Ma is ködszurkáló lenne

A megkoronázatlan magyar színészkirály, Latinovits Zoltán, ma lenne nyolcvanéves. Negyvenöt évesen megszakadt életpályája során olyan sokoldalú, páratlanul magas színvonalú művészetet képviselő szellemi örökséget hagyott hátra, amely a magyar színháztörténet legkiválóbb egyéniségei közé emelte őt. Róla beszélgettünk Szigethy Gábor színháztörténész, író, rendezővel, aki több könyvet írt a színészkirályról.

Tarics Péter
2011. 09. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A napokban jelent meg Győzelem, diadal nélkül – A rendező Latinovits Zoltán című legújabb könyve. Milyen győzelemről beszélünk?
– A Győzelem című Németh László-darab volt Latinovits Zoltán első rendezése. Budapesten nem engedték rendezni, így került a Veszprémi Petőfi Színházba. Latinovits nagyon készült arra, hogy ne csak színész legyen a színházban, de az akkori politika számára minden önállóan gondolkodó ember veszélyes volt. A Győzelem Németh László kevéssé sikerült darabja, de Latinovits Zoltán a dramaturg segítségével színpadképes szöveggé dolgozta át, és gondolatilag gazdag szövetű színházi előadást hozott létre. Az első dokumentumot 1972-ben gyűjtöttem: a Kritika főszerkesztője Latinovits Zoltán indulatos levelét a szemétkosárba dobta, én kiszedtem, eltettem és elkezdtem összeszedni az előadásra vonatkozó forrásokat. E most megjelent kis könyv az előadás megszületésének színháztörténeti dokumentációja a felkutatott és összegyűjtött források – rendezőpéldány, súgópéldány, levelek, interjúk, kritikák – alapján. De az előadás létrejöttének története egy politikai krimit is rejt magában.
– Mi takar a politikai krimi kifejezés ebben a történetben?
– A történet lényege az, hogy miképpen akart és tudott az államszocialista politika tönkretenni egy színészt, aki nem volt hajlandó gazsulálni a hatalomnak. Ahol és ahogy lehetett, Veszprémben is gáncsolták Latinovits Zoltánt. Illyés Gyula Különc című darabjának főszerepét próbálta, amikor bemutatták Huszárik Zoltán Szindbád című filmjét, amely nemcsak a magyar, de a világ filmkultúrájának kiemelkedő remekműve. A veszprémi helyi lapban megjelent kritika élesen bírálta a filmet mint reakciós, a régi világ után nosztalgiázó, ízlésromboló alkotást. A Különc bemutatója után az újságban támadták a színészeket, hogy – Latinovits kivételével – nem tudják a szöveget: szembe akarták állítani az egész társulatot Latinovits Zoltánnal. A színészek jogorvoslatot kerestek, a helyi bíróság a Győzelem főpróbája hetére tűzte ki a tárgyalást. És a pert megnyerő újságíró kajánul vigyorogva foglalta el helyét a főpróbán. A premier is roppant izgalmak között zajlott. Éjszaka Cserhalmi György eltörte a lábát. Másnap Latinovits Zoltán szerette volna lemondani az előadást, mondván, egy paraszthős nem sántikálhat végig az előadásban. Az igazgató elrendelte az előadás megtartását. Latinovits Zoltán a szünetben kiment a színpadra és beszédet intézett a közönséghez, az igazgató leoltatta a villanyt. Latinovits a sötétben tovább beszélt. Akkor az igazgató kihívatta az elhárítást, akik Latinovits Zoltánt az igazgatói irodába kísérték, és az igazgató pillanatra megnyugodhatott, hogy a reakciós, szovjetellenes Latinovits Zoltánt átadta az államvédelemnek. Fél óra múltán távozott a két katonatiszt, megköszönve az igazgató elvtársnak, hogy lehetővé tette számukra a zseniális színésszel való találkozást, amely életük különleges élménye volt. És hozzátették: az ügy nem rájuk tartozik. De a már úton lévő érdemes művész kitüntetést csak három év múlva kaphatta meg Latinovits Zoltán.
– 1973-ban jelent meg Latinovits Ködszurkáló című kötete, amelyben könyörtelen őszinteséggel fogalmazta meg egy uralkodó színházi széljárás valamennyi vadkinövését. Ma is szurkálná a ködöt…?
– Szurkálná. Ugyanolyan intenzitással mondaná a magáét, mint a hatvanas-hetvenes években. Művészként alapvető feladatának tartotta, hogy mindig, mindenről őszintén elmondja a véleményét. A művész – ha nem a show-bizniszben dolgozó szakiparos – feladata a diktatúrában éppúgy, mint a demokráciában, hogy őszinte legyen és mindig, minden körülmények között ragaszkodjon az igazsághoz.
– Mi Latinovits üzenete a mának? Mit mondana ma, ha fizikailag is itt volna közöttünk?
– Szerintem ugyanazt mondaná, amit negyven évvel ezelőtt: a színész és a színház feladata az emberábrázolás. Már akkor kezdte zavarni Latinovits Zoltánt annak a fajta színháznak a lassú térhódítása, amely elsősorban látványos ötletekre épül, s amely nem megváltoztatni akarja az embereket, csupán szórakoztatni. Egy akkor nagy hatalmú rendező arra tanította tanítványait, hogy olyan színházat kell csinálni, amelyre a nézők legalább a buszmegállóig emlékeznek. Latinovits Zoltán olyan színházat akart csinálni, amelyik átalakítja, jobbá teszi az embereket, s amelynek hatása nem percekben, hanem években mérhető.
– Ma már egyre inkább legenda, hogy Latinovits Zoltán öngyilkos lett. A cáfolhatatlan bizonyítékok azt mutatják, hogy baleset áldozata lett. Ön szerint hogyan halt meg a színészkirály?
– Az akkori torz politikai hatalom érdeke az volt, hogy Latinovits halálát öngyilkosságnak állítsa be. Ha szigorúan a dokumentumok – rendőrségi jegyzőkönyv, vasúti dokumentumok, Latinovits kézirata – alapján ítéljük meg a történteket, akkor egyértelmű, hogy baleset történt. Fel akart ugrani a mozgó vonat negyedik kocsijának lépcsőjére, elvétette, visszaesett. A „vonat elé vetette magát” és hasonló legendák légből kapottak. Izgalmasan hangzottak, de valótlanok.
– Ez is a politikai krimi része volt…?
– Igen. Ha öngyilkos lett a színész, nem kell komoly, részletes vizsgálatot lefolytatni. Akkor nem a politikai rendszer áldozata Latinovits Zoltán, csupán egy sajnálatra méltó beteg. A diktatúrák nem csak akasztófával gyilkolnak, az emberek lelki gyötrése is lehet eszköz arra, hogy szófogadóvá neveljenek állampolgárokat. Latinovits nem volt szófogadó. Idő előtt kellett meghalnia.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.