Már 120 éve csenget egy picit

Éppen 120 évvel ezelőtt szállhattak fel az utasok az első normál nyomtávú, menetrendszerűen közlekedő villamosra a fővárosi Egyetem téren. Bár korábban már közlekedett villamos Budapesten, de csak kísérleti jelleggel. A jó tapasztalatok és pozitív visszajelzések hatására beindult a budapesti villamosközlekedés fejlesztése.

MNO
2009. 07. 30. 15:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

1889. július 30-án indult útjára az első közforgalmi, normál nyomtávú, menetrendszerűen közlekedő villamos Budapesten. Az eredeti útvonalon – Egyetem tér, Kecskeméti utca, Kálvin tér, Stáció (ma Baross) utca, Köztemető – ma már nem jár villamos, és a sebessége sem felelne meg a mai kor igényeinek, hiszen 15 km/h-s sebességgel közlekedett.

A bevezetést megelőzően, 1887. november 28-án kísérleti jelleggel már közlekedett villamos a városban a Teréz körút Nyugati pályaudvar és Király utca közti szakaszon. Ez Európában egyedülálló volt, hiszen a kontinensen ez a villamos volt az első, városon belül közlekedő közúti villamosvasút.

Szintén unikum, hogy a német Siemens & Halske cég, amely a villamosokat szállította Magyarországra, itt próbálta ki először az úgynevezett alsóvezetékes rendszert, amely aztán több mint 30 évig szolgált Budapesten. A villamosok alsó áramellátással közlekedtek, mert a főváros nem engedélyezte a felsővezetékek kiépítését – ez a folyamatos átállásnak köszönhetően 1924-re valósult meg.

A siker magával hozta a villamosközlekedés fejlesztését, és 1891-ben megalakult a Budapesti Városi Vasút (BVV), amely kizárólagos jogot kapott a Népszínház utcai, a Király utcai és a rákoskeresztúri vonalak üzemeltetésére.

A villamosítás elérte a lóvasutat is, mert az üzemeltető Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) rájött, hogy a lovak abrakja drágább az elektromos áramnál. Így 1898-ra szinte valamennyi lóvasutat villamosították.

A városban közlekedő villamosok tehát főként a két vállalat égisze alatt közlekedtek: a páros számú járatok a BVV, a páratlanok a BKVT tulajdonában voltak. Ez természetesen konkurenciaharchoz vezetett, ami a fejlesztések összehangolatlanságát vonta maga után egészen 1918-ig, amikor a vállalatok köztulajdonba kerültek, és egyesítették őket.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.