Mint arról beszámoltunk, nyilvánosságra hozták a Costa Concordia kapitányának kihallgatási jegyzőkönyvét, és az olasz média idézte a közte és a livornói kikötői kapitányság parancsnoka között rádióadón folytatott indulatos párbeszédet is.
Munkácsy András, a Közlekedéstudományi Intézet tudományos munkatársa a Costa Concordia olasz óceánjáró múlt pénteki balesetével kapcsolatban az MTI-nek csütörtökön elmondta: a hajózás biztonságát itthon és külföldön is egyezmények segítik. A SOLAS egyezmény (Safety of Life at Sea – Életbiztonság a tengeren) még a száz évvel ezelőtti Titanic-katasztrófa után keletkezett, legfrissebb verzióját 1974-ben írták alá, és ezt Magyarország is ratifikálta.
Az egyezmény részletesen meghatározza a hajózás biztonsági követelményeit, így kiterjed a biztonsági műszerekre, a hajók felszereltségére és a baleset esetén követendő eljárásokra, protokollokra is. Ezek ellenére Munkácsy András szerint – az emberi mulasztás mellett – előállhat olyan, a hajózó személyzet felelősségén kívül eső probléma, amely balesetet okozhat, például a hajózási útvonalon még fel nem térképezett, a műszerek által nem észlelt akadály. Egy ilyen vagy hasonló esetben hiába tartanak be minden szabályt, baleset lehet a következménye.
Hangsúlyozta, minden közlekedési területen előfordulnak balesetek, ezeket minden esetben kivizsgálják, és ha szükséges, szigorítják, pontosítják a szabályokat, vagy új előírást vezetnek be. Álláspontja szerint az olaszországi baleset után is erre lehet számítani. Hozzátette: ez nem jelenti azt, hogy a mostani szabályozás nem megfelelő, hiszen minden eddigi tudást felhasználva alkották meg. A zátonyra futás, hajózási útvonaltól eltérés, ütközés előfordul a hajózásban, de ettől még alapvetően biztonságos közlekedési mód – mondta.
Egy neve elhallgatását kérő egykori alkalmazott a Costa Concordia esete kapcsán az MNO-nak arról is beszélt: ezeken a hajókon általában mindenki be van rúgva és drogokat is fogyasztanak. „Bulizásnak fogják fel az egészet, mondván, messze vannak otthonuktól. A tisztek és a magasabb beosztásban dolgozók nem ritkán partikat rendeznek, amiknek a prostituáltak is kellékeik. Ez az igazság, nem mendemondákról van szó” – szögezte le.
Már a Titanic építésekor is volt ilyen
A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) az MTI megkeresésére közölte, a belvízi és a tengeri hajókon a biztonságos üzemeltetés több elemből áll, amelyeket már a hajók tervezésénél figyelembe vesznek, ezenkívül biztonsági ellenőrzéseket is tartanak. Ezeket nemcsak a lobogó szerint állam, hanem annak az országnak a hatósága is elvégezheti, amelynek kikötőjében a jármű horgonyoz.
A hajó tervezésekor, építésekor figyelmet fordítanak az összeütközéssel, lékesedéssel, illetve a hajó elsüllyedésével kapcsolatos sérülésekre. Már a Titanic építésekor megjelentek a válaszfalak, amelyek a hajót vízmentes szekciókra bontják. Ezt azt jelenti, hogy ha megsérül a hajótest, akkor a sértetlen szekciók lezárásával továbbra is úszóképes maradhat a hajó. További biztonsági elem a hajóépítésben a kettős hajófenék, illetve az oldalfalrendszer, amely a külső hajótest héjazaton túl egy másik belső héjazatot jelent.
A biztonsági rendszer további részei a mentő eszközök, tűzoltó-berendezések is, és mentőcsónak-gyakorlatot is tartani kell, hogy minden utas tisztában legyen a menekülés alapvető szabályaival. A tengeri hajó irányítását végző személyzetnek a képesítésének megújításához ötévente ismeretfelújító tanfolyamon és vizsgákon kell részt vennie, hogy szolgálatot láthasson el tengeri hajón.
A hajókon több segélyhívó rendszer is működik, URH rádión, műholdas kapcsolaton keresztül és középhullámon működő vészhívó berendezések is kötelező berendezések a tengeri hajókon. Azok az országok, amelyeknek tengerpartjuk van, felkutatási és mentési (search and rescue) csapatokat tartanak fenn a mentési feladatok ellátására. Ez itthon a Rádiós Segélyhívó és Országos Infokommunikációs Egyesület feladata.
A Costa Concordia olasz óceánjáró péntek éjjel hajótörést szenvedett, amikor a toscanai partok közelében fekvő Giglio szigeténél sziklának ütközött és az oldalára fordult. A 114 500 tonnás luxushajó fedélzetén mintegy 3200 utas és 1023 fős legénység tartózkodott, köztük 12 magyar. Tizenegy embert holtan találtak, az eltűntek listáján 28-an szerepelnek. Egy magyar férfi holttestét megtalálták, de hozzátartozói egy magyar nő eltűnését is jelezték.