Majd egyszer talán, a Nagy Ébredés után

Hegyi Zoltán
2011. 08. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Paul Garde szlavista nyelvész és irodalomprofesszor írja A Balkán című esszékötetében: a Balkán egész története öt évszázadon keresztül oda irányul, hogy az egyént egy-egy olyan vallási közösséghez való tartozása révén határozza meg, amely igen öntudatos és a többivel szemben kirekesztőleges. A balkáni mentalitásnak ez a vonása az a talaj, amelyen a XIX. században kifejlődtek az Európa többi részéből importált nacionalizmusok.
Hogy a huszadikban mindez hová vezetett, azt nem is olyan régen láthattuk, bár a történeti hűség kedvéért tegyük hozzá, hogy a legutóbbi mészárlást nem a római katolikus horvátok és a muzulmán bosnyákok erőltették. De mit lát mindebből a lassan egy évtizede visszajáró utazó, aki persze felületes, előkelő idegen csupán? Még fontosabb, hogy mit szűrhet le különféle beszélgetésekből, hogy ne járjon úgy, mint az egyszeri osztrák, német tudósító a budapesti belvárosban. Nyilván az igazság egyes szeleteit. Egy szarajevói horvát hölgy azt mondja, nyomul az iszlám. Nyomul persze, ez könynyen tetten érhető, hiszen látványos. Dől a pénz Törökországból, Iránból és ki tudja még, honnan, szépen helyreállítják a mecseteket, újak épülnek, Korán-iskolák nyílnak. És hát a külső jegyek, ugye. Egy katolikus nőről nem rí le a hovatartozása, ám ha csak egy izzó, kíváncsi szempár villan ki az eltakart arcból, az sok mindent elárul. De akkor mit kezdjünk azzal a történettel, hogy amikor az ortodox (ám Istent alighanem csak hírből ismerő) szerbek az ostrom alatt egy gránáttal beszakították a Szent Mihály és Gábriel arkangyal ortodox templom tetejét, a környéken élők, felekezetre való tekintet nélkül, azonnal hozzáláttak a javításhoz, nehogy megsérüljenek a XII–XIV. századból származó gyönyörű ikonosztázok? Felkínálva magukat ezzel az orvlövészek golyóinak.
Vagy hova álljon például Irma? Édesanyja lakásában két kép függ a falon, két ősükről. Az egyiken egy vajdasági magyar polgári család felmenője látható, a másikon egy bosnyák mozlim férfi. Utóbbi 1840-ben született, tehát simán láthatta volna még az ereje teljében lévő Kossuthot, kilencvenöt éves korában még gyermeket nemzett fiatal feleségének (a negyediknek), és százöt volt, amikor a második világháborúban megölték a csetnikek. Ha nincs ez az incidens, valószínűleg bevállal még néhány utódot. Az öreg egyébként egyszer elindult valahová Boszniába, mindenféle áruval megrakottan, ami szőrén-szálán eltűnt útközben. Ezért aztán, hogy ne kelljen szégyenszemre hazakullognia, elment Mekkába, gyalog. Na ja, egyszer az életben úgy is muszáj. Szóval akkor most Irmát, ezt a tüneményes, kitűnő humorral megáldott, betonerős asszonyt, a szarajevói magyarok motorját, aki visszajött a körülzárt városba, hová tegyék Daytonban, amikor a többéves, százezrek életét követelő lebegtetés után elkezdték huzigálni a vonalakat? Irma amellett, hogy gyógyszerész, export-importtal foglalkozik. Magyar kultúrát szállít ide Szarajevóba és bosnyákot Magyarországra. Aligha tehet többet. Ülünk egy nagy asztalnál, szlovének, horvátok, bosnyákok, szerbek, magyarok, toljuk befelé a kávét és a rakiját. Valaki megszólal, na tessék, itt van Jugoszlávia. Igen, jó lett volna. Délvidéki fejszék, Vukovár, Srebrenica nélkül. Talán majd egyszer, a Nagy Ébredés után. Ha nem leszünk sem csatlósok, sem kliensek, és csak arról dumálunk, hogy milyen volt egy albán film a szarajevói filmfesztiválon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.