Kósa kifejtette: a magyar közbeszerzési rendszer katasztrofálisan működik, maga a törvény is túl bürokratikus, 460 fölötti paragrafusával irreálisan sok adminisztrációs terhet ró a pályázókra, ugyanakkor arra a célra teljesen alkalmatlan, hogy a korrupció lehetőségét valóban kiszűrje. A városvezető megemlítette, Finnországban, a világ egyik legkevésbé korrupt országában a közbeszerzési törvény mindössze hét paragrafusból áll, melyek világosak és számon kérhetőek. Az európai uniós pályázatok kapcsán Kósa rámutatott: a kormányzat arról beszél, hogy ígérvényekkel mennyi fejlesztési pénzt sikerült lefednie, arról azonban kevésbé ejtenek szót, hogy az elérhető pénzeknek kevesebb mint mindössze öt százalékát sikerült eddig lehívni. Ezzel a katasztrofális teljesítménnyel Magyarország az elmúlt évben az Európai Unió nettó befizetőjévé vált. A városvezető ennek kapcsán úgy fogalmazott, abszurd, hogy Magyarország több pénzt tesz az EU kasszájába – mint amennyit onnan visszakap – az olyan gazdag országoknál, mint Hollandia vagy Németország.
A debreceni 2-es villamos építése kapcsán Kósa Lajos elmondta, elkészültét követőn mintegy hetvenezer ember tömegközlekedése lesz gyorsabb és kényelmesebb egy olyan útvonalon, ahol csúcsidőben óránként több mint nyolcezren veszik igénybe a szolgáltatást. A 17 milliárd 569 millió forintos beruházásból a villamospálya építése több mint 7,5 milliárd forint, ezt a délelőtt aláírt kivitelezési szerződés értelmében az Arcadom Építőipari Zrt. a Tóth T. D. Kft.-vel és a debreceni Keviép Építőipari és Kereskedelmi Kft.-vel közösen az ADK konzorcium keretében valósítja meg. A megítélt támogatás mértéke csaknem kilencven százalék, amiből az európai forrás több mint 76 százalékot fedez, a kormányzati rész 13,46 százaléknyi, az önkormányzati önrész pedig meghaladja a tíz százalékot.
A kivitelezés során mintegy 4 kilométernyi, a sínek között burkolt és 4 kilométernyi nyitott vágány, 250 darab (részben közvilágítási lámpákat is hordozó) felsővezeték-tartó oszlop, 9 kilométernyi felsővezeték, 2 áramátalakító egység, valamint 31 peron épül. Útépítés 25 000 négyzetméteren, járdaépítés 2000 négyzetméteren történik, közműkiváltásra (csatorna, víz-, gáz-, távfűtési, elektromos, távközlési, forgalomirányítási vezetékek) mintegy 9000 méteres hosszon lesz szükség. Megújul a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. Salétrom utcai járműtelepe, s a felsorolt építési munkálatokkal érintett területeken megújul a növényzet is. A munkaterület átadása a vonal teljes hosszán 2010 márciusának első felében történik, a tényleges építési munkák pedig a nyár végén kezdődnek el több helyszínen – természetesen a megfelelő forgalomszabályozás mellett. Az építésre két év áll rendelkezésre. A várhatóan 2012-ben és 2013-ban érkező új villamosjárművek először próbaüzemben fogják tesztelni a pályát, az új villamosvonal még abban az évben üzemszerűen is működni fog.
Egy évtizede foglalkozik Debrecen önkormányzata a 2-es villamosvonal kiépítésének gondolatával. Az első tanulmányterv a lehetséges nyomvonalról 2000-ben készült. A projekttel kapcsolatos tervezési munka megvalósítása érdekében 2004-ben a város – a közgyűlés döntése alapján – az I. Nemzeti fejlesztési terv keretében a regionális operatív program forrásaira pályázott, s ennek révén 2006-ban elkészülhettek az első konkrét tervek, melyekben véglegessé vált a nyomvonal is. Év végére elkészültek az engedélyes tervek, és megkapták az építési engedélyeket. A projekt fontossága megkövetelte, hogy Pajna Zoltán gazdasági ügyekért felelős alpolgármester vezetésével munkacsoport alakuljon a tennivalók koordinálására. A további előkészítés során – a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség által biztosított források felhasználásával – a tenderterv és más dokumentációk készítésére a város önkormányzata 2005. december 28-án kötött szerződést. 2006-ban közvélemény-kutatás készült a 2-es villamos nyomvonaltervének lakossági elfogadottsága és a várható utazási jellemzők felmérése céljából.
A megkérdezettek kétharmada fontosnak tartotta a beruházást, s 93 százalékuk egyetértett a tervezett nyomvonallal. A város közgyűlése 2008. január 31-én döntött arról, hogy Debrecen önkormányzata alakítson konzorciumot a Debreceni Közlekedési Zrt.-vel, s közösen adjanak be pályázatot az Európai Unió kohéziós alapja által támogatandó nagyprojektre, az új villamosvonal megépítésének támogatására. A pályázatot végül is 2008. február 29-én nyújtották be az Új Magyarország program támogatási listája a 2007–2008. évi akcióterv alapján. A brüsszeli döntéshozóknak az új villamosvonal terveit 2008. május 28-án mutatták be Debrecenben. A magyar kormány 2008. június 18-án döntött a nagyprojekt nemzeti támogatásáról, majd 2008. június 30-án továbbította Debrecen pályázatát Brüsszelbe. 2008. szeptember 11-én írták alá a program hazai kormányzati támogatási szerződését, 2008. december 19-én pedig az Európai Bizottság – elsőként a magyar nagyprojektek közül – jóváhagyta a 2-es villamosvonal kiépítésének uniós támogatását. A járműbeszerzést is megpályáztatta a város, a 18 villamos gyártásának tenderét a spanyol C.A.F. nyerte el.
Pedig Magyarral foglalkozni KELL!