hetvenen is rendre feltűnik a futamokon. „Nem lenne szabad szezon közben változtatgatni a szabályokon” – füstölgött a skót legenda.
Márpedig a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) nem kis fejetlenségről tanúbizonyságot téve éppen ezt tette. Kezdve azzal, hogy Charlie Whiting, a FIA versenyigazgatója még májusban, a Török Nagydíj után közölte a csapatokkal, hogy a következő versenyen, Barcelonában már nem használhatják a sokak által trükkösnek ítélt, de valójában az év eleji szabályrendszert nem sértő, fújt diffúzoros motorvezérlést. Aminek nagyon leegyszerűsítve az a lényege, hogy a kipufogórendszerben lévő fojtószelep nyitva tartásával motorfékezésnél is kipufogógázt áramoltatnak az autó diffúzorára, jelentősen javítva a menetstabilitást.
A forró és hideg befúvásos technológia közötti eltérés ismertetésétől megkíméljük olvasóinkat, amúgy sem egyszerű a kép, a FIA-nak pedig még sikerült bonyolítania rajta.
A csapatok felzúdulására mindenesetre az azonnali korlátozást májusban órákkal a döntés után feloldotta, viszont jelezte, hogy a Brit Nagydíjon már nem lesz pardon. „Tavaly az F-csatorna volt terítéken, előző évben a dupla diffúzor, de a FIA mindkettőt csak a szezon végén tiltotta be. Most valamiért nagyon sietős…” – jegyezte meg talányosan június közepén Helmut Marko, a fújt diffúzorból kétségkívül legtöbbet profitáló Red Bull tanácsadója. Az összeesküvés-elméletet, miszerint az idén is taroló csapatát sokan szeretnék lelassítani, és a FIA-nak sem jó, ha mindig csak Sebastian Vettel nyer, azért nem ő vezette le.
Két motorgyártó, a Renault – amely történetesen a Red Bull erőforrásait is biztosítja – és a Mercedes a FIA-nál azzal érvelt, hogy a motorjaik már tavaly is a többiekétől eltérő üzemmódban működtek, és a korlátozások kihatnának a megbízhatóságukra. A Renault végül engedményt kapott a fojtószelep ötvenszázalékos nyitására – jóval a többi csapat számára egységesen húsz százaléknál meghúzott határ fölött –, a Mercedesnek pedig jóváhagyták, hogy az autóiban motorféknél a nyolc hengerből négy üzemelhet. A Red Bull így valójában semmit sem veszített, mert egyébként is negyvenöt százalékra nyitott…
A történet ilyetén alakulása a McLarennél kiverte a biztosítékot, és a kaotikus helyzetben a FIA a silverstone-i időmérő előtt újfent szembeköpte magát. A Red Bull kivételezettsége oda lett (érdekesség, hogy a Mercedesé megmaradt), és az osztrák csapat el is bukta a Brit Nagydíjat. Silverstone-ban Fernando Alonso nyert a Ferrarival, megelőzve az energiaitalosak két pilótáját, a regnáló világbajnok Sebastian Vettelt, valamint Mark Webbert.
A Bild című német bulvárlap információja szerint a Red Bullnál a számukra végül mégis kedvezőtlen kimenetelű döntés után hatalmas volt a felháborodás, olyannyira, hogy az is felvetődött, bojkottálják a versenyt. Christian Horner azonnali találkozót kért Jean Todt FIA-elnöktől és Bernie Ecclestone-tól, s végül a száguldó cirkusz porondmestere bírta jobb belátásra a háborgó csapatfőnököt. Majd a futam után jött az újabb csavar, miután utolsóként a Ferrari és a Sauber is beadta a derekát, jelen helyzet szerint az idény végéig feloldották a korlátozást. A FIA ezt a csapatok egységes állásfoglalásához kötötte, és az ügyön a talán így legtöbbet vesztő Ferrari meghátrálása kétségkívül meglepő. A maranellóiak részéről Stefano Domenicali úgy kommentálta a történteket, hogy a „sportág érdekében cselekedtek”, de azért nagyon ne párásodjon be a szemünk. Aligha kétséges, hogy háttéralkuk köttettek.
Jelen helyzet szerint tehát mindenki olyan diffúzort és úgy használhat, ahogy eddig tette. S a legjobbat kétségkívül a Red Bull húzta, Adrian Newey zsenialitásáról idén is képet kaphatunk. A 90-es években a Williamsnél Nigel Mansell, Alain Prost és Damon Hill, a McLarennél pedig Mika Häkkinen kétszer is világbajnok lett az általa tervezett autóval, tavaly Vettelt repítette a csúcsra, és a német idén is a legjobb úton halad afelé. A riválisok az év elején a Red Bull hajlékony első szárnyán is hiába próbáltak fogást találni, Vettel és Webber RB7-ese rendre átment az ellenőrzéseken, s ez a történet idővel lecsendesedett. A mezőny az istálló fújt diffúzorát is inkább kevesebb, mint több sikerrel próbálja lemásolni. A McLarennek úgy-ahogy sikerült, a Ferrari mérnökei viszont nem tudtak megbirkózni a feladattal. Ám alapvetően egy tökéletes koppintás sem érne nagyon sokat a Red Bull ellen. A versenyautók komplett egységet alkotnak, az egyes pályákra szabott óramű-pontosságú beállításokkal. Így hiába vennének át történetesen a Ferrarinál egy príma fogaskereket, semmi garancia nincs rá, hogy a rendszer ettől náluk még jobban működne. Akárcsak tavaly, a többieknek idén is egy hiánytalan Red Bull-tervrajzot kellene szerezniük. Mert nagyon úgy néz ki, hogy a diffúzoraikkal együtt a szezont is fújhatják…
Szentkirályi Alexandra: A városházi szappanopera újabb felvonásához érkezett