Modern formában született újjá a Skoda legendás kupéja

Két formatervező elképzelte, hogy milyen lehetne az 1966-ban bemutatott 1000 MBX mai változata.

2025. 11. 13. 9:29
Forrás: Skoda Auto
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mi lenne, ha a Skoda egyik legritkább sorozatgyártású autója ma újjászületne a márka Modern Solid formanyelvében? Erre a kérdésre kereste a választ két, a márkának dolgozó formatervező, Antti Mikael Savio és David Stingl. Körülbelül négy hétig dolgoztak az 1000 MBX modern vízióján, az első skicceket egy étteremben vetették papírra. 

Régen olyan kicsik voltak a kerekek, hogy csak az ajtó feléig értek. Most már ez elképzelhetetlen. Forrás: Skoda Auto

Az 1000 MBX-et rövid ideig gyártottak az 1960-as évek második felében. 

Kétajtós karosszériája az elegáns stílust a mindennapi használhatósággal ötvözte

ahelyett, hogy a sportosságra összpontosított volna. Ez a megközelítés inspirálta a Skoda két fiatal tervezőjét, amikor a kupé modern újraértelmezését alkották meg.

Antti Mikael Savio. Forrás: Skoda Auto

– A koncepciónk összességében sportosabb az eredetinél, mégis barátságos megjelenésű. A modern sportautók gyakran túlságosan agresszívnek tűnnek, míg az 1960-as és 70-es évekbeliek egyfajta eleganciát, sőt szeretetre méltó bájt hordoztak magukban – ezt szerettem volna megőrizni – mondta Antti Savio, a külső formáéért felelős dizájner. 

Bár nem kifejezetten retró dizájn, az új 1000 MBX-en mégis finom utalások találhatók az eredetire

– például a motorháztető fölé emelt fényszórók, az ajtók közepén végigfutó karaktervonal és a jellegzetes C-oszlop-kialakítás. A koncepcióautónak nincs hagyományos hátsó ablaka (egy kamera helyettesíti), ami sportosabb, kompaktabb megjelenést kölcsönöz az autónak.

A hátsó szélvédőt kamera helyettesíti. Forrás: Skoda Auto

– Meg akartuk őrizni az autó lényegét – azt, amit a maga korában képviselt. Nem egy sportgép volt, hanem egy elegáns autó az aktív életmódhoz – tette hozzá David Stingl, aki elsősorban a kettő+kettő üléses belső térért volt felelős. A koncepcióhoz elképzelt síkpadlós, elektromos platform lehetővé teszi, hogy az első ülések egy széles, kényelmes paddá olvadjanak össze, míg a két különálló hátsó ülés moziszerű, felhajtható ülésekkel rendelkezik.

Kimaradt a középkonzol, csakúgy, mint az eredetin. Forrás: Skoda Auto

Könnyen átalakítható kétszemélyessé az MBX koncepcióautó, mivel a hátsó ülések felhajthatók, így elegendő hely marad a csomagok vagy akár egy kerékpár számára. 

A tanulmányautó légrugós felfüggesztéssel rendelkezik,

amely lehetővé teszi a hasmagasság beállítását: alacsony a sportos kiálláshoz vagy magas a nehéz utakon való közlekedéshez és a könnyebb rakományhoz.

Nincs B-oszlop, a hátsó ajtók hátrafelé nyílnak. Forrás: Skoda Auto

Maga a műszerfal egy üvegborítású ovális modul, amelybe képek vetülnek. Az ovális motívum következetesen ismétlődik a belső térben – látható például a kormánykeréken és a jellegzetes fejtámlákon is. Történelmi elődjéhez hasonlóan a modern 1000 MBX-nek sincs középkonzolja, a króm díszítőelemeket pedig grafikai részletek váltották fel.

Antti Mikael Savio és David Stingl az eredeti 1000 MBX-ben. Forrás: Skoda Auto

Az elegáns 1000 MBX kupé az 1000 MB szedánból származott – a Skoda első önhordó karosszériával és alumínium motorblokkal rendelkező autójából. A kétajtós „Tudor” változat, keret nélküli ajtókkal és B-oszlop nélkül, 1966-ban került gyártásba 1000 MBX néven, 988 köbcentis, 42 lóerős motorral. Egy erősebb 1100 MBX változat következett 1968-ban, amelyet egy 1107 köbcentis, 52 lóerős motor hajtott. A nagyon korlátozott napi teljesítményű gyártás egy évvel később fejeződött be, összesen mindössze 2517 darab kész példány után – így a kupé a Skoda egyik legritkább sorozatgyártású modellje lett. Az 1100 MBX változat különösen ritka.

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.