A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
0
Ezüstérem
0
Bronzérem
0

Technotáncmese a születésről

1999. 11. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A születés misztériumán a legfiatalabb, a Generation Next nemzedékének sem volt könnyebb átesni, mostanság pedig feldolgozni az evilági létbe vetettség nehézségeivel járó traumákat, mint a korábbi generációknak. Az Atlantis Színház hét végi premierje, a Magzatmáz címet viselő előadás táncosai arra tettek kísérletet, hogy a klasszikus pantomim és a „klasszikus” techno-, valamint a modern tánc elemeit felhasználva eltáncolják annak bizonyítékát: ezt a nemzedéket is anya szülte. A közel másfél órás, látványos előadás alapvetően a fogantatás és a születés biológiai folyamatának elmesélésére épül. A koreográfia több szempontból mutatja be a születéssel kapcsolatos nehézségeket. Molnár Éva koncepciójában egyfelől a biológiai folyamatokat változtatja mozgássá: a hímivarsejtek versenye, a petesejt megtermékenyülése, az osztódás tankönyvi ábrákból – fantasztikus kosztümök és díszletek segítségével – eltáncolható történetté lett. A koreográfia másik nézőpontja a biológiai lényként értelmezett emberé, aki élvezi, elszenvedi, de mégis „kívülről”, tudata által vezérelt organizmusként látja és próbálja értelmezni a testében végbemenő folyamatokat. Végül a pszichéjével is küzdő ember lélektani állapotaiba ágyazva az előző két szemszöget egyszerre érvényesíti a koreográfia, vagyis szituációkat értelmez a szüléssel, születéssel kapcsolatba kerülő emberek közti biológiai és kulturális kommunikáció újdonságából fakadó problémákból. A darab utóbbi nézőpontú rétegének három jelenetét kiemelve érzékelhetővé válik az előadás alaphangulata: az ambivalens viszony a születéshez. Az előadás első harmadának leghangsúlyosabb részletében három nő és két férfi táncol a színpadon. Az egyik nő egyedül, mely megoldás az előadás koncepciója szerint nem volna értelmezhető, hiszen a születés alapjához, a fogantatáshoz legalább két ember vagy két sejt szükségeltetik. De ez a jelenet az utóbbi szempontból úgy értelmezhető, hogy a másik két nő, akik szinte fotelként és szőnyegként használt férfiakkal ugyan, de párosan élik át a terhesség sokkját, egészen más problémákkal küzdenek, mint egy egyedül táncoló nő, aki szembenézve tükörképével, egyedül csinálja végig ugyanazt az időszakot. A jelenet gyönyörű zárásaként az addigra aktív párjukkal táncoló nők a blúzaik alá húzzák férfitársaik fejét, és ezek a fejek testük részévé lesznek és pocakos kismamákká teszik őket. A terhes anyák kartáncának jelenetében a Hair című film jól ismert, morbid képsorait látjuk viszont megháromszorozódva: a hófehér menyasszonyi ruhába öltöztetett, nagy hasú lányok, akik nem tudnak mit kezdeni saját, de átalakult testükkel, ezért elbutult angyalmosollyal az arcukon billegetik magukat. A filmben szerelme hallucinációiban jelenik meg ez a groteszk rohangálás, esetlen repdesés, az Atlantis Színház előadásában egy majdnem feldolgozhatatlan pszichológiai folyamat egyik állomásaként. A harmadik jelenet a két férfi táncos által előadott pantomimbetét, akik a levegőben úszó, kimerevített nyakkendővel, a reklámokból ismert mimikával breakelik el a papák aggódásának gyötrelmét a szülőszoba előtt. A kiemelt jelenetek alapján a produkció felfogásában a várandósság nem mint idillikus, áldott állapot értelmeződik, hanem egy olyan, konfliktusokkal terhelt helyzetként, melyben az ember egy átalakult fizikai és pszichés állapotba kerül. Ebben a speciális állapotban nemcsak az új helyzetekre kell felkészülnie, kapcsolatainak átalakulásával kell számolnia, hanem a saját magával és magában kialakult konfliktusokkal is. A darab nyilvánvaló sokszínűsége és alapos történetmondásra való igénye két ponton szenved csorbát. A táncosok mozgása nem elég pontos, a kezek játékának kidolgozása mintha kimaradt volna a koreográfiából. A jelenetek a több nézőpontú elbeszélés ellenére (sokszor nyilvánvalóan az átállás megoldása érdekében) sematikusan és feleslegesen ismétlődnek. Mint például a gyerek méhben való mozgásának újrajátszása, noha ennek a jelenetnek a dramaturgiája előszörre sem sikerült meghatározóra. A remek világítás, a jól kiválasztott, meghatározó és precízen komponált technozene (Future Sounds of London), a hatásos díszletek és kosztümök között a táncosok – a túlságosan lazán értelmezett tánctechnikai megoldásokkal és a túlkomponált koreográfiával – nem tudnak maradéktalanul megfelelni a maguk elé tűzött feladatnak. Az előadás számos szép szakmai fordulata és az alapötlet, a születés csodájának és a vele járó nehézségek körülményeinek eltáncolása átláthatóbb dramaturgiával és kidolgozottabb mozgással felejthetetlenné tehetné az előadást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.