A kormány kidobja a gyerekeket a süllyedő hajóból

Együtt sírunk és nevetünk – e szavakkal jelentette be brutális megszorítócsomagját Bajni Gordon miniszterelnök, aki többek között a „családosok, a nyugdíjasok és a közszolgák” támogatását kérte. Megkérdeztük e három társadalmi réteg reprezentáns társadalmi szervezeteinek képviselőit, mi a véleményük a csomagról: elfogadhatónak, indokoltnak látják-e annak elemeit?

2009. 04. 29. 4:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Össze vagyunk drótozva – Bajnai kissé szögletes megfogalmazása a miniszterelnöki és például a nagycsaládosoknál jellemző egy főre jutó átlagfizetés közötti, jelentősnek mondható eltérés miatt akár komikusnak is tűnhetne. A Nagycsaládosok Országos Egyesületének (NOE) elnöke, Szabó Endre, a Magyar Köztisztviselők és Közalkalmazottak Szakszervezetének (MKKSZ) főtitkára, Fehér József és a parlament nyugdíj-politikai albizottságának alelnöke, Iván László gerontológusprofesszor inkább tragikusnak látja a helyzetet.

Játék az áfával

Sajátos módon variálja a Bajnai-kormány az adó- és áremeléseket. A közzétett intézkedések között szerepel, hogy az élelmiszerek áfája 25 százalékos lesz, kivéve az úgynevezett kedvezményes kulcs szerinti kategóriába kerülő élelmiszereket.

A nagycsaládosoknál annál nagyobb mértékben fizetik be a család kenyérkereső tagjai a fogyasztási cikket terhelő áfát, minél nagyobb a család. Az áfaemelés tehát jelentős terhet fog okozni a nagycsaládosoknak, ezt nem fogja ellensúlyozni az alapvető élelmiszerek áfájának 2 százalékos csökkentése – nyilatkozta lapunknak Szabó Endre.

Nemcsak alapélelmiszereket kell venni a gyermek számára, hanem például ruhát is, fűteni is kell rá, utaztatni is kell, erőteljesen megérzik tehát a nagy családok, hogy szinte minden cikknek 20-ról 25 százalékra emelkedik az áfája – folytatta a NOE elnöke.

A közszférában a bruttó kifizetések összértékét 2 évre rögzítették, eltörlik a 13. havi juttatást, illetve sor kerül a 2009-es év második fél évét illető keresetkiegészítések felülvizsgálatára. Ezzel kapcsolatban Szabó jelezte: számos nagycsaládos szülő dolgozik ebben a szférában, ezért jelentős érvágást jelentenek ezek az intézkedések.

Annál rosszabbul jár a család, minél több gyereket nevel

A családi pótlék adóalapba történő bevonása következtében a jövedelem sokkal nagyobb része fog bekerülni a magasabb adósávba, így bár a családfenntartó jövedelmét nem közvetlenül adóztatják meg, jövedelmét „meg fogja nyomni”. Annál rosszabbul jár tehát a család, minél több gyereke van, mert annál több családi pótlékot kap, s így annál magasabb adósávba is kerül át. Így kommentálta Szabó Endre, hogy a családi pótlékot 2 évre befagyasztják, s a pótlék ráadásul „adót nem viselő, adóalapot növelő jövedelemmé alakul”. A tömegközlekedés támogatásának csökkentése a munkába, iskolába járás költségeit emeli, a családok sportolási, kulturálódási, üdülési lehetőségeit, családi és egyéb kapcsolatainak fenntartását korlátozza, növeli a környezetszennyezést – fűzte hozzá.

Miért a legkisebbek hozzanak áldozatot?

Teljes káosz keletkezhet a közszolgák bérezésében

A 13. havi juttatással kapcsolatos kommunikáció félreértésen alapszik, és megtévesztésnek minősíthető, ugyanis ez soha nem volt külön juttatás – jegyezte meg Fehér. Ez nem más, mint a munkavállalók részéről megelőlegezett, tőlük havonta levont 8,3 százalék egy összegben történő kifizetése. Ez nem ugyanaz, mint a 13. havi nyugdíj, ami valóban egy külön juttatás. A közszolgálat 13. havi „fizetése”, amely nevében sem viseli sem a 13. hónap, sem a fizetés kifejezést, hiszen juttatásnak minősül, a munkavállalók havonta visszatartott bérének egyösszegű visszaadása. Nem jutalom, hanem az államnak megelőlegezett összeg. Speciális kifizetési szabályai vannak, és speciális pénzügytechnikai megoldás; a munkavállalók 13 részletben kapják kézhez 12 havi bérüket. A 13. részlet akár részarányos kifizetéséhez legalább hathavi munkaviszony szükséges.

Fehér rámutatott: egy hatályban levő jogszabály értelmében 2010. január 1-jétől visszaáll a 13. havi juttatások korábbi rendszere. A munkavállalók ennek értelmében 2010 decemberében egyhavi fizetésnek megfelelő külön juttatást kapnak. Ennek az elvételéhez törvényt kellene módosítani, amihez a MKKSZ semmilyen körülmények között nem járul hozzá. Ha a törvényt mégis módosítanák a közalkalmazottak kárára, sérülhet a közszolgálat egysége. A bírák és a számvevőszék, illetve a versenyhivatal dolgozói most is megkapják a 13. havi juttatást. Mindazok, akiknek a jogállása kétharmados törvény alá esik, most is megkapják ezt az összeget – hívta fel a figyelmet.

Mit fagyasztanak be?

A kormányzat már 2007-ben és 2009-ben is befagyasztotta a közszolgálat béreit, ennek következtében „ha semmi nem történik, a közszolgálati dolgozók bére akkor is visszazuhan a 2002 előtti szintre”. (Fehér kiemelte: hibásan híresztelték 2002-ben, hogy 50 százalékkal fejlesztették a közszolgálati dolgozók bérét, holott a tarifákat emelték.)

Ha a kormányzat mindkét tervezett lépést megteszi, elveszi a külön juttatást, és befagyasztja a kereseteket a 2009-es szinten. Ez olyan katasztrofális helyzethez vezet, mint ami az 1996-os úgynevezett „stabilizációs” Bokros-csomag következtében állt be utoljára – fogalmazott Fehér. Kérdésünkre, hogy ez mit jelentene, elmondta: a közszféra ez esetben újra teljesen ellehetetlenül, a hozzáértő szakemberek elhagyják; ismét egy 50 százalékos „dózis” kell ahhoz, hogy „valamilyen vonzereje és szakmai színvonala legyen a közszolgálatnak”.

Már nemcsak a saját egzisztenciánk miatt aggódunk, hanem a magyar közszolgálat szolgáltatóképességéért és minőségének helyzetéért – fogalmazott Fehér. Hozzáfűzte: a világ minden országában az állami szerveket, a közszolgálat kapacitását növelik annak érdekében, hogy a válság kezelhető, elhárítható legyen. Magyarország tökéletesen szembemegy a nemzetközi trenddel: az államot folyamatosan szétverik, az állami szervek kapacitását csökkentik, ellehetetlenítik az állami alkalmazottakat. Ennek rendkívüli következményei lesznek – summázta Fehér a várható hatások összességét.

Milliós táborban a nélkülöző nyugdíjasok

A 2009-es nyugdíjkorrekciót átütemeznék, a 2010-est elhalasztanák. Mennyiben elfogadható ez, tekintve a magyar népesség köreiben ma is jellemző korai halálozást? – kérdeztük Iván Lászlót. A gerontológus szakember a Semmelweis Egyetem professor emeritusa, 52. éve oktat az intézményben orvostanhallgatókat.

Magyarország az öregedő társadalmak közé tartozik. Az utóbbi időben kevesebben születnek, mint ahányan elhalnak, ami a népesség lassú fogyatkozásával jár; bár az életkor valamennyivel hosszabbodott, de a nyugat-európai, illetve az EU-államok tekintélyes részéhez viszonyítva még mindig 9-10 évvel kevesebbet élünk meg fenntartható, kielégítő egészségben, ez együtt jár az életminőséggel – válaszolta Iván.

Az elmúlt pár évben hazánk súlyosan a szegénység irányába mozdult el. Az időskorúak és a nyugdíjasok közül milliós mértékben élnek a létminimum körüli összegből. Ez azt jelenti, hogy bármilyen megszorítás, változás ezt a szegénységi spirálban amúgy is lefelé tartó népességet még súlyosabban érinti.

A most Bajnai néven elhíresült csomag nem más, mint a Gyurcsány-csomag jóval durvább változata. Ítélet-végrehajtóként jár el „Bajnai kormányfő”, így például a 4 százalékos emelést jelentő korrekciós nyugdíjak kifizetését Bajnai a jövő év végére tolta el, azután, hogy ezt egyszer már fölfüggesztették ez év szeptemberéig. A további kifizetést 2010-ben pedig befagyasztják, és megszüntetik ezt a csekély korrekciót is.

Iván rámutatott: a 13. havi nyugdíj az alacsony nyugdíjjal rendelkezők számára igen fontos juttatás volt. A csomag bevezet egy új nyugdíjindexálást, ami ahhoz köti a kötelező emelést, hogy mennyi a GDP emelkedése.

Tovább dolgozni a megszűnő munkahelyeken?

A GDP-hez kötött prémium is elnyomorítást eredményez. A korai nyugdíjazáshoz kötött úgynevezett büntetőelvonásokat három évvel a nyugdíjkorhatár betöltése előtt előbbre hozzák, éppúgy, mint a nyugdíjkorhatár emelését is. A cél, hogy az emberek maradjanak hosszabban a munka világában, a nyugdíj ugyanis a társadalombiztosítási alap feltöltési elmaradása miatt gondot jelent – tért ki a nyugdíjaskor kitolását célzó intézkedésekre Iván.

A tervek szerint 2012-re előre hozzák a nyugdíjkorhatár emelését, évente félévenkénti ugrásokkal eljutva a 65 éves nyugdíjba meneteli korhatárig. Csakhogy a munkavállalók nem tudnak elhelyezkedni, folyamatosak az elbocsátások. Mindeközben most emelkedik meg a száma az úgynevezett Ratkó-nyugdíjasoknak, akik nagy számban lépnek be a nyugdíjkorhatár előtti időszakba és a nyugdíjaskorba – sorolta a polgári kormány időszakában az Idősügyi Tanács társelnökeként tevékenykedő tudós.

Csak behajtásra és hiánypótlásra beállított kormányzati gondolkodást, puszta ítélet-végrehajtást tapasztalunk. Ennek az a következménye, hogy emberek sokasága megy tönkre még inkább. A nyugdíjasok ráadásul egészségügyi problémákkal küzdenek, a gyógyszerárak emelkednek, a gyógyszerekhez való hozzájutásuk esélye csökken. A betegségek egyre gyakoribbá válnak: az EU-hoz viszonyítva Magyarországon a krónikus betegségek a 60 éven felüliek között, valamint az aktuális megbetegedéseknek a korral gyakoribbá váló halmozódása miatt sokkal több egészségügyi, szociális, ápolási, gondozási feladattal járnak. Ezt az egészségügyben is megszorítások kísérik.

A korhatáremelés előrehozása 2012-től, mégpedig féléves ugrásokkal, a 2009-es korrekció átütemezése és a 2010-es korrekció elhagyása, a 2009-es 13. havi nyugdíj második részének visszavonása, a 13. havi nyugdíj helyett a hanyatló GDP-hez kötött prémium, a rokkantnyugdíjazás feltételeinek szigorítása és a korai nyugdíjazáshoz kötődő büntetőrendszer jellemzi ezt a csomagot. Véleményem szerint ez a három P programja: a pótkormány pártháttérrel, préskormányként hajtja végre ezeket az idősebb nemzedékeket érintő megszorításokat – hangoztatta a fideszes politikus.

Sajnálatos módon van e rétegen belül kormányközeli és kormányt támogató magatartásforma. Ennek sok oka van, múltbeli, történelmi okok miatt. De már e szervezeteken belül is elhangzottak az Idősügyi Tanács legutóbbi ülésén is olyan berzenkedések, melyek szerint nem tartják elfogadhatónak, és aggodalommal szemlélik a Bajnai-csomagot. Kisebb módosításokba belement a kormányzat, s a berzenkedők egyelőre jobbnak látják, ha a „majdcsak jobb lesz” mentalitásával belesimulnak a jelenlegi helyzetbe. Sajnos a történtek nem igazolják ezt a várakozást – vélekedett Iván László.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.