Hiába tartanak be minden szabályt, megtörténhet a baj

Szakértők szerint a hajózás az egyik legbiztonságosabb közlekedési mód, a hajók biztonságára már a gyártástól figyelnek, a hajók közlekedését pedig szigorú szabályok rögzítik.

PR
2012. 01. 19. 14:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint arról beszámoltunk, nyilvánosságra hozták a Costa Concordia kapitányának kihallgatási jegyzőkönyvét, és az olasz média idézte a közte és a livornói kikötői kapitányság parancsnoka között rádióadón folytatott indulatos párbeszédet is.

Munkácsy András, a Közlekedéstudományi Intézet tudományos munkatársa a Costa Concordia olasz óceánjáró múlt pénteki balesetével kapcsolatban az MTI-nek csütörtökön elmondta: a hajózás biztonságát itthon és külföldön is egyezmények segítik. A SOLAS egyezmény (Safety of Life at Sea – Életbiztonság a tengeren) még a száz évvel ezelőtti Titanic-katasztrófa után keletkezett, legfrissebb verzióját 1974-ben írták alá, és ezt Magyarország is ratifikálta.

Az egyezmény részletesen meghatározza a hajózás biztonsági követelményeit, így kiterjed a biztonsági műszerekre, a hajók felszereltségére és a baleset esetén követendő eljárásokra, protokollokra is. Ezek ellenére Munkácsy András szerint – az emberi mulasztás mellett – előállhat olyan, a hajózó személyzet felelősségén kívül eső probléma, amely balesetet okozhat, például a hajózási útvonalon még fel nem térképezett, a műszerek által nem észlelt akadály. Egy ilyen vagy hasonló esetben hiába tartanak be minden szabályt, baleset lehet a következménye.

Hangsúlyozta, minden közlekedési területen előfordulnak balesetek, ezeket minden esetben kivizsgálják, és ha szükséges, szigorítják, pontosítják a szabályokat, vagy új előírást vezetnek be. Álláspontja szerint az olaszországi baleset után is erre lehet számítani. Hozzátette: ez nem jelenti azt, hogy a mostani szabályozás nem megfelelő, hiszen minden eddigi tudást felhasználva alkották meg. A zátonyra futás, hajózási útvonaltól eltérés, ütközés előfordul a hajózásban, de ettől még alapvetően biztonságos közlekedési mód – mondta.

Egy neve elhallgatását kérő egykori alkalmazott a Costa Concordia esete kapcsán az MNO-nak arról is beszélt: ezeken a hajókon általában mindenki be van rúgva és drogokat is fogyasztanak. „Bulizásnak fogják fel az egészet, mondván, messze vannak otthonuktól. A tisztek és a magasabb beosztásban dolgozók nem ritkán partikat rendeznek, amiknek a prostituáltak is kellékeik. Ez az igazság, nem mendemondákról van szó” – szögezte le.

Már a Titanic építésekor is volt ilyen

A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) az MTI megkeresésére közölte, a belvízi és a tengeri hajókon a biztonságos üzemeltetés több elemből áll, amelyeket már a hajók tervezésénél figyelembe vesznek, ezenkívül biztonsági ellenőrzéseket is tartanak. Ezeket nemcsak a lobogó szerint állam, hanem annak az országnak a hatósága is elvégezheti, amelynek kikötőjében a jármű horgonyoz.

A hajó tervezésekor, építésekor figyelmet fordítanak az összeütközéssel, lékesedéssel, illetve a hajó elsüllyedésével kapcsolatos sérülésekre. Már a Titanic építésekor megjelentek a válaszfalak, amelyek a hajót vízmentes szekciókra bontják. Ezt azt jelenti, hogy ha megsérül a hajótest, akkor a sértetlen szekciók lezárásával továbbra is úszóképes maradhat a hajó. További biztonsági elem a hajóépítésben a kettős hajófenék, illetve az oldalfalrendszer, amely a külső hajótest héjazaton túl egy másik belső héjazatot jelent.

A biztonsági rendszer további részei a mentő eszközök, tűzoltó-berendezések is, és mentőcsónak-gyakorlatot is tartani kell, hogy minden utas tisztában legyen a menekülés alapvető szabályaival. A tengeri hajó irányítását végző személyzetnek a képesítésének megújításához ötévente ismeretfelújító tanfolyamon és vizsgákon kell részt vennie, hogy szolgálatot láthasson el tengeri hajón.

A hajókon több segélyhívó rendszer is működik, URH rádión, műholdas kapcsolaton keresztül és középhullámon működő vészhívó berendezések is kötelező berendezések a tengeri hajókon. Azok az országok, amelyeknek tengerpartjuk van, felkutatási és mentési (search and rescue) csapatokat tartanak fenn a mentési feladatok ellátására. Ez itthon a Rádiós Segélyhívó és Országos Infokommunikációs Egyesület feladata.

A Costa Concordia olasz óceánjáró péntek éjjel hajótörést szenvedett, amikor a toscanai partok közelében fekvő Giglio szigeténél sziklának ütközött és az oldalára fordult. A 114 500 tonnás luxushajó fedélzetén mintegy 3200 utas és 1023 fős legénység tartózkodott, köztük 12 magyar. Tizenegy embert holtan találtak, az eltűntek listáján 28-an szerepelnek. Egy magyar férfi holttestét megtalálták, de hozzátartozói egy magyar nő eltűnését is jelezték.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.