Zavaros diffúzorügy: mégis fújhatják

A silverstone-i káosz, a diffúzorügyben jószerivel óránként homlokegyenest változó szabályok után csak pillanatnyi helyzetjelentést merünk adni: a Forma–1-ben most éppen béke honol, a regulák kőbe vésettnek látszanak. Biztos azonban csak az, hogy a hét végén következik a Német Nagydíj, s utána nem lesz szünet, Hockenheimból egyből a Hungaroringre költözik a száguldó cirkusz.

2011. 07. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy szót sem értek abból, amiről a vita folyik, és gondoljanak bele, hogy lehetnek akkor ezzel a hétköznapi szurkolók? – emelte fel a mutatóujját Tony Fernandes, miután a Brit Nagydíjon már az ikszedik pengeváltás történt a fújt diffúzorok ügyében. „A szabályoknak egyértelműeknek kellene lenniük” – tette hozzá a Lotus csapatfőnöke, aki nyilván nem „fogalmatlan” a témában, de bizony neki is, mint mindenki másnak, kapkodnia kellett a fejét. Értetlenségét fejezte ki a háromszoros világbajnok Jackie Stewart is, aki elmaradhatatlan kockás sapkájában, túl a hetvenen is rendre feltűnik a futamokon. „Nem lenne szabad szezon közben változtatgatni a szabályokon” – füstölgött a skót legenda.
Márpedig a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) nem kis fejetlenségről tanúbizonyságot téve éppen ezt tette. Kezdve azzal, hogy Charlie Whiting, a FIA versenyigazgatója még májusban, a Török Nagydíj után közölte a csapatokkal, hogy a következő versenyen, Barcelonában már nem használhatják a sokak által trükkösnek ítélt, de valójában az év eleji szabályrendszert nem sértő, fújt diffúzoros motorvezérlést. Aminek nagyon leegyszerűsítve az a lényege, hogy a kipufogórendszerben lévő fojtószelep nyitva tartásával motorfékezésnél is kipufogógázt áramoltatnak az autó diffúzorára, jelentősen javítva a menetstabilitást.
A forró és hideg befúvásos technológia közötti eltérés ismertetésétől megkíméljük olvasóinkat, amúgy sem egyszerű a kép, a FIA-nak pedig még sikerült bonyolítania rajta.
A csapatok felzúdulására mindenesetre az azonnali korlátozást májusban órákkal a döntés után feloldotta, viszont jelezte, hogy a Brit Nagydíjon már nem lesz pardon. „Tavaly az F-csatorna volt terítéken, előző évben a dupla diffúzor, de a FIA mindkettőt csak a szezon végén tiltotta be. Most valamiért nagyon sietős…” – jegyezte meg talányosan június közepén Helmut Marko, a fújt diffúzorból kétségkívül legtöbbet profitáló Red Bull tanácsadója. Az összeesküvés-elméletet, miszerint az idén is taroló csapatát sokan szeretnék lelassítani, és a FIA-nak sem jó, ha mindig csak Sebastian Vettel nyer, azért nem ő vezette le.
Két motorgyártó, a Renault – amely történetesen a Red Bull erőforrásait is biztosítja – és a Mercedes a FIA-nál azzal érvelt, hogy a motorjaik már tavaly is a többiekétől eltérő üzemmódban működtek, és a korlátozások kihatnának a megbízhatóságukra. A Renault végül engedményt kapott a fojtószelep ötvenszázalékos nyitására – jóval a többi csapat számára egységesen húsz százaléknál meghúzott határ fölött –, a Mercedesnek pedig jóváhagyták, hogy az autóiban motorféknél a nyolc hengerből négy üzemelhet. A Red Bull így valójában semmit sem veszített, mert egyébként is negyvenöt százalékra nyitott…
A történet ilyetén alakulása a McLarennél kiverte a biztosítékot, és a kaotikus helyzetben a FIA a silverstone-i időmérő előtt újfent szembeköpte magát. A Red Bull kivételezettsége oda lett (érdekesség, hogy a Mercedesé megmaradt), és az osztrák csapat el is bukta a Brit Nagydíjat. Silverstone-ban Fernando Alonso nyert a Ferrarival, megelőzve az energiaitalosak két pilótáját, a regnáló világbajnok Sebastian Vettelt, valamint Mark Webbert.
A Bild című német bulvárlap információja szerint a Red Bullnál a számukra végül mégis kedvezőtlen kimenetelű döntés után hatalmas volt a felháborodás, olyannyira, hogy az is felvetődött, bojkottálják a versenyt. Christian Horner azonnali találkozót kért Jean Todt FIA-elnöktől és Bernie Ecclestone-tól, s végül a száguldó cirkusz porondmestere bírta jobb belátásra a háborgó csapatfőnököt. Majd a futam után jött az újabb csavar, miután utolsóként a Ferrari és a Sauber is beadta a derekát, jelen helyzet szerint az idény végéig feloldották a korlátozást. A FIA ezt a csapatok egységes állásfoglalásához kötötte, és az ügyön a talán így legtöbbet vesztő Ferrari meghátrálása kétségkívül meglepő. A maranellóiak részéről Stefano Domenicali úgy kommentálta a történteket, hogy a „sportág érdekében cselekedtek”, de azért nagyon ne párásodjon be a szemünk. Aligha kétséges, hogy háttéralkuk köttettek.
Jelen helyzet szerint tehát mindenki olyan diffúzort és úgy használhat, ahogy eddig tette. S a legjobbat kétségkívül a Red Bull húzta, Adrian Newey zsenialitásáról idén is képet kaphatunk. A 90-es években a Williamsnél Nigel Mansell, Alain Prost és Damon Hill, a McLarennél pedig Mika Häkkinen kétszer is világbajnok lett az általa tervezett autóval, tavaly Vettelt repítette a csúcsra, és a német idén is a legjobb úton halad afelé. A riválisok az év elején a Red Bull hajlékony első szárnyán is hiába próbáltak fogást találni, Vettel és Webber RB7-ese rendre átment az ellenőrzéseken, s ez a történet idővel lecsendesedett. A mezőny az istálló fújt diffúzorát is inkább kevesebb, mint több sikerrel próbálja lemásolni. A McLarennek úgy-ahogy sikerült, a Ferrari mérnökei viszont nem tudtak megbirkózni a feladattal. Ám alapvetően egy tökéletes koppintás sem érne nagyon sokat a Red Bull ellen. A versenyautók komplett egységet alkotnak, az egyes pályákra szabott óramű-pontosságú beállításokkal. Így hiába vennének át történetesen a Ferrarinál egy príma fogaskereket, semmi garancia nincs rá, hogy a rendszer ettől náluk még jobban működne. Akárcsak tavaly, a többieknek idén is egy hiánytalan Red Bull-tervrajzot kellene szerezniük. Mert nagyon úgy néz ki, hogy a diffúzoraikkal együtt a szezont is fújhatják…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.