Már 120 éve csenget egy picit

Éppen 120 évvel ezelőtt szállhattak fel az utasok az első normál nyomtávú, menetrendszerűen közlekedő villamosra a fővárosi Egyetem téren. Bár korábban már közlekedett villamos Budapesten, de csak kísérleti jelleggel. A jó tapasztalatok és pozitív visszajelzések hatására beindult a budapesti villamosközlekedés fejlesztése.

MNO
2009. 07. 30. 15:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

1889. július 30-án indult útjára az első közforgalmi, normál nyomtávú, menetrendszerűen közlekedő villamos Budapesten. Az eredeti útvonalon – Egyetem tér, Kecskeméti utca, Kálvin tér, Stáció (ma Baross) utca, Köztemető – ma már nem jár villamos, és a sebessége sem felelne meg a mai kor igényeinek, hiszen 15 km/h-s sebességgel közlekedett.

A bevezetést megelőzően, 1887. november 28-án kísérleti jelleggel már közlekedett villamos a városban a Teréz körút Nyugati pályaudvar és Király utca közti szakaszon. Ez Európában egyedülálló volt, hiszen a kontinensen ez a villamos volt az első, városon belül közlekedő közúti villamosvasút.

Szintén unikum, hogy a német Siemens & Halske cég, amely a villamosokat szállította Magyarországra, itt próbálta ki először az úgynevezett alsóvezetékes rendszert, amely aztán több mint 30 évig szolgált Budapesten. A villamosok alsó áramellátással közlekedtek, mert a főváros nem engedélyezte a felsővezetékek kiépítését – ez a folyamatos átállásnak köszönhetően 1924-re valósult meg.

A siker magával hozta a villamosközlekedés fejlesztését, és 1891-ben megalakult a Budapesti Városi Vasút (BVV), amely kizárólagos jogot kapott a Népszínház utcai, a Király utcai és a rákoskeresztúri vonalak üzemeltetésére.

A villamosítás elérte a lóvasutat is, mert az üzemeltető Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) rájött, hogy a lovak abrakja drágább az elektromos áramnál. Így 1898-ra szinte valamennyi lóvasutat villamosították.

A városban közlekedő villamosok tehát főként a két vállalat égisze alatt közlekedtek: a páros számú járatok a BVV, a páratlanok a BKVT tulajdonában voltak. Ez természetesen konkurenciaharchoz vezetett, ami a fejlesztések összehangolatlanságát vonta maga után egészen 1918-ig, amikor a vállalatok köztulajdonba kerültek, és egyesítették őket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.