A magyar metropolis rögvalósága

A Mai Manó Ház kiállításán tíz fotográfus – Benkő Imre, Dezső Tamás, Gárdi Balázs, Hartyányi Norbert, Kovalovszky Dániel, Kudász Gábor Arion, Simon Márk, Sopronyi Gyula, Stalter György, Vancsó Zoltán – szemszögén keresztül Budapest a maga teljes valóságában tárul fel. Pőrén, nyersen, mégis huncutul összekacsintva a városlakókkal. A ösztöndíjasok egy éven keresztül fotózhatták a magyar metropolist, felkutatva annak legbelsőbb titkait. Virtuális túra ismerős, mégis ismeretlen falak között.

Makrai Sonja
2011. 08. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy hely, ahol élünk. Vele ébredünk, vele fekszünk, együtt lélegzünk. Kicsit ütött-kopott, kicsit megfáradt, de a miénk. Azt hisszük, jól ismerjük minden porcikáját, minden betonszeletét, pedig nem. Egymásba gabalyodó életrétegeinek egy része rejtőzködik, csak avatott (fotós)szem veszi őket észre.
A Budapest Fotográfiai Ösztöndíj – amelynek létrejötte Korniss Péter Kossuth-díjas fotográfus és Schiffer János egykori főpolgármester-helyettes nevéhez köthető – célja, hogy a művészek optikáján keresztül láthatóvá, megismerhetővé váljon a magyar metropolis igazi arca. A Budapest Pozitív tárlaton bemutatkozó három generációhoz tartozó tíz fényképész saját tapasztalatain, a városhoz fűződő, hol bensőséges, hol távolságtartó viszony felmutatásán keresztül mesél.
A kiállítás nem átall szembesíteni a magyar metropolis rögvalóságával: a mélyszegénységgel, az embertelen körülmények között élők kilátástalanságával, a letűnt világok szilánkjaival, a valahol megragadt idővel, a ránk kényszerített nyugati életérzés izzadságszagával. Ezek a fotósok végtelen szociális érzékenységről tesznek tanúbizonyságot, mindegyikük a városlakók felől közelít Budapesthez, az emberből kiindulva értelmezik a környezetet. Vancsó Zoltán elegánsan, enyhe iróniával fűszerezve kutatja „Seholország” lényegiségét, képei néha mélabús álomszerű vízióknak tűnnek. Stalter György Város a városban című sorozatában a belső-józsefvárosi roma társadalom karcos, elszigetelt mindennapjait örökítette meg, de a hajléktalanok és a fogyatékosok is bekerültek látószögébe. Túlexponált képei spleen-porosak, fájdalmasak, nevetségesek egyszerre. Dezső Tamás és Benkő Imre az egykori lovi mindennapjait örökített meg: az öregeket, akik élete szétszakíthatatlanul összeforrott az ügetővel, az életre-halára menő fogadások pillanatait, a lovi által élő baráti társaságok nagy összeborulásait. Kovalovszky Dániel Emlékgyár című sorozata is egy még mindig létező múlt időt mutat fel: a szocialista éra örökségei – a pilleszék, a fröccsöntött telefon, a fóliával letakart autók – mindenhol visszaköszönnek. Ezek mindig emlékeztetnek arra, amit egykoron ránk kényszerítettek, ami ma is meghatároz minket, a városi létünket. Hartányi Norbert a városban létező szubkultúrákra fókuszált: a Margit-szigeten lézengő, tiltott dolgokat művelő vampokat, biciklis bandákba verődött, „lelakott” fiatal srácokat, gördeszkás suhancokat kapott lencsevégre. De Budapest panelkapcsolatai, fürdőpillanatai, az egyre duzzadó lakóparklét álságai sem maradtak ki a szórásból. Keménysége ellenére mégis van valami megfoghatatlan szépség ezekben a képekben. A maguk nemében idillikus pillanatok vetülnek egymásra. Egyértelműen kirajzolódik általuk: Budapest minden hibája ellenére nagyon is szerethető nagyváros. Mert a miénk.
(Budapest Pozitív, Mai Manó Ház – Magyar Fotográfusok Háza, szeptember 1-jéig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.